Νέο κύκλο έντασης στη Μέση Ανατολή επιφέρει η σφοδρή αντιπαράθεση για τον έλεγχο των στρατηγικών Στενών του Ορμούζ, τορπιλίζοντας την προσωρινή και εύθραυστη συμφωνία μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες πραγματοποίησαν δεύτερο συνεχόμενο κύμα αεροπορικών επιδρομών εναντίον στόχων στο νότιο Ιράν, ενώ η Τεχεράνη απάντησε με επιθέσεις κατά αμερικανικών στρατιωτικών εγκαταστάσεων στο Μπαχρέιν και το Κουβέιτ, με τις εξελίξεις να προκαλούν έντονη ανησυχία για περαιτέρω επέκταση της σύγκρουσης, παρά τις διαπραγματεύσεις που βρίσκονταν σε εξέλιξη τις τελευταίες εβδομάδες.
ΗΠΑ – ΙΡΑΝ: Νέα κλιμάκωση με επίκεντρο τα Στενά του Ορμούζ
Σύμφωνα με το αμερικανικό Πεντάγωνο, οι επιδρομές πραγματοποιήθηκαν εναντίον στρατιωτικών εγκαταστάσεων στις περιοχές Σιρίκ, στο νησί Κεσμ και κοντά στο Μπαντάρ-ε Λενγκέχ, στη νότια ακτογραμμή του Ιράν, με στόχο -όπως αναφέρει η CENTCOM – υποδομές που σχετίζονται με επιχειρήσεις drones, επιτήρησης και ναρκοθέτησης στον Περσικό Κόλπο.
Η Ουάσιγκτον υποστηρίζει ότι οι επιχειρήσεις αποτελούν απάντηση στις πρόσφατες επιθέσεις κατά εμπορικών πλοίων στην περιοχή των Στενών του Ορμούζ.
U.S. Navy and Air Force fighter jets conducted strikes tonight on 10 Iranian military targets at multiple locations in and near the Strait of Hormuz for Iran’s drone attack on M/T Kiku. pic.twitter.com/Z0TLZRqmF6
— U.S. Central Command (@CENTCOM) June 28, 2026
Όπως αναφέρει η ανακοίνωση της CENTCOM, μετά τα χθεσινά αμερικανικά πλήγματα, σε αντίποινα για την ιρανική επίθεση στο φορτηγό πλοίο Ever Lovely, «το Ιράν είχε την ευκαιρία να τιμήσει τη συμφωνία για κατάπαυση του πυρός, αλλά επέλεξε να μην το κάνει», προσθέτοντας πως ιρανικές δυνάμεις έπληξαν με drone-καμικάζι το υπό σημαία Παναμά τάνκερ Kiku, το οποίο έπλεε κοντά στα Στενά του Ορμούζ μεταφέροντας περισσότερα από δύο εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου.
Αντίποινα του Ιράν
Τα ξημερώματα της Κυριακής, οι Φρουροί της Επανάστασης του Ιράν ανακοίνωσαν πως εκτόξευσαν πυραύλους και drones εναντίον αμερικανικών στρατιωτικών εγκαταστάσεων στο Κουβέιτ και στο Μπαχρέιν, σε αντίποινα για τις νέες αμερικανικές επιθέσεις στη χώρα τους.
Οι Φρουροί τονίζουν ότι το μνημόνιο κατανόησης με την Ουάσινγκτον παρέχει στην Τεχεράνη την εξουσία επί της διέλευσης από τα Στενά του Ορμούζ και ότι «τα πλοία που την παραβιάζουν θα αντιμετωπίζονται με μεγαλύτερη σφοδρότητα».
«Η παραβίαση της εκεχειρίας έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 1 του Μνημονίου Συνεννόησης (MoU) του Ισλαμαμπάντ και θα οδηγήσει στην πλήρη διακοπή όλων των διπλωματικών διαδικασιών», ανέφερε η ανακοίνωση, σύμφωνα με το δίκτυο Press TV.
Οι Φρουροί της Επανάστασης ισχυρίζονται πως «κατέστρεψαν οκτώ σημαντικές εγκαταστάσεις των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων στη βάση Αλί αλ Σάλεμ του Κουβέιτ και στη βάση του 5ου Στόλου στο λιμάνι Σαλμάν του Μπαχρέιν».
«Κάθε εχθρική επίθεση, ανεξαρτήτως προσχήματος, ακόμη και εναντίον ασήμαντων στόχων (…) θα λάβει αμείλικτη απάντηση» υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση, των Φρουρών.
Στο Κουβέιτ, οι ένοπλες δυνάμεις επιβεβαίωσαν τις επιθέσεις με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ. Στο Μπαχρέιν ήχησαν σειρήνες για αεροπορική επιδρομή και οι αρχές κάλεσαν τους κατοίκους να διατηρήσουν την ψυχραιμία τους και να αναζητήσουν ασφαλή καταφύγια.
Οι διαπραγματεύσεις και οι απειλές αφανισμού του Ιράν από Τραμπ
Η έξαρση των έντασης έρχεται σε μια στιγμή που η Ουάσινγκτον και η Τεχεράνη διαπραγματεύονται ένα μνημόνιο κατανόησης (MOU) με στόχο τον τερματισμό ενός πολέμου, ο οποίος έχει οδηγήσει σε εκτόξευση των παγκόσμιων τιμών του πετρελαίου και έχει προκαλέσει τον θάνατο χιλιάδων αμάχων. Οι ανταλλαγές επιθέσεων υπογράμμισαν την ευθραυστότητα της ειρηνευτικής διαδικασίας υπό την αιγίδα του Πακιστάν, με τις δύο πλευρές να κατηγορούν η μία την άλλη για παραβίαση μιας προσωρινής συμφωνίας που υπογράφηκε πριν από λιγότερο από δύο εβδομάδες.
Το κείμενο που υπέγραψαν οι ΗΠΑ και το Ιράν ανέφερε ότι και οι δύο χώρες, καθώς και οι αντίστοιχοι σύμμαχοί τους, «δεν θα ξεκινήσουν κανέναν πόλεμο ή στρατιωτική επιχείρηση η μία εναντίον της άλλης και θα απέχουν από την απειλή ή τη χρήση βίας η μία εναντίον της άλλης».
Σε ανάρτησή του στο Truth Social το Σάββατο, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ απείλησε το Ιράν με αφανισμό: «Μπορεί να έρθει ένα σημείο όπου δεν θα είμαστε πλέον σε θέση να είμαστε λογικοί και θα αναγκαστούμε να ολοκληρώσουμε στρατιωτικά το έργο που ξεκινήσαμε με μεγάλη επιτυχία», έγραψε, σε ανάρτηση στο Truth Spcial. «Αν συμβεί αυτό, η Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν δεν θα υπάρχει πλέον».
Η προσωρινή συμφωνία 14 σημείων μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν είχε ως στόχο να σταματήσει τις εχθροπραξίες, τις οποίες ξεκίνησαν οι ΗΠΑ και το Ισραήλ στις 28 Φεβρουαρίου, και να ανοίξουν εκ νέου τα στενά στη ναυτιλία, ενώ θα ξεκινούσαν συνομιλίες για πιο βαθιά ζητήματα, όπως το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν.
Το Ισραήλ συνεχίζει τις επιθέσεις στον Λίβανο
Το Ισραήλ στο μεταξύ, συνεχίζει τις επιθέσεις στον Λίβανο, παρά τη συμφωνία μεταξύ των δύο κυβερνήσεων με τη μεσολάβηση των ΗΠΑ. Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε σήμερα ότι σκότωσε μαχητές της Χεζμπολάχ που έφεραν αντιαρματικές ρουκέτες και έπληξε εκτοξευτή ρουκετών στην περιοχή της Ναμπατίγε του νοτίου Λιβάνου προκειμένου να απομακρύνει απειλές προς τους στρατιώτες του.
Δήλωσε επίσης ότι δυνάμεις του σκότωσαν χθες αρκετούς ένοπλους μαχητές στη «ζώνη ασφαλείας», που έχει επιβάλλει το Ισραήλ στη νότια Συρία.
Πηγή: in.gr




