Οι επενδύσεις που αλλάζουν το “χάρτη” των…

Περισσότερες αεροπορικές θέσεις προς Ελλάδα τον Ιούνιο και πάνω από 4,5...

Του Στάθη Βασιλόπουλου 

Η αλματώδης άνοδος του ελληνικού τουρισμού τα τελευταία χρόνια έχει φέρει σε πρώτο πλάνο τη σημασία των αεροδρομίων ως βασικών πυλών εισόδου στη χώρα. Με τους επισκέπτες κάθε χρόνο να αυξάνονται και τις διεθνείς αφίξεις να “πυκνώνουν”, οι αεροπορικές υποδομές καλούνται να ανταποκριθούν σε νέες προκλήσεις. Τα μεγάλα έργα εκσυγχρονισμού και επέκτασης που βρίσκονται σε εξέλιξη στην Αθήνα, στην Κρήτη, στην Καλαμάτα αλλά και η δρομολογούμενη παραχώρηση των 22 περιφερειακών αεροδρομίων δεν είναι μόνο έργα υποδομών, αλλά αποτελούν καίριες στρατηγικές επενδύσεις που καθορίζουν την αναπτυξιακή δυναμική της ελληνικής οικονομίας για τις επόμενες δεκαετίες.

Σε περίοπτη θέση στο “κάδρο” του εκσυγχρονισμού των ελληνικών αεροδρομίων βρίσκεται αναμφίβολα το φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα αναβάθμισης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, συνολικού προϋπολογισμού 1,28 δισ. ευρώ. Το έργο θα ενισχύσει τη χωρητικότητα και τη λειτουργικότητα του αεροδρομίου, με στόχο την εξυπηρέτηση έως και 40 εκατ. επιβατών μέχρι το 2032, χωρίς να διακοπεί η λειτουργία του.

Η επέκταση περιλαμβάνει την αναβάθμιση του κεντρικού και του δορυφορικού αεροσταθμού, με αύξηση των χώρων κατά 148.000 τ.μ., νέες αίθουσες επιβίβασης, περισσότερες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών, καθώς και εκτεταμένους εμπορικούς χώρους που θα ξεπεράσουν τα 34.000 τ.μ. Παράλληλα, προχωρά η κατασκευή ενός επταώροφου χώρου στάθμευσης οχημάτων με 3.500 θέσεις, ενώ στο βορειοδυτικό τμήμα της πίστας θα αναπτυχθούν 32 νέες θέσεις αεροσκαφών κατηγορίας C.

Το 2024 το αεροδρόμιο κατέγραψε ρεκόρ 31,85 εκατ. επιβατών, υπερβαίνοντας τις επιδόσεις του 2019 και του 2023. Η διοίκηση αποφάσισε να επισπεύσει την υλοποίηση της δεύτερης φάσης επέκτασης κατά τρία χρόνια, γεγονός που αποτυπώνει τη δυναμική της αγοράς.

Καστέλι: Το νέο αεροδρόμιο της Κρήτης

Με σταθερούς ρυθμούς προχωρά και η κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, προϋπολογισμού 522 εκατ. ευρώ. Το έργο εμφανίζει πρόοδο κατασκευής που υπερβαίνει το 55%.

Το νέο αεροδρόμιο, που αναμένεται να παραδοθεί στα τέλη του 2027, θα έχει δυνατότητα εξυπηρέτησης άνω των 18 εκατ. επιβατών ετησίως. Ο τερματικός σταθμός θα εκτείνεται σε 94.000 τ.μ. και θα διαθέτει 7 ορόφους, ενώ θα δημιουργηθούν 33 θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών, πύργος ελέγχου ύψους 44 μέτρων και εκτεταμένο οδικό δίκτυο άνω των 40 χιλιομέτρων.

Στο επενδυτικό σχήμα συμμετέχουν το ελληνικό Δημόσιο (45,9%), ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (32,46%) και ο ινδικός όμιλος GMR (21,64%). Εκτός από τις αμιγώς αεροπορικές υποδομές, το έργο προβλέπει την ανάπτυξη εμπορικής ζώνης 400 στρεμμάτων, ώστε να δημιουργηθεί μια πολυλειτουργική πλατφόρμα οικονομικής δραστηριότητας με μακροπρόθεσμο αποτύπωμα για την Κρήτη.

 Νέα εποχή με επενδύσεις στο αεροδρόμιο Καλαμάτας

Σε τροχιά εκσυγχρονισμού μπαίνει και ο Διεθνής Αερολιμένας Καλαμάτας “Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος”. Η παραχώρηση του αεροδρομίου στην κοινοπραξία Fraport AG – Delta Airport Investments (όμιλος Κοπελούζου) – Pileas (όμιλος Κωνσταντακόπουλου), σηματοδοτεί την έναρξη επενδύσεων τουλάχιστον 73,5 εκατ. ευρώ, με πιθανότητα υπέρβασης του ποσού.

Το σχέδιο προβλέπει την κατασκευή νέου τερματικού σταθμού 9.000 τ.μ., την αξιοποίηση του υφιστάμενου terminal για συμπληρωματικές χρήσεις, νέες θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών και ανάπτυξη εμπορικών χώρων. Η παραχώρηση είναι 40ετής, με το Υπερταμείο να διατηρεί ποσοστό 10% και να εκτιμάται ότι θα αποκομίσει συνολικά έσοδα 72-73 εκατ. ευρώ.

Το αεροδρόμιο έκλεισε το 2024 με 338.000 επιβάτες, ενώ ο σχεδιασμός προβλέπει διπλασιασμό της κίνησης έως το 2030. Η Καλαμάτα ενισχύει συνεχώς τη θέση της ως τουριστικός προορισμός, με διεθνείς συνδέσεις σε Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ολλανδία και Αυστρία, αλλά και εσωτερικές πτήσεις προς Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο.

Τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια: η επόμενη μεγάλη παραχώρηση

Την ίδια στιγμή, σε εξέλιξη βρίσκεται η προετοιμασία για την αξιοποίηση 22 περιφερειακών αεροδρομίων που σήμερα διαχειρίζεται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Το μοντέλο που εξετάζεται είναι παρόμοιο με αυτό της Καλαμάτας, με στόχο την παραχώρηση σε ενιαίο πακέτο ώστε να διασφαλιστεί το ενδιαφέρον των επενδυτών.

Στα αεροδρόμια που περιλαμβάνονται βρίσκονται κόμβοι σε δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς, όπως Πάρος, Νάξος, Χίος, Κάρπαθος και Κύθηρα, αλλά και μικρότεροι σταθμοί όπως Κοζάνη, Καστοριά, Αλεξανδρούπολη και Ιωάννινα. Ο σχετικός διαγωνισμός αναμένεται στο δεύτερο εξάμηνο της τρέχουσας χρονιάς,, με ορίζοντα ολοκλήρωσης της παραχώρησης έως το 2027.

Πηγή: capital.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ