Καθώς η τεχνητή νοημοσύνη ξαπλώνεται και για να μπορεί να λειτουργεί και να «μεγαλώνει» απαιτεί όλο και περισσότερα κέντρα δεδομένων, παράλληλα αναπτύσσεται και ένα κίνημα εναντίον τους. Τα κέντρα δεδομένων επηρεάζουν το τοπικό κλίμα, καταναλώνουν ενέργεια, αλλάζουν την εικόνα ολόκληρων περιοχών. Και οι άνθρωποι αντιδρούν.
Κάποιοι θα μπορούσαν να μιλήσουν ακόμη και για μια νέα μορφή λουδιτισμού. Άρνησης της τεχνολογικής εξέλιξης, η οποία κάνει τον κόσμο να πηγαίνει μπροστά. Ωστόσο, το νόμισμα έχει δύο όψεις. Η οργή για τα κέντρα δεδομένων είναι ευρύτερα διαδεδομένη και οι ακτιβιστές πετυχαίνουν ήδη τις πρώτες νίκες τους.
Οι ακτιβιστές κατά των κέντρων δεδομένων σημειώνουν μεγάλες νίκες σε όλη τη χώρα. Μόλις αυτόν τον μήνα, ψηφίστηκαν απαγορεύσεις για τα κέντρα δεδομένων στο Χόλιοκ της Μασαχουσέτης, στο Μοντερέι Παρκ της Καλιφόρνια και στο Σιάτλ της Ουάσινγκτον. Και η προοπτική των επερχόμενων εκλογών μπορεί να συμβάλλει στην ενίσχυση αυτών των νικών.
«Θέλουμε νερό!»
Για να λειτουργήσουν τα κέντρα δεδομένων απαιτούν τεράστιες ποσότητες ενέργειας, ενώ καταναλώνουν επίσης μεγάλες ποσότητες νερού. Και αυτό γίνεται σε μια εποχή που εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής αυξάνεται η ξηρασία απειλώντας καλλιέργειες και κτηνοτροφία. Σε πρόσφατη διαδήλωση ενάντια σε κέντρο δεδομένων της Google στην Ιντιανάπολις των ΗΠΑ, οι συγκεντρωμένοι φώναζαν: «Όχι κέντρο δεδομένων. Θέλουμε νερό».

Και οι ΗΠΑ δεν είναι η μόνη χώρα στην οποία υπάρχει αντίδραση για τα κέντρα δεδομένων. Από τις ΗΠΑ έως την Ιρλανδία και την υπόλοιπη Ευρώπη, οι άνθρωποι ανησυχούν για τις επιπτώσεις στην ποιότητα ζωής. Η τεχνητή νοημοσύνη, που υπόσχεται να αλλάξει τον κόσμο, κρίνεται σε πολλές περιπτώσεις ως απειλή. Οι άνθρωποι δεν ανησυχούν μόνο μήπως χαθούν θέσεις εργασίας. Φοβούνται ότι θα εκτιναχθούν οι αξίες των ακινήτων, σε μια εποχή που το πρόβλημα της στέγασης είναι σχεδόν παγκόσμιο.
Ανησυχούν για το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας. Και έχουν ήδη ζήσει ενεργειακές κρίσεις και τις επιπτώσεις τους. Επίσης, δεν θέλουν να δουν τις γειτονιές τους να καταστρέφονται από τη ρύπανση και τον θόρυβο.
Το κίνημα κατά των πλούσιων ολιγαρχών
Αλλά πέρα από τα παραπάνω, υπάρχει και ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπων που βλέπουν με καχυποψία –τουλάχιστον- τους πλούσιους ολιγάρχες της υψηλής τεχνολογίας. Λίγο η αλαζονεία τους (βλ. Έλον Μασκ) λίγο το γεγονός ότι παρουσιάζονται σαν μικροί θεοί που κάνουν τη Γη να γυρίζει, προκαλούν με τη συμπεριφορά τους.
Και οι άνθρωποι δεν εμπιστεύονται τις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας ούτε τον επεκτατισμό που επιδεικνύουν στις οικονομίες και τις κοινωνίες τους. Πέρα από τα περιβαλλοντικά ζητήματα, ανησυχούν και για την έλλειψη διαφάνειας εκ μέρους των εταιρειών της ΑΙ.
Έτσι, μεγάλες συμμαχίες έχουν οργανωθεί για να αποτρέψουν τα έργα για κέντρα δεδομένων που απειλούν να φτάσουν στην αυλή τους. Στις ΗΠΑ, μόνο τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2026 έχουν απορριφθεί ή περιοριστεί τουλάχιστον 70 τέτοια σχέδια. Πολλά περισσότερα από ό,τι όλο το 2025, σλυμφωνα με το Spectator.
Την άνοιξη, η Compass Datacenters απέσυρε τα σχέδια για ένα έργο 800 στρεμμάτων στην κομητεία Πρινς Γουίλιαμ της Βιρτζίνια. Αιτία, η «έντονη αντίσταση» από τους κατοίκους της περιοχής.
Ανομοιογενές κίνημα
Αυτό που διαπιστώνεται είναι ότι το κίνημα ενάντια στα κέντρα δεδομένων ενισχύεται και οι συμμετέχοντες έχουν ποικίλη πολιτική προέλευση. Είναι συντηρητικοί, είναι φιλελεύθεροι και είναι και οικολόγοι.
Πρόσφατη δημοσκόπηση της εταιρείας Gallup έδειξε ότι, ανεξαρτήτως πολιτικών πεποιθήσεων, το 71% των Αμερικανών δεν θέλουν κέντρα δεδομένων στην περιοχή τους.
Οι συντηρητικοί είναι αυτοί που φαίνεται ότι κάνουν την περισσότερη φασαρία, αλλά δεν είναι οι μόνοι που τρέχουν το κίνημα. Άνθρωποι που ήταν «απολιτίκ» μετέχουν στην προσπάθεια να σώσουν τις πόλεις και τις γειτονιές τους.
Στο Ελ Πάσο του Τέξας οι ακτιβιστές προσπάθησαν να ακυρώσουν τις φοροελαφρύνσεις που η πόλη είχε συμφωνήσει να δώσει στην εταιρεία META για ένα κέντρο δεδομένων το 2023. Στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, μίλησαν 180 άνθρωποι για να εξηγήσουν γιατί διαφωνούν να δημιουργηθούν κέντρα δεδομένων στην πόλη. Το ψήφισμά τους δεν πέρασε, αλλά το κίνημα συνεχίζει.


Πολιτική πίεση
Το ζήτημα θα παραμείνει ζωντανό καθώς έρχονται εκλογές. Τα μέλη του κινήματος θα πιέσουν τους υποψηφίους, θα κάνουν συγκεντρώσεις θα ενημερώσουν τους πολίτες.
Οι ψηφοφόροι προειδοποιούν τους πολιτικούς ότι είναι πρόθυμοι να επιλέξουν τους τοπικούς άρχοντες με βάση την πολιτική για τα κέντρα δεδομένων. Στη μικρή πόλη Φέστους του Μιζούρι, οι κάτοικοι έδιωξαν το μισό δημοτικό συμβούλιο. Και αυτό γιατί αυτοί οι σύμβουλοι ενέκριναν την ανάπτυξη κέντρων δεδομένων αξίας 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Στην Αριζόνα, εξαιτίας της πίεσης του κινήματος, η κυβερνήτης Κέιτι Χομπς υπέγραψε έναν κρατικό προϋπολογισμό που περιλαμβάνει τριετές μορατόριουμ για τα κέντρα δεδομένων που λαμβάνουν φορολογικές ελαφρύνσεις.
Η Αλεχάντρα Γκόμεζ, εκτελεστική διευθύντρια του μη κερδοσκοπικού οργανισμού LUCHA, λέει στο ΤΙΜΕ: «Καταφέραμε να ασκήσουμε πίεση στα μέλη, τους ενδιαφερόμενους φορείς της κοινότητας και τους οργανωμένους εργαζόμενους. Τους περικυκλώσαμε με τις φωνές μας. Στις γειτονιές, στις προεκλογικές εκστρατείες. Οργανώσαμε δείπνα, συνεντεύξεις Τύπου. Μιλήσαμε στα μέσα ενημέρωσης».
Το λόμπινγκ της ΑΙ
Το γεγονός ότι επεκτείνονται τα κέντρα δεδομένων έχει να κάνει σε μεγάλο βαθμό και με το λόμπινγκ της τεχνολογικής βιομηχανίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η αγάπη που έδειξαν προεκλογικά όλοι οι επικεφαλής των τεχνολογικών εταιρειών στον Ντόναλντ Τραμπ. Ήταν όλοι παρόντες στην ορκωμοσία του και πλέον οι δωρεές και η στήριξή τους αποδίδει. Με διευκολύνσεις, φοροαπαλλαγές, κυβερνητικά συμβόλαια.
Αλλά η αντίδραση των ανθρώπων είναι ισχυρή. Η Αλεχάντρα Γκόμεζ λέει ότι «όλες οι προσπάθειες αυτού του σημαντικού λόμπι κατέρρευσαν επειδή οι κάτοικοι της Αριζόνα έχουν συμμετάσχει σε αυτόν τον αγώνα και δεν έχουν σταματήσει να μιλάνε ενάντια στα κέντρα δεδομένων».
«Ξένος δάκτυλος»
Από την πλευρά του, ο κλάδος της τεχνητής νοημοσύνης βλέπει πίσω από το ακτιβιστικό κίνημα «ξένους δάκτυλους» και δολιοφθορά. «Υπάρχει μια εκστρατεία ξένης επιρροής σε εξέλιξη για να υποβαθμιστεί το προβάδισμα της Αμερικής στον αγώνα για την τεχνητή νοημοσύνη» δήλωσε στο TIME η Κρίστεν Σινέμα, πρώην γερουσιαστής της Αριζόνα και συμπρόεδρος του Συνασπισμού Υποδομών Τεχνητής Νοημοσύνης. «Αυτό το πάγωμα των φοροαπαλλαγών το μόνο που κάνει είναι να λέει στις εταιρείες που προσφέρουν πραγματική οικονομική ανάπτυξη ότι η Αριζόνα είναι κλειστή για επιχειρήσεις. Συνεπώς, και ότι οι θέσεις εργασίας, τα φορολογικά έσοδα και το οικονομικό μέλλον που τα συνοδεύουν πρέπει να πάνε αλλού».
Το επιχείρημα είναι γνωστό και επαναλαμβανόμενο. Όταν οι πολίτες αντιδρούν σε μια οικονομική δραστηριότητα, επικαλούμενοι περιβαλλοντικούς ή άλλους λόγους, θεωρούνται κακόβουλοι. Ωστόσο, οι κοινότητες ζητούν να έχουν λόγο στις αποφάσεις που λαμβάνονται και θα επηρεάσουν το μέλλον τους. Αλλά και το περιβάλλον στο οποίο θα ζουν.
Πηγή: in.gr



