Η Λάρισα… κύκλους κάνει

Τρεις νέοι κυκλικοί κόμβοι «ξεμπλοκάρουν» την κυκλοφορία στη θεσσαλική πρωτεύουσα

Εγκρίθηκε η χρηματοδότησή τους από την Περιφέρεια Θεσσαλίας ενώ μετά τις γιορτές συνεχίζεται η κατασκευή του κόμβου στη συμβολή των οδών Ηρώων Πολυτεχνείου – Φαρσάλων – Παναγούλη

Σημαντική «ανάσα» στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Λάρισας αναμένεται να δώσει η κατασκευή τριών νέων κυκλικών κόμβων σε κομβικά σημεία του οδικού δικτύου της πόλης. Πρόκειται για ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 2,672 εκατ. ευρώ, το οποίο έλαβε το «πράσινο φως» χρηματοδότησης από την Περιφέρεια Θεσσαλίας και εντάσσεται στη Στρατηγική Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (2021-2027) του Δήμου Λαρισαίων.

Γράφει η Βιβή Ζαχοπούλου από την «Πολιτεία Θεσσαλών» Κυριακή 21 Δεκεμβρίου 2025

Οι παρεμβάσεις αφορούν τις διασταυρώσεις Θεοφράστου – Φαρσάλων, Καρδίτσης – Ιλ. Σαρίμβεη και Καρδίτσης – Γ. Παπανδρέου, σημεία με αυξημένο κυκλοφοριακό φόρτο, όπου καταγράφονται συχνά τροχαία ατυχήματα και καθυστερήσεις. «Μιλάμε για ένα έργο που αλλάζει ουσιαστικά την καθημερινότητα εκατοντάδων συμπολιτών μας, οι οποίοι διέρχονται καθημερινά από τα συγκεκριμένα σημεία. Με την ολοκλήρωσή του, και σε συνδυασμό με άλλες παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο, θα βελτιωθεί αισθητά η κυκλοφορία όχι μόνο στις περιοχές παρέμβασης, αλλά συνολικά στην πόλη», δήλωσε ο δήμαρχος Λαρισαίων Θανάσης Μαμάκος.

Το έργο χρηματοδοτείται από την Περιφέρεια Θεσσαλίας και εντάσσεται στη Στρατηγική Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (2021–2027), με προϋπολογισμό 2,672 εκατ. ευρώ

Τα σημεία παρέμβασης
Στη συμβολή των οδών Καρδίτσης και Ιλ. Σαρίμβεη και στον υφιστάμενο ισόπεδο κόμβο, όπου σήμερα η κυκλοφορία ρυθμίζεται αποκλειστικά με πινακίδες και απουσιάζει φωτεινή σηματοδότηση, θα κατασκευαστεί κυκλικός κόμβος. Η περιοχή χαρακτηρίζεται από αυξημένη επικινδυνότητα, λόγω υψηλών ταχυτήτων και σύγχυσης των οδηγών, ιδίως κατά την είσοδο στην πόλη, γεγονός που έχει οδηγήσει σε πληθώρα τροχαίων ατυχημάτων. Στη συμβολή των οδών Καρδίτσης και Γ. Παπανδρέου ο υφιστάμενος σηματοδοτούμενος κόμβος μετατρέπεται σε κυκλικό, με στόχο τη μείωση των καθυστερήσεων, τον περιορισμό της ταχύτητας των οχημάτων και τη συνολική αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας. Παράλληλα, προβλέπεται προστασία των κινήσεων των πεζών μέσω σηματοδοτούμενων διαβάσεων, αλλά και αισθητική αναβάθμιση της περιοχής. Κόμβος επίσης θα κατασκευαστεί στη συμβολή των οδών Θεοφράστου και Φαρσάλων , όπου σήμερα η κυκλοφορία ρυθμίζεται επίσης μόνο με πινακίδες, χωρίς φωτεινή σηματοδότηση. Η ανάγκη παρέμβασης κρίνεται επιτακτική, καθώς έχουν καταγραφεί επικίνδυνες συνθήκες, κυρίως λόγω της ανάπτυξης υψηλών ταχυτήτων στο ρεύμα εξόδου της πόλης μέσω της οδού Φαρσάλων.


Το έργο «Διαμόρφωση κυκλικών κόμβων» στοχεύει στην αντιμετώπιση τριών από τα πλέον προβληματικά σημεία του οδικού δικτύου της Λάρισας, βελτιώνοντας την καθημερινή μετακίνηση οδηγών, δικυκλιστών και πεζών. Με την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων, αναμένεται αισθητή αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας, μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης – ιδιαίτερα τις ώρες αιχμής – καθώς και περιορισμός της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και του θορύβου.
Παράλληλα, οι παρεμβάσεις δεν έχουν μόνο τοπικό χαρακτήρα, καθώς επηρεάζουν συνολικά τη λειτουργικότητα και τη διασύνδεση των συνοικιών, ενισχύοντας τη συνοχή του εσωτερικού οδικού δικτύου της πόλης.
Το έργο χρηματοδοτείται από το Υπουργείο Εσωτερικών μέσω του προγράμματος «Θεσσαλία 2021-2027» του ΕΣΠΑ και εντάσσεται στη δράση «Βελτίωση οδικής ασφάλειας στο περιφερειακό και τοπικό δίκτυο», συμβάλλοντας ουσιαστικά στη βιώσιμη αστική κινητικότητα και την αναβάθμιση των κοινόχρηστων χώρων.

Η «κουλτούρα» των κόμβων
Η ιστορία της εφαρμογής των κυκλικών κόμβων στη Λάρισα δεν είναι καινούργια. Η συστηματική εισαγωγή τους στις αρχές της τελευταίας δεκαετίας σχεδιάστηκε στο πλαίσιο ευρύτερων στρατηγικών αστικής ανάπτυξης και οδικής ασφάλειας, με την τοπική αυτοδιοίκηση και την Περιφέρεια Θεσσαλίας να συνεργάζονται για τον σχεδιασμό και την κατασκευή τους. Ήδη από το 2017, υπήρξε προαναγγελία σχεδίων για την προσθήκη νέων κυκλικών κόμβων σε βασικές αρτηρίες της πόλης, με στόχο τη διευκόλυνση της κίνησης σε «φορτωμένα» κυκλοφοριακά σημεία. Τότε είχε ανακοινωθεί ότι πέντε κυκλικοί κόμβοι θα προστεθούν στη Λάρισα, σε εμπλεκόμενες διασταυρώσεις μεγάλων δρόμων, με τις εργασίες να προωθούνται από την τοπική διοίκηση και την Εγνατία Οδό ως συνεργάτη στην επίβλεψη των έργων.


Την ίδια περίοδο υπήρχαν και άλλες πρωτοβουλίες που περιλάμβαναν παρόμοιες παρεμβάσεις, όπως στον άξονα Λάρισας – Καρδίτσας, όπου ανακοινώθηκε σχέδιο κατασκευής τεσσάρων κυκλικών κόμβων, με μελέτες που εγκρίθηκαν από το Περιφερειακό Συμβούλιο Θεσσαλίας και εντάχθηκαν σε έργα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας.

Η ευρεία εφαρμογή των κυκλικών κόμβων στη Λάρισα ξεκίνησε ουσιαστικά να υλοποιείται στα τέλη της δεκαετίας του 2010 και στις αρχές της επόμενης δεκαετίας (περίπου από 2019–2020 και μετά), όταν ο Δήμος Λαρισαίων και η Περιφέρεια Θεσσαλίας προχώρησαν στη μελέτη και υλοποίηση σειράς νέων κυκλικών κόμβων εντός και περιμετρικά της πόλης, κατατάσσοντας τη Λάρισα στις πόλεις με τους περισσότερους κόμβους. Σημαντικό έργο υποδομής που αναβάθμισε την καθημερινή μετακίνηση στη Λάρισα αποτελεί η κατασκευή του νέου κυκλικού κόμβου στη συμβολή των οδών Βόλου, Ηρώων Πολυτεχνείου και 23ης Οκτωβρίου, μια παρέμβαση που εντάσσεται στο ευρύτερο σχέδιο Ολοκλήρωσης του Εσωτερικού Δακτυλίου της πόλης. Οι εργασίες ξεκίνησαν στα τέλη του 2024 και συνεχίστηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια του 2025, με την τοποθέτηση κιγκλιδωμάτων και τη ρύθμιση της κυκλοφορίας υπό την καθοδήγηση της Τροχαίας Λάρισας, ώστε να εξασφαλιστεί η ομαλή ροή των οχημάτων και η ασφάλεια των οδηγών και πεζών.

Ο κόμβος βοηθά την κυκλοφορία των οχημάτων σε ένα σημείο με μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο, καθώς συνδέει έναν από τους βασικούς εισόδους και εξόδους της πόλης (οδό Βόλου) με την κεντρική αρτηρία της Ηρώων Πολυτεχνείου. Πρόσφατα ολοκληρώθηκε η τοποθέτηση του μνημείου αφιερωμένου στην Ομογένεια στον νέο κυκλικό κόμβο της οδού Βόλου, στη διασταύρωση με την Ηρώων Πολυτεχνείου. Το έργο, το οποίο αποτελεί δωρεά της AHEPA Larissa HJ-26 “P. Baltis” και σχεδιάστηκε από τον Λαρισαίο αρχιτέκτονα Αλέξανδρο Ιακωβάκη. Το μνημείο αποτελείται από δύο πλάκες λευκού μαρμάρου Θάσου που τέμνονται κάθετα σχηματίζοντας έναν σταυρό. Στα τέσσερα τμήματα που δημιουργούνται αποκαλύπτονται μεταλλικές πλάκες οι οποίες απεικονίζουν την ελιά με τις ρίζες, τα φύλλα και τα κλαδιά της, ενώ πουλιά εμφανίζονται να πετούν ανάμεσα στη σύνθεση. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, το μνημείο έχει τοποθετηθεί έτσι ώστε να είναι ορατό από όλες τις κατευθύνσεις του κόμβου, ενώ έχει προβλεφθεί ειδικός φωτισμός που δεν επηρεάζει την οδική κυκλοφορία.

Παράλληλα, σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες για την κατασκευή ενός νέου κυκλικού κόμβου στη συμβολή των οδών Φαρσάλων, Ηρώων Πολυτεχνείου και Παναγούλη στη Λάρισα, στο πλαίσιο του ευρύτερου έργου ολοκλήρωσης του εσωτερικού δακτυλίου της πόλης. Οι προπαρασκευαστικές εργασίες ξεκίνησαν στα τέλη Αυγούστου 2025, όταν ο Δήμος Λαρισαίων ανακοίνωσε την έναρξη των πρώτων σταδίων κατασκευής του κόμβου. Προς το παρόν έχουν τεθεί σε ισχύ προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, με αποκλεισμό λωρίδων, απαγόρευση στάσης και στάθμευσης, καθώς και ειδικές όδευσεις για πεζούς, προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή διεξαγωγή των εργασιών και η ασφάλεια στο σημείο. Παράλληλα με τα έργα κατασκευής, πραγματοποιήθηκαν και έργα υποδομής από τη ΔΕΥΑΛ, όπως η αντικατάσταση αγωγών ύδρευσης σε τμήματα των οδών Ηρώων Πολυτεχνείου και Φαρσάλων. Η συνέχεια των εργασιών στον κόμβο αυτό αναμένεται μετά τη λήξη της εορταστικής περιόδου.

 

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ