Οι εφοπλιστές “ανασαίνουν” μετά το προσωρινό πάγωμα των λιμενικών τελών…

Οι εφοπλιστές "ανασαίνουν" μετά το προσωρινό πάγωμα των λιμενικών τελών...

Tου Γιώργου Σ. Σκορδίλη 

Η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα υποδέχθηκε θετικά το σήμα αποκλιμάκωσης από Ουάσιγκτον και Πεκίνο, μετά τη συμφωνία που επιτεύχθηκε ανάμεσα στον Πρόεδρο των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, και τον Κινέζο Πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ. 

Το προσωρινό πάγωμα των πρόσθετων λιμενικών τελών για τα κινεζικά ναυτιλιακά και ναυπηγικά συμφέροντα στις ΗΠΑ, αλλά και των κινεζικών αντίμετρων σε αμερικανικά συμφέροντα, έρχεται ως ανάσα σε μια αγορά που έχει ήδη υποστεί πίεση.

Στην πράξη, οι ΗΠΑ “παγώνουν” για έναν χρόνο τα μέτρα βάσει του Section 301 που είχαν ανακοινωθεί στις 14 Οκτωβρίου 2025, και στόχευαν εταιρείες από τον χώρο της ναυτιλίας, των logistics και της ναυπηγικής στην Κίνα. 

Το ίδιο διάστημα, η Κίνα αναστέλλει τα αντίμετρα που έβαζαν στο στόχαστρο πλοία και επιχειρήσεις με αμερικανική διασύνδεση. Το αποτέλεσμα είναι μια προσωρινή περίοδος ηρεμίας, αλλά όχι λύση του προβλήματος. Η αγορά καταλαβαίνει πως αυτό μοιάζει περισσότερο με “ανακωχή” παρά με οριστική συμφωνία.

Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) σχολίασε πως πρόκειται για θετική εξέλιξη. 

Έχει, όπως σημειώνεται, συμμετάσχει σε διαβουλεύσεις με τον Αμερικανό εμπορικό εκπρόσωπο (USTR) από την αρχή της έρευνας στο πλαίσιο του Section 301, ενώ είχε επαφές και με την κινεζική πλευρά. Στόχος, όπως τονίζει ο οργανισμός, ήταν εξαρχής να αποτραπεί η διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας και ήδη οι μέχρι τώρα χρεώσεις είχαν δημιουργήσει “σημαντικές δυσκολίες και αναταραχές στις θαλάσσιες μεταφορές και στο παγκόσμιο εμπόριο”.

Παρά την κριτική προς τα μέτρα, το ICS δεν απορρίπτει την αμερικανική επιδίωξη ενίσχυσης της εγχώριας ναυπηγικής. Αντίθετα, αναγνωρίζει ότι περισσότερη παραγωγική ικανότητα στις ΗΠΑ ενισχύει συνολικά την παγκόσμια ναυτιλία, εφόσον αυτό γίνεται με τρόπο που δεν πλήττει την ελευθερία του εμπορίου. Με απλά λόγια: “να δυναμώσουν οι Αμερικανοί, αλλά χωρίς να τινάξουν το παγκόσμιο σύστημα στον αέρα”.

Το μήνυμα της ναυτιλιακής βιομηχανίας είναι ξεκάθαρο, σταθερότητα, προβλεψιμότητα και ανοιχτές θαλάσσιες οδοί. Κανείς δεν θέλει να λειτουργεί υπό τον φόβο ότι απόφαση μιας κυβέρνησης μπορεί να παγώσει ή να επιβαρύνει δραστικά τις ροές φορτίων μέσα σε λίγες ώρες. Η ναυτιλία, παραδοσιακά, “δουλεύει αθόρυβα” και δεν αγαπά τα γεωπολιτικά παιχνίδια πάνω στις θαλάσσιες γραμμές.

Πρακτικά, η συμφωνία δίνει χρόνο. Τίποτα περισσότερο. Ο κίνδυνος επιστροφής σε δασμούς και περιορισμούς παραμένει, ενώ η εμπιστοσύνη δεν έχει αποκατασταθεί πλήρως. 

Για την ώρα, η προτεραιότητα είναι απλή: να συνεχιστεί η ροή του διεθνούς εμπορίου χωρίς νέους τριγμούς. Οι εφοπλιστές και η ναυτιλιακή κοινότητα κρατούν μικρό καλάθι γιατί έχουν δει ξανά παρόμοια “παύση πυρός” να μετατρέπεται σε νέο γύρο εμπορικών συγκρούσεων.

Σε μια εποχή που οι θαλάσσιες μεταφορές είναι ήδη πιεσμένες από γεωπολιτικές εντάσεις, ενεργειακές κρίσεις και νέες ρυθμιστικές απαιτήσεις, κάθε σταθεροποιητικό βήμα μετράει. Το μόνο σίγουρο είναι πως ο κλάδος θα συνεχίσει να πιέζει για ελεύθερο εμπόριο και σταθερούς κανόνες. 

Πηγή: capital.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ