ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 17:10
Του Τάσου Δασόπουλου
Υποχώρηση της μέσης ανάπτυξης στο 1,5% για την τριετία 2027 -2029 από 2,2 % την τριετία 2024-2026 και παράλληλα υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 2,7% καθώς και μείωση του χρέους στο 119% του ΑΕΠ το 2029 αποκαλύπτει ο Πολυετής Δημοσιονομικός Προϋπολογισμός 2026 -2029 που παρουσιάστηκε στο υπουργικό συμβούλιο.
Οι προβλέψεις του τετραετούς πλάνου ζητούν επιτακτικά να κλείσει η τρύπα των επενδύσεων που θα δημιουργήσει η ολοκλήρωση του Ταμείου Ανάκαμψης το 2026. Τρανή απόδειξη το γεγονός ότι το 2027 το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων θα υποχωρήσεις στα 11,7 δισ. ευρώ από 16,6 δισ. ευρώ που θα είναι τον επόμενο χρόνο.
Σύμφωνα με τον πολυετή προϋπολογισμό, το 2027 ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας με βάση τα δημοσιονομικά μέτρα που έχουν εφαρμοστεί ή ανακοινωθεί έως σήμερα και χωρίς να λαμβάνονται υπόψη πιθανές νέες παρεμβάσεις, αναμένεται να διαμορφωθεί σε 1,7%, παραμένοντας έτσι σε επίπεδα υψηλότερα από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης που προβλέπεται να αναπτυχθεί με ρυθμό 1,4% το 2027 σύμφωνα με τις φθινοπωρινές προβλέψεις της ΕΕ, παρόλο που ολοκληρώνεται το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Οι επενδύσεις θα εξακολουθήσουν να αυξάνονται κατά 4,1% έναντι του 2026. Το Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΑΠΔΕ) αναμένεται να συμβάλλει στην επίτευξη της ανωτέρω πρόβλεψης ανερχόμενο συνολικά (εθνικό και συγχρηματοδοτούμενο σκέλος) σε 9,95 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 450 εκατ. ευρώ ή 4,7% σε σχέση με το 2026.
Ως αποτέλεσμα των ανωτέρω κυβερνητικών παρεμβάσεων αλλά και της προβλεπόμενης αύξησης του κατώτατου μισθού με στόχο τη διαμόρφωσή του στα 950 ευρώ έως τον Απρίλιο του 2027, καθώς και των ευνοϊκών εξελίξεων στην αγορά εργασίας με την αύξηση της απασχόλησης, η ιδιωτική κατανάλωση αναμένεται να αυξηθεί κατά 1,6% το 2027.
Οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών το 2027 προβλέπεται να αυξηθούν κατά 4,4% και οι εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών κατά 2,6%, βελτιώνοντας το ισοζύγιο πληρωμών.
Την περίοδο 2028-2029 ο μέσος όρος μεγέθυνσης του ΑΕΠ, με βάση τα δημοσιονομικά μέτρα που έχουν εφαρμοστεί ή ανακοινωθεί έως σήμερα και χωρίς να λαμβάνονται υπόψη πιθανές νέες παρεμβάσεις, αναμένεται να διαμορφωθεί σε 1,5%. Η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης το έτος 2028 προβλέπεται σε 1,4% και το 2029 σε 1,2%, ενώ των επενδύσεων σε 0,9% και 0,8%, αντίστοιχα.
Το 2029 το ΑΠΔΕ (εθνικό και συγχρηματοδοτούμενο σκέλος) αναμένεται να ανέλθει στο ποσό των 11,75 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 23,7% σε σχέση με τα προβλεπόμενα ποσά του 2026 και κατά 9,3% αυξημένο σε σχέση με το 2028. Οι αυξημένοι πόροι του ΑΠΔΕ αναμένεται να συνεχίσουν να συμβάλλουν στην περαιτέρω αναπτυξιακή πορεία της ελληνικής οικονομίας, η οποία θα αξιοποιεί και μετά το 2026 τα αποτελέσματα των μεταρρυθμίσεων που έχουν υλοποιηθεί και χρηματοδοτηθεί από το ΤΑΑ.
Πληθωρισμός
Όλα αυτά θα γίνουν με πληθωρισμό υψηλότερο από το μέσο όρο της ΕΕ. Ειδικότερα, ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή (ΕνΔΤΚ) το 2027 προβλέπεται να διατηρηθεί στο επίπεδο του 2026 (2,2%). Για τα έτη 2028-2029 ο ΕνΔΤΚ αναμένεται να διαμορφωθεί στο 2,3%.
Στο Μεσοπρόθεσμό Δημοσιονομικό σχέδιο 2025-208 η εκτίμηση του ρυθμού αύξησης του πραγματικού ΑΕΠ ανερχόταν σε 2,0% για το 2026, 1,5% για το 2027, 1,3% για το 2028 και 0,4% για το 2029. Οι προβλέψεις αυτές έχουν αναθεωρηθεί προς τα άνω σε 2,4% (+0,4%) για το 2026 , 1,7% (+0,2%) για το 2027, 1,6% (+0,3%) για το 2028 και 1,3% (+0,9%) για το 2029. Στην ανοδική αναθεώρηση έχουν συνεισφέρει τα μέτρα πολιτικής που ανακοινώθηκαν τόσο στη ΔΕΘ όσο και τον Απρίλιο του 2025 και βρίσκονται σε εφαρμογή, η διάθεση αυξημένων πόρων για το ΑΠΔΕ για τα επόμενα έτη σε σχέση με τις προβλέψεις του ΜΔΣ και η προώθηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που αναβαθμίζουν τις μεσοπρόθεσμες προοπτικές της Ελληνικής οικονομίας.
Οι ευνοϊκές αυτές συνθήκες επηρεάζουν θετικά και τα δημοσιονομικά μεγέθη του τρέχοντος έτους. Για το 2025 το δημοσιονομικό αποτέλεσμα εκτιμάται σε +0,6% του ΑΕΠ, ενώ το πρωτογενές πλεόνασμα σε 3,7%. Η μείωση σε σχέση με το 2024 σχετίζεται με τη δημοσιονομική επίπτωση σειράς μέτρων που έχουν ληφθεί, τόσο στο σκέλος των εσόδων όσο και στο σκέλος των δαπανών που στοχεύουν στην ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος, την προώθηση επενδύσεων και απασχόλησης και τη στήριξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
Προσλήψεις
Την πενταετία 2025-2029 εκτιμάται συνολικά η πραγματοποίηση 109.540 αποχωρήσεων και 148.533 προσλήψεων (συμπεριλαμβανομένων των εκτός κανόνα 1:1), καθώς στις εκτιμήσεις των ετών του ΠΔΠ έχει κατανεμηθεί υπόλοιπο προσλήψεων που έχουν εγκριθεί τα προηγούμενα έτη και δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί.
Τα έτη 2026-2029 το δημοσιονομικό αποτέλεσμα εκτιμάται ότι θα είναι σχεδόν ισοσκελισμένο, σημαντικά υψηλότερο από την τιμή αναφοράς -3% του ΑΕΠ του Συμφώνου Σταθερότητας. Το πρωτογενές αποτέλεσμα εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο +2,8% του ΑΕΠ για το 2026 και διατηρείται σταθερό στο +2,7% του ΑΕΠ για τα επόμενα έτη 2027-2029, τηρώντας τον εθνικό αριθμητικό κανόνα για τη δημοσιονομική θέση του πρωτογενούς ισοζυγίου της γενικής κυβέρνησης που πρέπει να είναι πλεονασματική.
Η σταθεροποίηση του πρωτογενούς αποτελέσματος στον μεσοπρόθεσμο ορίζοντα στο 2,7% του ΑΕΠ από το 2027 και μετά ,προκύπτει από την προβλεπόμενη σταθερή αναπτυξιακή δυναμική της ελληνικής οικονομίας, που οδηγεί στην ετήσια αύξηση των δημοσίων εσόδων.
Οροφές δαπανών
Σε ό,τι αφορά τις οροφές αύξησης των δαπανών το 2024 ο ετήσιος ρυθμός αύξησης των καθαρών δαπανών υπολογίζεται σε -0,2%, με όριο +2,6% και διαμορφώθηκε στο επίπεδο αυτό λόγω της χαμηλότερης από την αναμενόμενη συνολικής δαπάνης της γενικής κυβέρνησης, αλλά κυρίως λόγω της απόδοσης των μέτρων για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και της εισφοροδιαφυγής.
Για το 2025 και το 2026, οι καθαρές δαπάνες αναμένεται να αυξηθούν ετησίως με ρυθμό 4,4% και 5,7%, αντίστοιχα, με τη σωρευτική αύξηση των ετών 2024 – 2026 να εκτιμάται σε περίπου 10 δισ. ευρώ που αντιστοιχεί στο όριο που τίθεται από το ΜΔΣ.
Για τα έτη 2027 και 2028, η αύξηση των καθαρών δαπανών θα είναι 2,9% και 2,7% . Για το έτος 2029, το ανώτατο όριο αύξησης των καθαρών δαπανών θα τεθεί με το επόμενο Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Διαρθρωτικό Σχέδιο που αναμένεται να υποβληθεί το 2028.
Χρέος
Το χρέος της γενικής κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στο 138,2% ως ποσοστό του ΑΕΠ στο τέλος του 2026, έναντι εκτίμησης 145,9% το 2025, παρουσιάζοντας μείωση κατά 7,7 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ.
Στο τέλος του 2027, το χρέος της γενικής κυβέρνησης προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 131,7% ως ποσοστό του ΑΕΠ. Η μείωση του χρέους της γενικής κυβέρνησης, τόσο σε απόλυτο μέγεθος όσο και ως ποσοστό, αναμένεται να συνεχιστεί και τα έτη 2028 και 2029, με περαιτέρω αποκλιμάκωση στο 124,6% το 2028 και 119% το 2029.
2029.
* Δείτε δεξιά στη στήλη Σχετικά Αρχεία τον ΔΠΔ 2026-29
Πηγή: capital.gr





