Παρά την ισχυρή παρουσία του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και τη ραγδαία άνοδο των εξαγωγών, το ρωσικό φυσικό αέριο εξακολουθεί να διαδραματίζει κυρίαρχο ρόλο στο ελληνικό ενεργειακό ισοζύγιο, με σημείο εισόδου το Σιδηρόκαστρο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ για το εννεάμηνο του 2025, από τη συγκεκριμένη πύλη εισήχθησαν 25,46 TWh, ποσότητα που αντιστοιχεί στο 45% των συνολικών εισαγωγών φυσικού αερίου στη χώρα, παρά τη μείωση κατά 3,3% σε σχέση με το 2024.
Η εικόνα αυτή καταδεικνύει ότι, αν και οι ευρωπαϊκές πολιτικές έχουν οδηγήσει σε σημαντική διαφοροποίηση πηγών προμήθειας, η Ρωσία παραμένει ενεργός και κρίσιμος προμηθευτής μέσω του υφιστάμενου διαδρόμου από το βουλγαρικό σύστημα, ενισχύοντας τον ρόλο του Σιδηροκάστρου ως στρατηγικού κόμβου για τη χώρα.
Εκρηκτική άνοδος της ζήτησης και των εξαγωγών
Η συνολική ζήτηση φυσικού αερίου στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων των εξαγωγών, ανήλθε σε 56,36 TWh, σημειώνοντας αύξηση 16,66% σε σχέση με το εννεάμηνο του 2024. Η εγχώρια κατανάλωση αυξήθηκε κατά 7,66% (51,3 TWh), ωστόσο η πραγματική έκπληξη προήλθε από τις εξαγωγές, που εκτινάχθηκαν σε 5,06 TWh από μόλις 0,66 TWh πέρυσι, καταγράφοντας άνοδο 667%.
Οι εξαγωγές πραγματοποιούνται κυρίως προς τις διασυνδέσεις του Βορρά, επιβεβαιώνοντας τον αναβαθμισμένο ρόλο της Ελλάδας ως περιφερειακού κόμβου φυσικού αερίου στα Βαλκάνια, μετά και τη λειτουργία του FSRU Αλεξανδρούπολης, το οποίο συνδέεται με τον εθνικό κορμό μέσω του αγωγού “Αμφιτρίτη”.
Ηλεκτροπαραγωγή: ο μεγαλύτερος καταναλωτής
Η ηλεκτροπαραγωγή συνεχίζει να απορροφά το 71% της εγχώριας ζήτησης (36,45 TWh), γεγονός που αποτυπώνει τη στενή εξάρτηση του ελληνικού ηλεκτρικού συστήματος από το φυσικό αέριο.
Αντίθετα, οι βιομηχανίες και οι σταθμοί CNG σημείωσαν μείωση κατά 16,97%, καλύπτοντας μόλις το 11% της συνολικής κατανάλωσης. Αντίθετα, τα δίκτυα διανομής, που αφορούν νοικοκυριά και μικρούς καταναλωτές, σημείωσαν άνοδο 18,05%, φτάνοντας τις 9,42 TWh.
Το LNG κερδίζει έδαφος
Παρά την κυριαρχία του Σιδηροκάστρου, η ενίσχυση του LNG είναι εντυπωσιακή. Οι εισαγωγές μέσω Αγίας Τριάδας (Ρεβυθούσα) και Αμφιτρίτης (Αλεξανδρούπολη) κάλυψαν πάνω από 40% των συνολικών εισαγωγών, από περίπου 26% το προηγούμενο έτος.
Η Ρεβυθούσα, παρά την προγραμματισμένη συντήρηση για σχεδόν τρεις εβδομάδες (22/5–11/6), υποδέχθηκε 36 δεξαμενόπλοια LNG – υπερδιπλάσια από τα 17 του 2024 – με τις εκφορτωμένες ποσότητες να φτάνουν τις 22,41 TWh, αυξημένες κατά 81,6%.
Κυρίαρχος προμηθευτής παραμένουν οι Ηνωμένες Πολιτείες, με 19,62 TWh (ποσοστό 88% του συνόλου), ενώ ακολουθούν η Νιγηρία (1,37 TWh), η Νορβηγία (0,93 TWh) και η Αλγερία (0,49 TWh).
Το FSRU Αλεξανδρούπολης, το οποίο λειτουργεί εμπορικά από τις αρχές του έτους, συνέβαλε με 1,03 TWh έως τον Ιούλιο, όταν οι υπηρεσίες αεριοποίησης τέθηκαν προσωρινά εκτός λειτουργίας.
Σιδηρόκαστρο
Παρά την πτώση στις ποσότητες, το Σιδηρόκαστρο διατηρεί τη σημασία του ως βασική πύλη του ρωσικού αερίου στο ελληνικό σύστημα μεταφοράς. Οι ροές από το σημείο αυτό παραμένουν πενταπλάσιες σε σχέση με εκείνες του TAP (Νέα Μεσημβρία), όπου καταγράφηκε περαιτέρω κάμψη 14,7%, στα 8,2 TWh.
Η διατήρηση αυτών των επιπέδων αποδεικνύει ότι, παρά τις ευρωπαϊκές δεσμεύσεις για απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο, το κόστος, οι υφιστάμενες υποδομές και η συμβατότητα ποιότητας του καυσίμου καθιστούν ακόμη ελκυστική την προμήθειά του για την ελληνική αγορά.
Ενεργειακός κόμβος σε μετάβαση
Παράλληλα, το LNG Truck Loading στη Ρεβυθούσα γνώρισε εκρηκτική ανάπτυξη, με 494 φορτώσεις και μεταφορά 148 GWh, έναντι 174 φορτώσεων και 51 GWh το 2024 – τριπλασιασμός σε ένα έτος. Η υπηρεσία αυτή ενισχύει την ευελιξία του δικτύου, παρέχοντας καύσιμο σε απομακρυσμένα δίκτυα και βιομηχανικούς πελάτες.
Ο ΔΕΣΦΑ τονίζει ότι οι υποδομές του αποτελούν “κινητήριο μοχλό της ενεργειακής μετάβασης”, ενισχύοντας τη διαφοροποίηση πηγών και την ασφάλεια εφοδιασμού. Ωστόσο, η πραγματικότητα δείχνει πως, παρά τη διαφοροποίηση, το ρωσικό αέριο εξακολουθεί να έχει το πρώτο λόγο.
Πηγή: capital.gr