Μετ’ εμποδίων και απειλών ξεκίνησαν χθες στο θέρετρο Μπούργκενστοκ, στις Ελβετικές Αλπεις, οι διαπραγματεύσεις ΗΠΑ – Ιράν που φιλοδοξούν να μετατρέψουν το «μνημόνιο κατανόησης» το οποίο υπέγραψαν την περασμένη Τετάρτη οι δύο χώρες σε μια οριστική και βιώσιμη συμφωνία ειρήνης.
Ο επικεφαλής της αμερικανικής αντιπροσωπείας, βέβαια, ο αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, Τζέι Ντι Βανς, εμφανίστηκε στις δηλώσεις του αισιόδοξος. Μίλησε για μια «ιστορική συνάντηση», διαβεβαίωσε ότι σημειώθηκε «σημαντική πρόοδος», διακήρυξε πως στόχος είναι «να γυρίσουμε σελίδα, να μεταμορφώσουμε τη σχέση μας με τον λαό του Ιράν». Συμφωνημένα ή μη, όμως, ο Ντόναλντ Τραμπ έδινε ταυτόχρονα από την Ουάσιγκτον ρεσιτάλ επιθετικότητας, απειλώντας να πλήξει «ακόμα πιο σκληρά» το Ιράν αν δεν σταματήσει τους «πληρεξουσίους» του στον Λίβανο, και να το «ανατινάξει» αν δεν ανοίξει ξανά τα Στενά του Ορμούζ. Κατόπιν αυτού, το ιρανικό πρακτορείο Tasnim, που πρόσκειται στους Φρουρούς της Επανάστασης, μετέδωσε πως η ιρανική αντιπροσωπεία αποχώρησε διαμαρτυρόμενη από τον χώρο όπου διεξάγονταν οι συνομιλίες – μιλώντας στο Axios, ωστόσο, αμερικανός διπλωμάτης το διέψευσε.
Εμπόδιο
Είναι ξεκάθαρο από μέρες πως οι συνεχιζόμενες επιχειρήσεις του Ισραήλ κατά της φιλοϊρανικής Χεζμπολάχ στον Λίβανο αποτελούν το μεγαλύτερο εμπόδιο όσον αφορά την οριστικοποίηση του πρωτοκόλλου συμφωνίας για τον τερματισμό των εχθροπραξιών στη Μέση Ανατολή. Παρά την ανανέωση της κατάπαυσης του πυρός που ανακοίνωσε η Ουάσιγκτον την Παρασκευή, οι ισραηλινές δυνάμεις συγκρούστηκαν εκ νέου με μαχητές της Χεζμπολάχ το Σάββατο. Με την Τεχεράνη να κατηγορεί τις ΗΠΑ πως δεν σέβονται τη δέσμευσή τους να αναγκάσουν το Ισραήλ να τηρήσει την κατάπαυση του πυρός, οι ιρανοί Φρουροί της Επανάστασης ανακοίνωσαν την ίδια μέρα εκ νέου κλείσιμο του Ορμούζ.
Ο αμερικανικός στρατός αμφισβήτησε την ανακοίνωση, υποστηρίζοντας ότι τα Στενά παρέμεναν ανοιχτά, όπως προέβλεπε η συμφωνία. Μιλώντας χθες στο Fox News, ο υπουργός Ενέργειας των ΗΠΑ, Κρις Ράιτ, δήλωσε ότι 67 πλοία είχαν περάσει από τα Στενά του Ορμούζ τις προηγούμενες 24 ώρες, καθώς ο αμερικανικός στρατός τα καθοδήγησε μέσω θαλάσσιου διαδρόμου τον οποίο, σύμφωνα με τον ίδιο, το Ιράν έχει ναρκοθετήσει εκτενώς.
«Αυτό που δείχνουμε στους Ιρανούς είναι ότι μπορούμε να διασφαλίσουμε τη ροή της ναυσιπλοΐας μέσω των Στενών του Ορμούζ, είτε με αυτούς είτε χωρίς αυτούς», δήλωσε ο Ράιτ. Στο ίδιο τηλεοπτικό δίκτυο μίλησε και ο Τραμπ για το θέμα, μεταφέροντας, όπως υποστήριξε, τα όσα είχε πει ο ίδιος στους Ιρανούς: «Αν τα κλείσετε, δεν θα έχετε πλέον χώρα. Θα σας ανατινάξω. Οι Ηνωμένες Πολιτείες θα αναλάβουν τον έλεγχο των Στενών, αν χρειαστεί. Δεν θα μπορέσετε καν να επιστρέψετε στη γ*** σας χώρα». Ο πρόεδρος των ΗΠΑ προειδοποίησε παράλληλα ότι η χώρα του θα μπορούσε να γίνει «ο φύλακας άγγελος των Στενών του Ορμούζ και να πάρει το 20% του πετρελαίου». «Αν δεν καταλήξουν σε συμφωνία, θα επιβάλουμε διόδια», συνέχισε σε υψηλούς τόνους ο Τραμπ, απειλώντας το Ιράν ενώ διεξάγονταν ήδη διαπραγματεύσεις στην Ελβετία.
Διαμαρτυρία Ιράν
Πηγή της ιρανικής αντιπροσωπείας δήλωσε πως αυτή η τελευταία είχε καταθέσει επίσημη διαμαρτυρία στην αμερικανική πλευρά. Οι Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει να είναι προσεκτικές στις δηλώσεις τους, προειδοποίησε με τη σειρά του ο επικεφαλής της ιρανικής διαπραγματευτικής ομάδας, Μοχαμάντ Μπαγέρ Καλιμπάφ, προσθέτοντας ότι οι ιρανικές ένοπλες δυνάμεις είναι έτοιμες να απαντήσουν. «Αν δεν τερματιστεί ο πόλεμος στον Λίβανο, δεν θα διεξαχθούν διαπραγματεύσεις για άλλα ζητήματα», διακήρυξε από την πλευρά του μέλος της ιρανικής διαπραγματευτικής ομάδας στα κρατικά μέσα της χώρας του. Παράλληλα, ωστόσο, ο ίδιος ή άλλος αξιωματούχος δήλωσε πως είχε ήδη ολοκληρωθεί ένα προσχέδιο για τις εξαιρέσεις από τις κυρώσεις που αφορούν τις εξαγωγές ιρανικού πετρελαίου.
Ο Βανς έφτασε στο Μπούργκενστοκ νωρίς χθες το πρωί, μαζί με τη σύζυγό του. Επειτα από διμερείς συνομιλίες, το πρωί, ανάμεσα στην αμερικανική και την ιρανική αντιπροσωπεία και τους διαμεσολαβητές του Κατάρ και του Πακιστάν, καθώς και τους ελβετούς διπλωμάτες, οι τέσσερις αντιπροσωπείες βρέθηκαν γύρω από ένα τραπέζι νωρίς το απόγευμα για απευθείας συνομιλίες.
Ηταν η δεύτερη συνάντηση του αμερικανού αντιπροέδρου με ιρανούς διαπραγματευτές από την αρχή του πολέμου – είχε ήδη πραγματοποιήσει απευθείας συνομιλίες με τους Ιρανούς στο Ισλαμαμπάντ. «Πιστεύω ότι θα σημειώσουμε, ελπίζω, πρόοδο στο πυρηνικό ζήτημα και πρόοδο στο ζήτημα της κατάπαυσης του πυρός στον Λίβανο. Αυτά είναι τα δύο μεγάλα θέματα στα οποία πιστεύω ότι θα επικεντρωθούμε», δήλωσε, προσθέτοντας ότι ο ίδιος μπορεί να συμμετάσχει στις συνομιλίες μόνο «για μία ή δύο ημέρες». Μαζί του στην Ελβετία έχει τους δύο ειδικούς απεσταλμένους του Τραμπ, τον Στιβ Γουίτκοφ και τον Τζάρεντ Κούσνερ. Η συνέχεια; Αγνωστη.
«Σε περίπτωση μη τήρησης του πρώτου σημείου της συμφωνίας του Ισλαμαμπάντ μεταξύ των προέδρων των Ηνωμένων Πολιτειών και του Ιράν – δηλαδή του τερματισμού του πολέμου σε όλα τα μέτωπα, συμπεριλαμβανομένου του Λιβάνου, και της διασφάλισης της κυριαρχίας και της εδαφικής ακεραιότητας του Λιβάνου – όλες οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Ιράν και Ηνωμένων Πολιτειών για οποιοδήποτε άλλο ζήτημα θα ανασταλούν», προειδοποιούσε χθες το βράδυ ιρανός αξιωματούχος μέσω του πρακτορείου Tasnim, το οποίο θεωρείται προσκείμενο στους Φρουρούς της Επανάστασης. Μιλώντας, λίγο νωρίτερα, σε τελετή στη μνήμη του αδελφού του, ο οποίος σκοτώθηκε σε μάχη το 1976, ο Μπενιαμίν Νετανιάχου διαβεβαίωσε πως ο ισραηλινός στρατός θα παραμείνει στον Νότιο Λίβανο «για όσο διάστημα χρειαστεί».
Πηγή: tanea.gr




