Το Open Mall ξεκινά το 2026

Μετά από χρόνια καθυστερήσεων, μπαίνει μπροστά το έργο για την εμπορική αγορά της Λάρισας Φέρνει αναπλάσεις σε ιστορικούς δρόμους και ενιαία εικόνα για 100 καταστήματα

Η χρηματοδότηση και οριστική ένταξη του έργου «Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου Λάρισας» στο ΕΣΠΑ 2021–2027, με δημόσια δαπάνη 1.545.436,86 ευρώ, που σηματοδοτεί ότι οι διαδικασίες προχωρούν προς δημοπράτηση και έναρξη υλοποίησης μέσα στο 2026

Στην τελική ευθεία μπαίνουν οι διαδικασίες για την υλοποίηση ενός μεγάλου έργου για τη Λάρισα, το οποίo αναμένεται να «πάρει σάρκα και οστά» εντός του 2026 και να αλλάξει την εικόνα ιστορικών δρόμων στο κέντρο της πόλης, ενισχύοντας παράλληλα την κίνηση στο εμπορικό κέντρο της Λάρισας.

Γράφει η Βιβή Ζαχοπούλου από την «Πολιτεία Θεσσαλών» Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2025

Πρόκειται για το Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου Λάρισας (Open Mall), καθώς πρόσφατα με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκου Παπαθανάση, και στο πλαίσιο αντίστοιχων παρεμβάσεων ανά την επικράτεια, εντάχθηκε για χρηματοδότηση από το Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Ανταγωνιστικότητα 2021- 2027» το έργο: Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου Λάρισας, με δημόσια δαπάνη 1.545.436,86 ευρώ και δικαιούχους τον Δήμο Λαρισαίων και τον Εμπορικό Σύλλογο Λάρισας.
Ωστόσο πρόκειται για ένα έργο που ξεκινά μετά από πολλές καθυστερήσεις, αν αναλογιστεί κανείς ότι η πρώτη προσπάθεια για την υλοποίησή του έγινε το 2018, με καθυστερήσεις από πλευράς υπουργείου και την αλλαγή της δημοτικής αρχής στη Λάρισα να επιφέρει και αλλαγές στον σχεδιασμό υλοποίησης του έργου.

«Η μελέτη για το συγκεκριμένο έργο έχει ολοκληρωθεί και βρισκόμαστε στο δρόμο για τη δημοπράτησή του, ώστε το 2026 το έργο να ξεκινήσει» δήλωσε στην «Πθ» ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων του Δήμου Λαρισαίων Χρήστος Τερζούδης, σημειώνοντας πως «στόχος είναι η αναβάθμιση και ενίσχυση του εμπορικού χαρακτήρα των ιστορικών αυτών οδών και η δημιουργία ενός αστικού περιπάτου στην αγορά της πόλης».

Όπως εξήγησε ο κ. Τερζούδης, η ενοποίηση των δρόμων περιλαμβάνει τη δημιουργία πλακόστρωτου ειδικού σχεδίου που παραπέμπει στην ποικιλομορφία των χρήσεων του συγκεκριμένου δρόμου, ενώ οι παρεμβάσεις θα γίνουν στα εξής σημεία: στο τμήμα της οδού Παπαφλέσσα, από τη Φιλελλήνων μέχρι τη Βενιζέλου, στον πεζόδρομο της οδού Όσσης, στο τμήμα του πεζοδρόμου της οδού Λαπιθών από τη Βενιζέλου μέχρι τη Βύρωνος, στον πεζόδρομο της οδού Πόρου, καθώς και στο τμήμα της Βενιζέλου από την οδό Ολύμπου έως την Φιλελλήνων.

Παρεμβάσεις θα γίνουν επίσης στο τμήμα της Φιλελλήλων, από την οδό Βενιζέλου έως την Κύπρου, όπως επίσης και στην οδό Πανός αλλά και στην οδό Ανδρούτσου.

«Οι αναπλάσεις περιλαμβάνουν την αλλαγή οδοστρώματος καθώς και πεζοδρόμων» σημειώνει ο κ. Τερζούδης, κάνοντας λόγο για σημαντική παρέμβαση στην οδό Βενιζέλου, μέχρι τη Φιλελλήνων, όπου θα αλλάξει το οδόστρωμα, χωρίς να πειραχτεί ο ποδηλατόδρομος. Παράλληλα, σύμφωνα με τη μελέτη, θα τοποθετηθούν δύο φωτεινά σημεία πληροφόρησης και σηματοδότησης των παρεμβάσεων (infokiosk), ενώ στο συγκεκριμένο τμήμα της παρέμβασης θα κατασκευαστούν και τρία μικρά συντριβάνια.

Στόχος η τόνωση της κίνησης
Η περιοχή παρέμβασης περιλαμβάνει μερικούς από τους ιστορικά σημαντικότερους και παλαιότερους εμπορικούς δρόμους όπως της οδού Βενιζέλου και της οδού Ανδρούτσου και περίπου 100 καταστήματα, τα οποία σήμερα λόγω και της μετατόπισης της εμπορικής κίνησης σε άλλους δρόμους και περιοχές, έχουν σοβαρά προβλήματα επιβίωσης, εξηγεί στην «ΠΘ» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Λάρισας Μπάμπης Παπαδόπουλος, τονίζοντας πως «ο Δήμος, μαζί με τον Εμπορικό Σύλλογο και τους συνεργαζόμενους φορείς προχωρούν σε παρεμβάσεις που περιλαμβάνουν αλλαγή στα τεντόπανα των καταστημάτων, τα οποία πλέον θα έχουν ενιαίο χρώμα (βυσσινί), κάθετες ταμπέλες με το όνομα και τον αριθμό του καταστήματος, ενώ θα τοποθετηθούν και ζαρντινιέρες και φωτισμός».

Σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο, το δεύτερο σκέλος για τη λειτουργία του Ανοικτού Κέντρου Εμπορίου (Open Mall) περιλαμβάνει τη διασύνδεση των καταστημάτων μεταξύ τους, αλλά και τις διεργασίες που θα δίνουν τη δυνατότητα τα καταστήματα να παρέχουν προσφορές στους καταναλωτές, όπως για παράδειγμα η έκδοση εκπτωτικών καρτών.

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου επισημαίνει πως ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία συλλογής υπογραφών από τους καταστηματάρχες, μια διαδικασία που όπως επισημαίνει, δεν γίνεται για πρώτη φορά, καθώς τα καταστήματα αλλάζουν με μεγάλη συχνότητα και στη συγκεκριμένη περιοχή. «Οι ιδιοκτήτες καταστημάτων δεν επιβαρύονται με κάποιο κόστος, ωστόσο υποχρεούνται, σύμφωνα με τους όρους υλοποίησης του έργου, να διασφαλίσουν ότι δεν θα αλλάξει κάτι στις παρεμβάσεις που θα γίνουν για τουλάχιστον δύο χρόνια», επισημαίνει ο κ. Παπαδόπουλος.

Τα έργα προσδοκούν και στοχεύουν στην αναβάθμιση της λειτουργικότητας και αισθητικής της περιοχής παρέμβασης και στην υποβοήθηση και οργάνωση της οικονομικής δραστηριότητας που αναπτύσσεται εντός της περιοχής αυτής, με την υιοθέτηση και χρήση έξυπνων εφαρμογών, γεγονός που θα συμβάλλει στην ανάδειξη, αλλά και αναβάθμιση της περιοχής εκτέλεσης του προγράμματος και θα έχει συνολικά ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα.

Ιστορικοί δρόμοι
Η οδός Βενιζέλου, αποτελεί μία από τις παλαιότερες εμπορικές οδούς της πόλης της Λάρισας. Χαρακτηριστικό της παλαιότητας της, είναι η ύπαρξη του Α’ Αρχαίου Θεάτρου, επί της συμβολής των οδών Βενιζέλου με Παπαναστασίου. Κατά μήκος της Βενιζέλου συναντώνται και νεότερα μνημεία, όπως το Χαμάμ, τα παλαιοχριστιανικά λουτρά και το Γενί Τζαμί. Επί της οδού Βενιζέλου, έχουν διατηρηθεί καταστήματα που μετρούν πάνω από εκατό χρόνια ιστορίας. Έχουν διασωθεί από τον καταστροφικό σεισμό της 1ης Μαρτίου του 1941, τους εκτενείς βομβαρδισμούς από τους Γερμανούς την ίδια χρονιά και μεταπολεμικά από την εκτεταμένη χρήση της αντιπαροχής που οδήγησε σε σημαντικό περιορισμό της παραδοσιακής πόλης.

Η οδός Ανδρούτσου έχει ιδιαίτερη φυσιογνωμία. Έχει το παρωνύμιο «Παλιατζίδικα» και παλαιότερα «Καζαντζίδικα». Η λέξη προέρχεται από το «καζαντζής» που είναι ο επεξεργαστής χαλκού. Στην περιοχή παλιά ήταν εγκαταστημένα εργαστήρια που έφτιαχναν χειροποίητα καζάνια, μαγειρικά σκεύη και εργαλεία από χαλκό.

Στην Ανδρούτσου ήδη από την δεκαετία ’20 και του ’30 έδρευε πλήθος τεχνιτών. Σταδιακά κατά τα τέλη της δεκαετίας του ’60 τα μαγειρικά σκεύη αντικαταστάθηκαν από τα αντίστοιχα ανοξείδωτα και τα καζαντζίδικα άλλαξαν την ταυτότητά τους. Μετατράπηκαν σε καταστήματα πώλησης μεταχειρισμένου ρουχισμού και υπόδησης σε μια δύσκολη εποχή. Από εκεί βγήκε και ο όρος «παλιατζίδικα». Πλέον υπάρχουν καταστήματα ρουχισμού, υπόδησης που εκθέτουν τα εμπορεύματα τους στον πεζόδρομο.

H οδός Πανός αποτελούσε από την τουρκοκρατία τη βασική αγορά τροφίμων της Λάρισας, ενώ το 1985 ήταν ο πρώτος δρόμος της Λάρισας που πεζοδρομήθηκε. Σύμφωνα με τις καταγραφές του Λαρισαίου ερευνητή Νίκου Παπαθεοδώρου, το 1950 ο δρόμος της Πανός έσφυζε από ζωή, με πολλά καταστήματα, ταβέρνες, φούρνους και πλούσια κοινωνική ζωή.
ή αν θα επιδιώξει διαπραγμάτευση για περιορισμένα προγράμματα σε εστίες μόλυνσης. Σε κάθε περίπτωση, οι επόμενοι μήνες θα είναι καθοριστικοί…

 

 

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ