Με ισχνές επιδόσεις στην εξαγωγική δραστηριότητα της χώρας κλείνει τελικά το 2025, αλλά οι εξαγωγείς έχουν κάθε λόγο να διατηρούν την αισιοδοξία τους για το 2026.
Μιλώντας στον ΟΤ ο κ. Αλκης Καλαμπόκης, πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ) σημειώνει πως ούτε και το 2025 θα γίνει δυνατή η «κατάκτηση» των 50 δισ. ευρώ ως προς την αξία των εξαγωγών. Υπολογίζεται ότι τελικά η αξία των εξαγωγών θα κινηθεί στα 49 – 49,5 δισ. ευρώ, έναντι 49,5 δισ. ευρώ το 2024.
Η συνολική αξία των εξαγωγών το 2023 ήταν 50,5 δισ. ευρώ και το 2022 ήταν 51,117 δισ. ευρώ. Είναι γεγονός ότι στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων οι ελληνικές εξαγωγές φαίνεται να έχουν «χτυπήσει ταβάνι» – κινούνται ως να έχει εξαντληθεί η εντυπωσιακή δυναμική που επέδειξαν όλη την προηγούμενη περίοδο με αφετηρία τα χρόνια της μακρόσυρτης οικονομικής κρίσης.
To δίπολο ΕΕ – ΗΠΑ για τις ελληνικές εξαγωγές
Οπως εξηγεί ο κ. Καλαμπόκης είναι ανάγκη οι ελληνικές εξαγωγές να επαναπροσανατολιστούν και κυρίως οι ελληνικές επιχειρήσεις να μην επαναπαύονται στη σχέση «66% – 34%» – δηλαδή αξία εξαγωγών 66% στην Ευρωπαική Ενωση και 34% στον υπόλοιπο κόσμο. Αποσαφηνίζοντας την προσέγγιση του θέματος ο πρόεδρος του ΠΣΕ επισημαίνει το γεγονός ότι η περιοχή των Βαλκανίων διαθέτει ακόμη σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης. Αναφέρει συγκεκριμένα ότι η Ρουμανία βρίσκεται στην έκτη θέση της κατάταξης μεταξύ των καλύτερων πελατών των ελληνικών προϊόντων, ενώ η Βουλγαρία βρίσκεται στην τέταρτη.
Περιθώρια ακόμη μεγαλύτερα υπάρχουν στην περίπτωση της Σερβίας, που βρίσκεται στην εικοστή έκτη θέση της προαναφερόμενης κατάταξης και της Αλβανίας, η οποία καταλαμβάνει την εικοστή θέση. Σχετικά με την Αλβανία ο κ. Καλαμπόκης σημειώνει πως ήδη λειτουργούν εκεί 340 επιχειρήσεις ελληνικών συμφερόντων και 200 ελληνο – αλβανικών συμφερόντων, ενώ η αξία των ελληνικών εξαγωγών ανέρχεται στα 875 εκατ. ευρώ.
Η κρυφή δύναμη της Ασίας
Ο δεύτερος άξονας κρίσιμων θεμάτων για την εξέλιξη των ελληνικών εξαγωγών είναι η περιοχή της Ασίας, όπου εντοπίζονται πολλά μη δασμολογικού χαρακτήρα προβλήματα, από τις πλατφόρμες μέχρι τα πιστοποιητικά καταγωγής προϊόντων. Κι όπως σημειώνει χαρακτηριστικά όλα αυτά προκαλούν δυσκολίες στις μεγάλες επιχειρήσεις και φοβίες στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Ολα αυτά τα θέματα, τονίζει, πρέπει να αντιμετωπιστούν μέσα από την συγκρότηση μικτών επιτροπών μεταξύ της Ελλάδας και των διαφόρων κρατών της Ασίας – προκειμένου να αναγνωριστούν τα ΠΟΠ και ΠΓΕ ελληνικά προιόντα. Και πρόσθεσε χαρακτηριστικά την περίπτωση ελληνικής επιχείρησης που προσπαθεί εδώ και δύο χρόνια να δραστηριοποιηθεί στην αγορά της Κίνας, που όμως της ζητούν τόσα στοιχεία που είναι σα «να τους δίνει το κλειδί του εργοστασίου».
Κι από την άλλη πλευρά υπάρχουν τα δασμολογικά προβλήματα, που παρατηρούνται πχ στις αγορές των Ηνωμένων Πολιτειών και της Τουρκίας. Αναφορικά με την Ασία όμως τα περιθώρια κι οι δυνατότητες είναι μεγάλες, δεδομένου ότι πολλές χώρες αυτής της ηπείρου βρίσκονται σε φάση δυναμικής ανάπτυξης. Επί παραδείγματι η Ινδία βρίσκεται στην πεντηκοστή πέμπτη θέση της κατάταξης μεταξύ των καλύτερων πελατών των ελληνικών προϊόντων και η αξία των εξαγωγών είναι μόλις 121 εκατ. ευρώ! Η στην περίπτωση της Κίνας που βρίσκεται στην εικοστή δεύτερη θέση – από την εικοστή ένατη – με την αξία των εξαγωγών στα 414 εκατ. ευρώ.
Πηγή: ot.gr





