Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ CineDoc παρουσιάζει το “Λο” του Θανάση Βασιλείου

lo

«Λο» στα ηπειρώτικα σημαίνει «σώπα».

Όταν ο σκηνοθέτης Θανάσης Βασιλείου επιστρέφει στο διαμέρισμα της παιδικής του ηλικίας μετά τον θάνατο της μητέρας του, βρίσκεται αντιμέτωπος με μυστικά που βαραίνουν την ιστορία όχι μόνο της οικογένειάς του, αλλά ολόκληρης της σύγχρονης Ελλάδας. Έτσι, ξεκινά ένα ταξίδι-προσωπικό ημερολόγιο ανάμεσα στα αόρατα ίχνη που ενώνουν την πόλη και τους ανθρώπους με το παρελθόν τους. Μια βαθιά προσωπική ταινία, κινηματογραφικά λιτή και συναισθηματικά βαθιά, για όλους τους τρόπους με τους οποίους η συναισθηματική μνήμη συμπορεύεται με τη συλλογική, για το τραύμα, τη σιωπή που βιώνεται σαν ενοχή, την αγάπη και τελικά την αποδοχή.

Το ντοκιμαντέρ έκανε πρεμιέρα στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, κέρδισε το Βραβείο ΕΚΚΟΜΕΔ πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη (Ελληνικό Πρόγραμμα), ενώ απέσπασε επίσης το Χρυσό Στεφάνι της Μεγίστης (GRAND PRIX) αλλά και το Βραβείο «Οδυσσέας» για το καλύτερο ντοκιμαντέρ Έλληνα σκηνοθέτη της Διασποράς στο 10ο Beyond Borders – Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου.

Από 13 Νοεμβρίου, το «ΛΟ» θα κυκλοφορήσει στην Αθήνα, όπου θα παρουσιάζεται καθημερινά στον κινηματογράφο Δαναό. Οι προβολές θα συνοδεύονται από Q&A με τους συντελεστές και ειδικούς καλεσμένους, ιστορικούς και μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας. Προβολές θα πραγματοποιηθούν επίσης σε Λάρισα (21/11), Βόλο (22/11), Θεσσαλονίκη (10/12) και Ρέθυμνο (13/12), παρουσία του σκηνοθέτη Θανάση Βασιλείου. 

Σημείωμα σκηνοθέτη

Όταν επέστρεψα από τη Γαλλία στο άδειο διαμέρισμα της παιδικής μου ηλικίας στην Αθήνα, μετά τον θάνατο της μητέρας μου, ένιωσα σαν διαρρήκτης. Ό,τι είχε μείνει στη σκιά για δεκαετίες ήταν πια απόκτημά μου. Ανακάλυψα χρέη που δεν γνώριζα. Διαπίστωσα ψεύδη που με κλόνισαν. Πώς κληρονομούμε τα λάθη των γονιών μας; Πώς αδειάζουμε το σπίτι τους;

Μέσα στον φόβο της απώλειας του χώρου που έκλεινε μέσα του τις τελευταίες αναμνήσεις με τη μητέρα μου, αλλά και μιας ολόκληρης παιδικής ηλικίας, ξεκίνησα να κινηματογραφώ τις άδειες πια επιφάνειες με το κινητό μου τηλέφωνο. Ουσιαστικά ξανάβρισκα ξεχασμένες κινήσεις του παρελθόντος καθώς, πριν εγκαταλείψω την Ελλάδα για τη Γαλλία είχα εργαστεί ως οπερατέρ για πάνω από δέκα χρόνια. Βάζοντας τον εαυτό μου ξανά πίσω από ένα φακό, ανακινούσα τον χρόνο και συνδεόμουν με το παρελθόν της κληρονομιάς. Το «Κινηματογραφώ» έγινε έτσι συνώνυμο του «θυμάμαι».

Θραύσματα της οικογενειακής μνήμης, αποσιωπημένα για χρόνια, άρχισαν να αναδύονται δειλά. Κάποια από αυτά με οδήγησαν στα σκοτεινά χρόνια της δικτατορίας. Πώς μπορεί το σινεμά να δώσει μορφή σε ένα παρελθόν που αντιστέκεται μέσω της σιωπής;

Oι προβολές

  • ΑΘΗΝΑ – Γαλλικό Ινστιτούτο (Σίνα 31, Αθήνα)

Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2025 (avant-première)

Προσέλευση: 19.00 | Έναρξη: 19.30. Προπώληση εδώ.

Θα προηγηθεί χαιρετισμός από την Αθηνά Καρτάλου, Γενική Διευθύντρια Κινηματογράφου του ΕΚΚΟΜΕΔ. Παρουσία του σκηνοθέτη Θανάση Βασιλείου και συντελεστών, με τους οποίους θα πραγματοποιηθεί Q&A μετά την προβολή. Θα ακολουθήσει κέρασμα με κρασί στο μπιστρό του Γαλλικού Ινστιτούτου.

  • ΑΘΗΝΑ – Κινηματογράφος Δαναός (Κηφισίας 109, Αμπελόκηποι)

Καθημερινά από Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2025 στις 18.20

Προπώληση στο ταμείο του κινηματογράφου και εδώ.

  • Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2025

Q&A μετά την προβολή με τους συντελεστές. Συντονίζει η Ντέπυ Βρεττού, ραδιοφωνική παραγωγός (ΕΡΤ).

  • Παρασκευή 14 Νοεμβρίου 2025

Q&A μετά την προβολή με τους συντελεστές. Συντονίζει ο Θοδωρής Χονδρόγιαννος, Δημοσιογράφος (Reporters United).

  • Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2025

Q&A μετά την προβολή με τους συντελεστές και τον Τάσο Σακελλαρόπουλο, Ιστορικό, Υπευθυνο Ιστορικών Αρχείων Μουσείου Μπενάκη.

  • Κυριακή 16 Νοεμβρίου 2025

Q&A μετά την προβολή με τους συντελεστές. Συντονίζει ο Κώστας Κωστάκος (Old Boy), Kριτικός Κινηματογράφου (elculture.gr).

  • Δευτέρα 17 Νοεμβρίου 2025

Q&A μετά την προβολή με τους συντελεστές και την Τασούλα Βερβενιώτη, Ιστορικό.

  • Τρίτη 18 Νοεμβρίου 2025

Q&A μετά την προβολή με τους συντελεστές και τον Χρήστο Δερμεντζόπουλο, Καθηγητή τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου.

  • Τετάρτη 19 Νοεμβρίου 2025

Q&A μετά την προβολή με τους συντελεστές και τον Βαγγέλη Καραμανωλάκη, Καθηγητή Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας (ΕΚΠΑ) και Πρόεδρο του ΔΣ των Αρχείων Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας.

  • ΛΑΡΙΣΑ – Χατζηγιάννειο Πνευματικό Κέντρο

Παρασκευή 21 Νοεμβρίου, 20.00

Παρουσία του σκηνοθέτη Θανάση Βασιλείου.

  • ΒΟΛΟΣ – Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Ιωνίας Βόλου

Σάββατο 22 Νοεμβρίου, 20.00

Παρουσία του σκηνοθέτη Θανάση Βασιλείου.

  • ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – Λιμάνι, αίθουσα “Σταύρος Τορνές”

Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου, 19.00

Παρουσία του σκηνοθέτη Θανάση Βασιλείου.

Προπώληση εδώ.

  • ΡΕΘΥΜΝΟ – Χώρος Πολιτισμού “Σημείο”

Σάββατο 13 Δεκεμβρίου, 20.00

Παρουσία του σκηνοθέτη Θανάση Βασιλείου. Προπώληση στο ταμείο του Χώρου Πολιτισμού “Σημείο”.

Παράλληλες δράσεις

Στο πλαίσιο των προβολών του ντοκιμαντέρ ΛΟ, θα πραγματοποιηθούν μια σειρά από παράλληλες δράσεις σε Αθήνα και Βόλο. Πιο συγκεκριμένα, καθ’ όλη τη διάρκεια προβολής του ντοκιμαντέρ στον κινηματογράφο Δαναό, οι θεατές του CineDoc θα έχουν την ευκαιρία, με την αγορά του εισιτηρίου τους για την ταινία, να παρακολουθήσουν το VR ντοκιμαντέρ «548 ημέρες χωρίς το όνομά μου» της Γιολάντας Μαρκοπούλου. Επιπλέον, ο σκηνοθέτης Θανάσης Βασιλείου θα δώσει δύο masterclasses σε Αθήνα και Βόλο.

  1. Προβολή VR ντοκιμαντέρ στο φουαγιέ του κινηματογράφου Δαναού

548 μέρες χωρίς το όνομά μου της Γιολάντας Μαρκοπούλου (2024, 14’)

Η προβολή εντάσσεται στο νέο αφιέρωμα που εγκαινιάζει φέτος το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ CineDoc με τις προβολές των VR «548 ημέρες χωρίς το όνομά μου» (Νοέμβριος ‘25) και «The Exploding Girl» των Caroline Poggi & Jonathan Vinel, σε συμπαραγωγή της ελληνικής εταιρείας Byrd (Φεβρουάριος ‘26).
Με την αγορά εισιτηρίου για το ντοκιμαντέρ ΛΟ, οι θεατές του Φεστιβάλ έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν τη VR ταινία «548 ημέρες χωρίς το όνομά μου». Απαραίτητη η προκράτηση θέσης εδώ.  Πρόγραμμα προβολών: 13, 14, 15, 16, 21, 22, 23 Νοεμβρίου 18.00 – 21.00.

Σύνοψη: Tο 1943, η 10χρονη Ροζίνα αποφασίζει να γράψει από την κρυψώνα της (ένα μικρό διαμέρισμα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης) το ημερολόγιό της, με το ψεύτικο όνομα Ρούλα Καρακώτσου. Αυτός ήταν ο μόνος της τρόπος διαφυγής από τους Ναζί, καθώς πέρασε 548 ημέρες ανώνυμης ζωής μέσα στη σιωπή. Ο θεατής βιώνει την περιπέτειά της μέσα από την παιδική της ματιά και τις αφηγήσεις της, όσο εκείνη παραμένει κρυμμένη.

  1. Masterclasses σε Αθήνα και Βόλο

Κληρονομιά, Ρήξη, Αυτοπορτρέτο. Στάδια κατασκευής του ντοκιμαντέρ ΛΟ (2025)

O Θανάσης Βασιλείου, σκηνοθέτης και καθηγητής Κινηματογραφικών Σπουδών στο Université de Poitiers, παραδίδει σε Αθήνα και Βόλο masterclass με τίτλο «Κληρονομιά, Ρήξη, Αυτοπορτρέτο. Στάδια κατασκευής του ντοκιμαντέρ ΛΟ (2025)». Μας ξεναγεί στη διαδικασία κατασκευής του ΛΟ, ενός προσωπικού και στοχαστικού ντοκιμαντέρ γύρω από τη μνήμη, την κληρονομιά της σιωπής και την πρόσφατη πολιτική ιστορία. Μέσα από τη διαχείριση και την αποσιώπηση προσωπικών αφηγημάτων, το φιλμ διερευνά την έννοια της κληρονομιάς ως ρήξη, αλλά και ως υλικό για ένα κινηματογραφικό αυτοπορτρέτο.

Πρόγραμμα:

  • Αθήνα | Τετάρτη 19 Νοεμβρίου, 13.30 – 15.30

Σχολή Λυκούργου Σταυράκου, 28ης Οκτωβρίου 65, Αθήνα 104 33. Τηλέφωνο: 210-8230124. Είσοδος ελεύθερη με σειρά προτεραιότητας.

  • Βόλος | Παρασκευή 21 Νοεμβρίου, 9.30

α) Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας – Τμήμα Πολιτισμού + Δημιουργικών Μέσων και Βιομηχανιών, β) 2ο Πρότυπο Γυμνάσιο Βόλου

Ο Θανάσης Βασιλείου είναι σκηνοθέτης και σεναριογράφος, με έδρα το Πουατιέ της Γαλλίας, όπου διδάσκει θεωρία και πράξη κινηματογράφου ως Αναπληρωτής Καθηγητής Κινηματογραφικών Σπουδών (Πανεπιστήμιο του Πουατιέ). Οι μικρού μήκους ταινίες του «Ίχνη» (2017) και «Η τελευταία μας εβδομάδα» (2016) έχουν παρουσιαστεί και βραβευτεί σε πολλά διεθνή φεστιβάλ κινηματογράφου, ενώ το ΛΟ αποτελεί την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του.

Πηγή: CineDoc

www.ertnews.gr

Πηγή: ertnews.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

mendoni-karditsa

Λ. Μενδώνη: Απένειμε το Διεθνές Βραβείο UNESCO – Ελλάδας «Μελίνα Μερκούρη» 2025: «Κάθε τοπίο δεν αποτελεί μόνον κληρονομιά του παρελθόντος, αλλά και υπόσχεση για το μέλλον»

Η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη απένειμε το Διεθνές Βραβείο UNESCO–Ελλάδας «Μελίνα Μερκούρη» 2025: «Κάθε τοπίο δεν…