Θανάσης Νεοφώτιστος και Airhostess-737: Η Τραγωδία και το Χιούμορ Συναντώνται στο Focus Ελλάδα του Aguilar de Campoo
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Aguilar (Ισπανία) είχε ως τιμώμενη χώρα στο τμήμα Focus την Ελλάδα, αναδεικνύοντας οκτώ μικρού μήκους ταινίες που παρουσιάζουν τον πλούτο και την ποικιλία του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου. Ανάμεσά τους παρουσιάστηκαν το Airhostess-737, σε σκηνοθεσία Θανάση Νεοφώτιστου, ενός Έλληνα δημιουργού που συνδυάζει την τραγωδία, την κωμωδία και το μαγικό ρεαλισμό στο συνολικό του έργο, εξερευνόντας με πρωτότυπο τρόπο καθολικά συναισθήματα όπως η θλίψη και η συμφιλίωση.
Άλλες ελληνικές ταινίες μικρού μήκους που βρέθηκαν στο φεστιβάλ ήταν: Honeymoon της Άλκη Παπασταθόπουλου (διάβασε ΕΔΩ περισσότερα), Η Πορνογραφική συλλογή του Κάφκα του Αριστοτέλη Μαράγκου (Διάβασε περισσότερα ΕΔΩ ), Φῶς ἐκ Φωτόςτου Νερίταν Ζινξχίρια, Nothing Holier than a Dolphin της Ιζαμπέλας Μαργαρά (Διάβασε περισσότερα ΕΔΩ ), Memoir of a Veering Storm της Σοφίας Γεωργοβασίλη (Διάβασε περισσότερα ΕΔΩ ), Αυτό που Ζητάμε από ένα Άγαλμα Είναι να μην Κινείται της Δάφνης Χαιρετάκη (Διάβασε περισσότερα ΕΔΩ ) και Plantasia του Αγγέλου Γούρζη (Διάβασε περισσότερα ΕΔΩ ).
Μια Ταινία Μικρού Μήκους Γεννημένη από Όνειρο και Προσωπική Εμπειρία
Όπως λέει ο σκηνοθέτης, το Airhostess-737 η ταινία του «είναι μια μικρού μήκους για την απώλεια και το να καταλάβεις τη μητέρα σου». Η ιστορία ακολουθεί τη Βανίνα, μια αεροσυνοδό που μεταφέρει τη σορό της μητέρας της για ταφή στον τόπο καταγωγής της, αλλά αρνείται να θρηνήσει. «Κατά τη διάρκεια της πτήσης, το αεροπλάνο μπαίνει σε ισχυρές αναταράξεις και η Βανίνα αισθάνεται την ανάγκη να αποχαιρετήσει τη μητέρα της πριν το αεροπλάνο συντριβεί… αν και η μητέρα της είναι ήδη νεκρή και βρίσκεται στο χώρο αποσκευών», εξηγεί ο Νεοφώτιστος.
Η ταινία ξεκίνησε από ένα όνειρο που είχε ο σκηνοθέτης κατά τη διάρκεια συνεδριών ψυχοθεραπείας: «Ονειρεύτηκα ότι ήμουν αεροσυνοδός και κουβαλούσα τη σορό της μητέρας μου σε ένα αεροπλάνο που ήταν έτοιμο να συντριβεί. Χρειαζόταν να της πω αντίο για τελευταία φορά πριν χαθεί στο χώρο αποσκευών. Ξύπνησα κλαίγοντας και έγραψα την ιστορία. Λίγα χρόνια αργότερα έλαβα χρηματοδότηση και μπόρεσα να τη γυρίσω.»
Ο σκηνοθέτης χαρακτηρίζει το έργο του ιλαροτραγωδία: «Η Βανίνα είναι ένας πολύ χιουμοριστικός χαρακτήρας, αλλά ταυτόχρονα η ιστορία μιλά για το πένθος. Αυτός ο συνδυασμός σε μόλις δεκαπέντε λεπτά δημιουργεί μια τραγικοκωμική και συμβολική ουσία», προσθέτοντας ότι στοιχεία μαγικού ρεαλισμού επιτρέπουν στην πρωταγωνίστρια να συνδεθεί με την απουσιάζουσα μητέρα της.
Κινηματογράφος σε Περιορισμένους Χώρους: Δημιουργικότητα και Συμβολισμός
Τα γυρίσματα στο περιορισμένο χώρο ενός αεροπλάνου αποτέλεσαν τεχνική πρόκληση που ο Νεοφώτιστος τα μετέτρεψε σε καλλιτεχνική ευκαιρία: «Πριν σπουδάσω κινηματογράφο, σπούδασα αρχιτεκτονική, οπότε μου αρέσει να δουλεύω με το χώρο και ξέρω πώς να τον ελέγχω. Δεν χρησιμοποιήσαμε πραγματικό αεροπλάνο γιατί ήταν πολύ ακριβό, οπότε κατασκευάσαμε ένα πλήρες σετ. Το αεροπλάνο κατέληξε να γίνει χαρακτήρας χάρη σε στοιχεία όπως το νάιλον και άλλα υλικά που του έδιναν ζωή. Αντί να νιώσω περιορισμένος, το έζησα ως μια μεγάλη ευκαιρία να δημιουργήσω έναν συμβολικό χώρο».
Λίγα λόγια για τηνκατάσταση των Ταινιών Μικρού Μήκους στην Ελλάδα
Ο Νεοφώτιστος γνωρίζει καλά τη βιομηχανία του ελληνικού κινηματογράφου: εργάστηκε για πέντε χρόνια στο Drama International Short Film Festival ως επικεφαλής προγραμματιστής του διεθνούς φοιτητικού διαγωνιστικού. Σύμφωνα με τον σκηνοθέτη, «έχουμε σπουδαίους δημιουργούς μικρού μήκους και εξαιρετικές ταινίες, με συνεχή διεθνή παρουσία. Το πρόβλημα της βιομηχανίας μας δεν είναι η μικρού μήκους ταινία, αλλά η γέφυρα ανάμεσα στις ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους· εκεί υπάρχει η μεγαλύτερη δυσκολία.»
Η ταινία μικρού μήκους του Νεοφώτιστου έχει ταξιδέψει σε διεθνή φεστιβάλ υψηλού κύρους, όπως το Locarno, Sundance, Τορόντο και Clermont-Ferrand. «Κάθε χρόνο υπάρχει μία ή δύο ελληνικές μικρού μήκους σε μεγάλα φεστιβάλ, οπότε πιστεύω ότι είμαστε πολύ δυνατοί σε αυτό το φορμάτ», λέει.
Διαδρομή και Βιογραφικό
Ο Θανάσης Νεοφώτιστος γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Σπούδασε αρχιτεκτονική, αποκτώντας μεταπτυχιακό, και στη συνέχεια ολοκλήρωσε πτυχίο στον κινηματογράφο. Έχει εργαστεί σε ταινίες μικρού μήκους πάνω από δέκα χρόνια και τώρα ολοκληρώνει την πρώτη του ταινία μεγάλου μήκους, «The Boy with the Light Blue Eyes». Είναι επίσης υπερήφανο μέλος της κοινότητας LGBTQI+.
Σχετικά με τη σχέση του με το Φεστιβάλ Aguilar, ο σκηνοθέτης θυμάται: «Γνωρίζω το φεστιβάλ γιατί η ταινία μου «Λεωφόρος Πατησίων» κέρδισε εκεί το βραβείο Καλύτερου Σκηνοθέτη πριν από μερικά χρόνια. Ήταν πολύ σημαντικό για μένα· ως σκηνοθέτης, είναι ένα από τα πιο πολύτιμα βραβεία που μπορείς να λάβεις».
Όσον αφορά την ανταπόκριση του κοινού στο φεστιβάλ, ο Νεοφώτιστος διαβεβαιώνει: «Έχει 100% μια πολύ αναγνωρίσιμη μεσογειακή ενέργεια. Επιπλέον, είναι μια ιστορία με την οποία ο καθένας μπορεί να ταυτιστεί: η συμφιλίωση, η επιθυμία να αγαπάς και να σε αγαπά μια μητέρα. Είμαι σίγουρος ότι θα συνδεθούν μαζί της».
Το Focus Ελλάδα που Προσκαλεί στην Ανακάλυψη
Το Focus του φεστιβάλ του Aguilar στην Ελλάδα δεν επιτρέπει μόνο στο ισπανικό κοινό να γνωρίσει τις πιο πρόσφατες ελληνικές ταινίες μικρού μήκους, αλλά προσφέρει και μια μοναδική ευκαιρία να γνωρίσει σκηνοθέτες που συνδυάζουν παράδοση και μοντερνισμό, χιούμορ και συναίσθημα, συμβολισμό και ρεαλισμό. Το «Airhostess-737» αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού του νέου κύματος ελληνικών ταινιών μικρού μήκους που ταξιδεύουν στον κόσμο και δείχνουν πώς ο κινηματογράφος μπορεί να προσεγγίσει καθολικά θέματα από βαθιά προσωπικές προοπτικές.
Το φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε από τις 28 Νοεμβρίου μέχρι τις 7 Δεκεμβρίου.
Το ERTnews με ευαισθησία στον πολιτισμό αναδημοσιεύει σε συνεργασία με το φεστιβάλ, αποσπασματικά τις συνεντεύξεις και την εμπειρία των καλεσμένων καλλιτεχνών.
www.ertnews.gr
Πηγή: ertnews.gr





