«Σάρωσε» η διαβούλευση για το ΣΒΑΚ με εκατοντάδες πολίτες να καταδεικνύουν τα προβλήματα και να καταθέτουν ιδέες και προτάσεις - Το 2026 ξεκινά η επίσημη «μάχη» της αναθεώρησης
Ξεπέρασε τις προσδοκίες, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «ΠΘ» το ερωτηματολόγιο του Δήμου Λαρισαίων αναφορικά με το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας της πόλης. Η διαβούλευση ξεκίνησε μέσω του δικτυακού τόπου του Δήμου Λαρισαίων την περασμένη Κυριακή 16/11 με προθεσμία υποβολής των απαντήσεων μέχρι το Σάββατο 22 Νοεμβρίου.
Γράφει η Βιβή Ζαχοπούλου από την «Πολιτεία Θεσσαλών» Κυριακή 23 Νοεμβρίου 2025
Το ερωτηματολόγιο, περιλάμβανε έναν συνδυασμό κλειστών (ποσοτικών) και ανοιχτών (ποιοτικών) ερωτήσεων, για εύκολη στατιστική επεξεργασία και εξαγωγή συμπερασμάτων, που αναπτύσσονται σε πέντε θεματικές ενότητες και ένα ανοιχτό πεδίο για σχόλια. Οι πολίτες κλήθηκαν να εκτιμήσουν την ποιότητα των πεζοδρομίων της Λάρισας και τη δυνατότητα μετακίνησης με τα πόδια, την υποδομή ποδηλάτου, την κυκλοφορία των Ι.Χ. στο κέντρο της πόλης, την προσβασιμότητα για άτομα με αναπηρία, τη λειτουργία του δημόσιου χώρου στάθμευσης, τη λειτουργία του Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης, ενώ επίσης ερωτήθηκαν κατά πόσο θεωρούν ότι η ποιότητα ζωής και περιβάλλοντος βελτιώθηκε από την εφαρμογή του ΣΒΑΚ μέχρι σήμερα.
Η συμμετοχή των πολιτών θεωρείται κομβική για την αξιολόγηση και τη διαμόρφωση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), καθώς η διαβούλευση μέσω ερωτηματολογίου και ανοιχτών σχολίων επιτρέπει στον Δήμο να κατανοήσει τις εμπειρίες, τις παρατηρήσεις και τις προτεραιότητες των κατοίκων για τη βελτίωση της καθημερινής μετακίνησης στη Λάρισα
Παράλληλα, ο κάθε πολίτης είχε τη δυνατότητα να εκφράσει σε κείμενο ποια προβλήματα εντοπίζει στην εφαρμογή του ΣΒΑΚ ή στη γενικότερη κυκλοφοριακή κατάσταση της Λάρισας, ποια μέτρα ή παρεμβάσεις θεωρεί ότι δεν λειτούργησαν όπως αναμενόταν, αλλά και να προτείνει μία μόνο αλλαγή για να βελτιωθεί η καθημερινή μετακίνηση στη Λάρισα, γράφοντας επίσης τις παρατηρήσεις ή τις προτάσεις «για το πώς μπορούμε να κάνουμε τη Λάρισα μια πόλη που κινείται καλύτερα».
«Οι πολίτες στην καθημερινότητά τους είναι αυτοί που βιώνουν τις αλλαγές που συμβαίνουν στην πόλη και έχουν τον πρώτο λόγο στην κατάθεση των απόψεων. Για τον λόγο αυτό ξεκινήσαμε ένα διαδικτυακό ερωτηματολόγιο, δίνουμε τη δυνατότητα σε όλους τους πολίτες να εκφράσουν τη γνώμη τους, το οποίο χωρίζεται σε δύο μέρη: το πρώτο μέρος αφορά μια αξιολόγηση γρήγορη για το πώς έχει προχωρήσει το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας κι αν οι πολίτες είναι ευχαριστημένοι.
Το δεύτερο σκέλος οι πολίτες μπορούν να γράψουν τις παρατηρήσεις τους για το τι μπορεί να αλλάξει», τόνισε στην «ΠΘ» ο αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας και Κυκλοφοριακών Παρεμβάσεων, Βαγγέλης Παπαλέξης. Από τη Δημοτική Αρχή διευκρινίζεται ότι η συγκεκριμένη πρωτοβουλία δεν εντάσσεται στη θεσμική διαδικασία αναθεώρησης του ΣΒΑΚ, η οποία θα ακολουθήσει, με βάση όσα προβλέπει η νομοθεσία. «Αποτελεί, ωστόσο, ένα πολύτιμο προκαταρκτικό στάδιο διαλόγου, που θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε καλύτερα πώς βιώνουν οι πολίτες την πόλη και ποιες προτεραιότητες θεωρούν πιο κρίσιμες. Θέλουμε να ακούσουμε κάθε πολίτη, να καταγράψουμε εμπειρίες, παρατηρήσεις, δυσκολίες, αλλά και ιδέες για την επόμενη φάση του σχεδιασμού», επισήμανε σε πρόσφατες δηλώσεις του ο δήμαρχος Λαρισαίων Θανάσης Μαμάκος.
Αναφορικά με την επεξεργασία του ερωτηματολογίου, ο κ. Παπαλέξης σημείωσε πως τα αποτελέσματα θα ανακοινωθούν το επόμενο διάστημα, σημειώνοντας πως πρόκειται για το πρώτο στάδιο της διαβούλευσης, αναφορικά με την αναθεώρηση του ΣΒΑΚ, με τον κ. Παπαλέξη να σημειώνει πως μέσα στο 2026 θα ξεκινήσει αυτή η διαδικασία, «η οποία περιλαμβάνει κανονική διαβούλευση και με τους φορείς αλλά και δια ζώσης με τον κόσμο, ώστε να συζητηθούν οι παρεμβάσεις και στη συνέχεια να έρθει ο μελετητής και να λάβει κατεύθυνση για την αναθεώρηση του ΣΒΑΚ».
Ο κ. Παπαλέξης διευκρίνησε ότι είναι χρήσιμο να ακουστούν απόψεις όχι μόνο για το κέντρο αλλά και για τις συνοικίες της πόλης. «Καμία δημοτική αρχή δεν θα παρακάμψει τη θέληση του κόσμου», τόνισε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας ότι δεν έχει ολοκληρωθεί στο σύνολό της η υλοποίηση του ΣΒΑΚ. Παράλληλα ο κ. Παπαλέξης σημείωσε πως το Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης έχει συμβάλει καθοριστικά στο μείζον πρόβλημα της πόλης αναφορικά με την εύρεση θέσεων στάθμευσης, σημειώνοντας πως έχουν απελευθερωθεί αρκετές θέσεις στο κέντρο της πόλης.
Από το 2010 στο σήμερα
Αξίζει να σημειωθεί πως η ιστορία του ΣΒΑΚ ξεκινά ουσιαστικά στα μέσα της δεκαετίας του 2010, όταν ο Δήμος Λαρισαίων αναγνώρισε την ανάγκη μετάβασης από ένα μοντέλο πόλης προσανατολισμένο στο αυτοκίνητο, σε μια πόλη που δίνει προτεραιότητα στον άνθρωπο, στη βιωσιμότητα και στη λειτουργική ανάπλαση του δημόσιου χώρου.
Ο Δήμος προχώρησε στη διαδικασία εκπόνησης του ΣΒΑΚ, ακολουθώντας τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις που προωθούν ολοκληρωμένο σχεδιασμό, συμμετοχικές διαδικασίες και στρατηγικές παρεμβάσεις με μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Η εκπόνηση του σχεδίου βασίστηκε σε εκτεταμένη ανάλυση της υφιστάμενης κινητικότητας, χαρτογράφηση προβλημάτων και διερεύνηση εναλλακτικών τρόπων οργάνωσης του οδικού δικτύου και της κυκλοφορίας.
Κομβικό στοιχείο της διαδικασίας ήταν η ενεργή συμμετοχή των πολιτών και των φορέων της πόλης. Μέσα από δημόσιες διαβουλεύσεις, εργαστήρια και ανοιχτές παρουσιάσεις, οι κάτοικοι κλήθηκαν να συνδιαμορφώσουν το όραμα για τη Λάρισα του μέλλοντος. Το όραμα αυτό στηρίχθηκε σε τρεις βασικούς άξονες: την ενίσχυση των ήπιων μετακινήσεων, την αναβάθμιση του δημόσιου χώρου και τη βελτίωση της προσβασιμότητας για όλους. Από τις πρώτες προτάσεις του ΣΒΑΚ προέκυψαν σημαντικές παρεμβάσεις, όπως η επέκταση του δικτύου πεζοδρομήσεων, η ανάπτυξη δικτύου ποδηλατοδρόμων, η ενίσχυση της αστικής αναψυχής στο κέντρο και η εφαρμογή κυκλοφοριακών ρυθμίσεων που στόχευαν στη μείωση της χρήσης του Ι.Χ. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη δημιουργία ενός συνεκτικού πλέγματος μετακινήσεων που να καθιστά το περπάτημα και το ποδήλατο ασφαλείς και ελκυστικές επιλογές.





