Σκέψεις για… μπλόκα και από τα λεωφορεία

Ετοιμοι να ακολουθήσουν το παράδειγμα των αγροτών και οι οι ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων

Η Ελλάδα επιβάλλει όρια που δεν ισχύουν πουθενά στην Ευρώπη, λέει ο πρόεδρος του σωματείου της Λάρισας και μέλος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Γρηγόρης Λαβδάς

Μετά τις αγροτικές κινητοποιήσεις, οι οποίες έφεραν στην επιφάνεια συσσωρευμένα προβλήματα πολλών επαγγελματικών κλάδων, τη σκυτάλη της διαμαρτυρίας φαίνεται πως ετοιμάζονται να πάρουν και οι ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων. Ο κλάδος, που αποτελεί κρίσιμο κρίκο της τουριστικής αλυσίδας, δηλώνει πλέον ανοιχτά την αγανάκτησή του για ένα θεσμικό πλαίσιο το οποίο, όπως υποστηρίζουν οι εκπρόσωποί του, δεν έχει καμία σχέση με όσα ισχύουν στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Ο πρόεδρος των ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων Λάρισας και εκπρόσωπος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Τουριστικών Γραφείων, Γρηγόρης Λάβδας, περιγράφει στην «ΠΘ» μια πραγματικότητα γεμάτη αντιφάσεις, αδιέξοδα και αδικίες, οι οποίες εδώ και χρόνια παραμένουν άλυτες, παρά τις επανειλημμένες παρεμβάσεις του κλάδου προς την πολιτεία.

Γράφει η Βιβή Ζαχοπούλου από την «Πολιτεία Θεσσαλών» Κυριακή 21 Δεκεμβρίου 2025

Όπως τονίζει, τα προβλήματα των τουριστικών λεωφορείων δεν προέκυψαν πρόσφατα. Αντίθετα, αποτελούν χρόνιες παθογένειες, για τις οποίες έχουν γίνει αλλεπάλληλες προσπάθειες επίλυσης. «Έχουμε κάνει αρκετές κινήσεις, έχουμε καταθέσει έγγραφα, έχουμε παρουσιάσει νόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όμως λύση δεν έχει δοθεί μέχρι σήμερα», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Πριν τον πρόσφατο κυβερνητικό ανασχηματισμό, υπήρξε συνάντηση με την τότε πολιτική ηγεσία, όπου τέθηκαν όλα τα ζητήματα αναλυτικά.

Ωστόσο, μετά την αλλαγή στο αρμόδιο υπουργείο, ο διάλογος διεκόπη. «Από την ημέρα που ανέλαβε ο νέος υπουργός, δεν μας δόθηκε η δυνατότητα να συναντηθούμε και να παρουσιάσουμε τα αιτήματά μας, παρότι διαθέτουμε επίσημα έγγραφα από πρεσβείες και ευρωπαϊκές αρχές», υπογραμμίζει. Κεντρικό ζήτημα αποτελεί το ανώτατο όριο ηλικίας των τουριστικών λεωφορείων, το οποίο στην Ελλάδα ανέρχεται στα 27 έτη. Με τη συμπλήρωση του ορίου αυτού, το λεωφορείο αποσύρεται υποχρεωτικά, ανεξαρτήτως της μηχανικής του κατάστασης ή της συντήρησής του.

«Δεν υπάρχει τέτοιος νόμος σε καμία ευρωπαϊκή χώρα», επισημαίνει ο κ. Λάβδας, προσθέτοντας ότι έχει συγκεντρώσει επίσημα έγγραφα από δέκα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μεταξύ αυτών η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία, το Βέλγιο και η Ισπανία, αλλά και από τρίτες χώρες. Όλα καταλήγουν στο ίδιο συμπέρασμα: τα οχήματα δεν αποσύρονται λόγω ηλικίας, εφόσον πληρούν τις τεχνικές προδιαγραφές.

Στην ελληνική περιφέρεια, εκτός Αθήνας και Θεσσαλονίκης, ο κλάδος αποτελείται σχεδόν αποκλειστικά από οικογενειακές επιχειρήσεις. Οι ιδιοκτήτες, όπως τονίζει ο πρόεδρος του κλάδου, φροντίζουν τα λεωφορεία τους με ιδιαίτερη σχολαστικότητα.

«Τα λεωφορεία μας είναι μπιμπελό», αναφέρει χαρακτηριστικά, εξηγώντας ότι τα τουριστικά λεωφορεία δεν περνούν μόνο από ΚΤΕΟ, αλλά και από επιπλέον ελέγχους των τουριστικών αρχών. Παρ’ όλα αυτά, η πολιτεία επιβάλλει την απόσυρσή τους, την ίδια στιγμή που επιτρέπει την εισαγωγή μεταχειρισμένων λεωφορείων 15ετίας από το εξωτερικό.

Η υποχρεωτική απόσυρση οδηγεί, σύμφωνα με τον κ. Λάβδα, σε οικονομική αιμορραγία. Οι επαγγελματίες αναγκάζονται να αναζητούν οχήματα στο εξωτερικό, με αποτέλεσμα σημαντικά ποσά να φεύγουν εκτός Ελλάδας. «Μας υποχρεώνουν να αγοράζουμε λεωφορεία χειρότερα από αυτά που ήδη έχουμε», τονίζει.
Την ίδια στιγμή, τα αποσυρόμενα λεωφορεία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για μεταφορά προσωπικού από εργοστάσια ή επιχειρήσεις. «Αν ένα λεωφορείο δεν είναι ασφαλές για τουριστική χρήση, πώς γίνεται να επιτρέπεται να μεταφέρει εργαζόμενους;» διερωτάται, χαρακτηρίζοντας την κατάσταση αντιφατική.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που έχουν κατατεθεί στο Υπουργείο, ο συνολικός αριθμός των τουριστικών λεωφορείων στη χώρα ανέρχεται σε 7.693. Από αυτά, λιγότερα από 50 ετησίως συμπληρώνουν το όριο των 27 ετών και αποσύρονται. «Μιλάμε για έναν ελάχιστο αριθμό οχημάτων, που δεν δικαιολογεί τέτοια αυστηρότητα», σημειώνει.

Το ηλικιακό όριο των οδηγών
Ένα ακόμη αγκάθι αφορά το ηλικιακό όριο των οδηγών, ειδικά για τις μαθητικές εκδρομές. Σήμερα, οδηγός άνω των 65 ετών δεν μπορεί να πραγματοποιήσει σχολικές μετακινήσεις, παρότι μπορεί να συνταξιοδοτηθεί στα 67 και να συνεχίσει να εργάζεται.
«Αυτός ο νόμος δεν υπάρχει ούτε στην Ευρώπη ούτε σε άλλες χώρες», τονίζει ο κ. Λάβδας, προσθέτοντας ότι οι οδηγοί υποβάλλονται κάθε χρόνο σε ιατρικές εξετάσεις και ελέγχους. Η εμπειρία, όπως λέει, αποτελεί εγγύηση ασφάλειας, όχι κίνδυνο.

Η θέση του κλάδου είναι ξεκάθαρη: αυστηρότεροι και συχνότεροι τεχνικοί έλεγχοι, ακόμα και ανά εξάμηνο, αλλά κατάργηση των αυθαίρετων ηλικιακών ορίων. «Αν το κράτος θέλει περισσότερους ελέγχους, εμείς το δεχόμαστε. Αυτό που δεν δεχόμαστε είναι να κόβεται ένα όχημα μόνο επειδή έκλεισε τα 27 χρόνια», καταλήγει.

Με τις κινητοποιήσεις να βρίσκονται προ των πυλών και σε κάθε περίπτωση μετά τις γιορτές, οι ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων δηλώνουν αποφασισμένοι να διεκδικήσουν ένα πλαίσιο λειτουργίας που να εναρμονίζεται με την ευρωπαϊκή πρακτική και να σέβεται την πραγματικότητα του κλάδου.

 

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ