Της Ξανθής Γούναρη
Με τον κίνδυνο το ακριβότερο δολάριο να βάλει τέλος στις ξέφρενες δαπάνες των Αμερικανών τουριστών στις ευρωπαϊκές πολυτελείς μπουτίκ –κάτι που ήδη έχει αρχίσει να αποτυπώνεται στα αποτελέσματα κορυφαίων luxury οίκων όπως η LVMH, η Prada και η Moncler, οι οποίοι είδαν πτώση εσόδων το δεύτερο τρίμηνο του 2025– η ρηχή αγορά της Ελλάδας συνεχίζει να ζει τον μύθο της.
Από τη μία η ώθηση του τουρισμού και από την άλλη η σταθερή παρουσία high-end καταναλωτών –συμπεριλαμβανομένων και των ημεδαπών– καθώς και τα σημαντικά έργα που βρίσκονται στο pipeline δημιουργούν συνθήκες άνθησης του luxury shopping στη χώρα μας και οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί.
Η Louis Vuitton Ελλάς σημείωσε νέο ρεκόρ τζίρου το 2024 στα 77,8 εκατ. ευρώ (+20%), ενώ τα καθαρά κέρδη αυξήθηκαν κατά 21,4% στα 17,6 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, η Prada Hellas με μόλις 1,5 κατάστημα (λόγω εποχικότητας) ανέβασε τις πωλήσεις της στα 15,8 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 34% σε σχέση με το 2023, και πέτυχε σχεδόν διπλασιασμό του EBITDA στα 774.625 ευρώ. Ταυτόχρονα η Hermes Greece σημείωσε το 2024 κύκλο εργασιών 22,35 εκατ. ευρώ, με αύξηση 27,56% σε σχέση με τα 17,5 εκατ. ευρώ του 2023. Παράλληλα, ο όμιλος Sarkk, αποκλειστικός διανομέας των Calvin Klein και Tommy Hilfiger, που ανήκει στους επιχειρηματίες Κυριάκο και Γρηγόρη Σαράντη, βασικούς μετόχους του ομίλου επιχειρήσεων Σαράντη, συνέχισε τη δυναμική του παρουσία. Ο κύκλος εργασιών του ομίλου εκτοξεύθηκε το 2024 σε 130,76 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας εντυπωσιακή αύξηση 29,28%, ενώ τα καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 15,61 εκατ. ευρώ από 12,51 εκατ. ευρώ το 2023. Η εταιρεία προχώρησε σε νέες επενδύσεις στο δίκτυο των καταστημάτων των δύο brands, με νέα σημεία σε Μύκονο, Κέρκυρα και Λάρισα.
Εν τω μεταξύ η Chloé, μέσω του ομίλου Φάις, ανοίγει την πρώτη της boutique στην Ελλάδα στο City Link κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2025. Την ίδια περίοδο το δίκτυο των μονοθεματικών boutiques της Καλογήρου, που περιλαμβάνει σήματα όπως Ferragamo, Tod’s και Hogan, θα ενισχυθεί περαιτέρω με την ένταξη του πρώτου καταστήματος Jimmy Choo. Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία Καλογήρου έχει περάσει κατά 100% στον έλεγχο του εισηγμένου ομίλου με επικεφαλής τον Σάμι Φάις.
Παράλληλα, η τουρκική Vakko εγκαινίασε το πρώτο της κατάστημα στο Κολωνάκι, ενώ η Michael Kors επεκτείνεται στη Θεσσαλονίκη.
Σημαντική είναι και η κινητικότητα εγχώριων εταιρειών, όπως για παράδειγμα η ελληνική πολυτελής φίρμα Callista, η οποία άνοιξε flagship κατάστημα στη Βουκουρεστίου 4.
Ο ρόλος του τουρισμού
Το τουριστικό ρεύμα προς την Ελλάδα παραμένει καταλυτικός μοχλός ανάπτυξης. Το 2024 έκλεισε με πάνω από 40 εκατομμύρια αφίξεις, ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2025 καταγράφηκε αύξηση +5,7% στις διεθνείς αφίξεις σε σχέση με πέρυσι. Σε ό,τι αφορά τις εισπράξεις, οι προερχόμενες από την αμερικανική αγορά αυξήθηκαν κατά 15,1% το 2024, φτάνοντας τα 1,581 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ υψηλότεροι ρυθμοί καταγράφονται εφέτος. Ας σημειωθεί ότι οι Αμερικανοί τουρίστες σημειώνουν εξαιρετικά υψηλή κατά κεφαλήν δαπάνη και κατατάσσονται στην τρίτη θέση σε όρους συνολικών εισπράξεων, πίσω μόνο από Γερμανούς και Βρετανούς, που είναι οι πολυπληθέστερες ομάδες επισκεπτών στη χώρα μας. Παράλληλα, η Αραβική αγορά έχει ενισχυθεί σημαντικά, καλύπτοντας μέρος του κενού που άφησε η Ασία.
Αυτή η σταθερή ροή υψηλής ποιότητας τουριστών στηρίζει τον κύκλο εργασιών των πολυτελών επιχειρήσεων. Τα attica πολυκαταστήματα είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα. Το 2024 έκλεισε με κύκλο εργασιών 231,9 εκατ. ευρώ (+8,8%), ενώ οι πωλήσεις Tax-Free προς ταξιδιώτες τρίτων χωρών ενισχύθηκαν κατά 24%. Με περισσότερους από 5 εκατ. πελάτες ετησίως και πάνω από 1.000 brands, τα attica ετοιμάζονται να επεκταθούν και στο νέο Riviera Galleria στο Ελληνικό με καταστήματα 1.000 τ.μ..
Ενδεικτική είναι η σύνθεση του πελατολογίου και της Prada Hellas, καθώς το 60% την περσινή χρονιά ήταν ξένοι, με τους Αμερικανούς και Άραβες να κυριαρχούν, ενώ οι Ασιάτες τουρίστες πλέον αποτελούν μόλις το 4% των πελατών, έναντι 31% το 2019.
Το επενδυτικό boom πολυτελείας
Η Ελλάδα έχει προσελκύσει την προσοχή κορυφαίων διεθνών brands. Η Louis Vuitton διατηρεί μόνιμη παρουσία στο κέντρο της Αθήνας και στη μαρίνα Βουλιαγμένης, ενώ τα εποχικά καταστήματα της Μυκόνου καταγράφουν αξιοσημείωτες πωλήσεις. Η Chanel, σε συνεργασία με τη Linea Piu, επαναλειτουργεί την καλοκαιρινή της boutique στο Nammos Village. Επίσης στην παραλία της Ψαρούς λειτουργεί για δεύτερη χρονιά η boutique της Miu Miu, της ανερχόμενης μάρκας της Prada, ενώ στο νησί των ανέμων επιστρέφει για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά το pop-up κατάστημα της Boss.
Η αύξηση των επενδύσεων σε υποδομές, με αποκορύφωμα το mega project του Ελληνικού, αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω τη θέση της Ελλάδας ως luxury retail προορισμό. Το εμπορικό κέντρο Riviera Galleria των 22.000 τ.μ. θα αποτελέσει σημείο αναφοράς, συνδυάζοντας retail εμπειρία, γαστρονομικές επιλογές υψηλού επιπέδου και θέα στον Σαρωνικό. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το τέταρτο τρίμηνο του 2026 και ήδη έχουν υπογραφεί Heads of Terms με μισθωτές για το 77% της επιφάνειας.
Το τέλος της χρυσής εποχής
Σε κάθε περίπτωση η luxury βιομηχανία σε παγκόσμιο επίπεδο βιώνει τον πιο σημαντικό κλονισμό της τελευταίας δεκαετίας. Τα brand που κυριαρχούσαν στην αγορά βασίστηκαν κυρίως σε αυξήσεις τιμών, οι οποίες αντιπροσώπευαν περισσότερο από το 80% της ανάπτυξης, ενώ οι πωλήσεις σε όγκο παρέμειναν πιο περιορισμένες. Αυτή η στρατηγική έχει φτάσει πλέον στα όριά της, καθώς ακόμη και οι πιο αφοσιωμένοι πελάτες αμφισβητούν τη σχέση αξίας-τιμής.
Η McKinsey, σε συνεργασία με το Business of Fashion, εκτιμά ότι για πρώτη φορά από το 2016 (εξαιρουμένου του 2020), η luxury βιομηχανία αναμένεται να δημιουργήσει λιγότερη αξία από την προηγούμενη χρονιά. Αυτό αντικατοπτρίζει μια βαθιά αλλαγή στη δυναμική της αγοράς, καθώς οι μηχανισμοί που οδηγούσαν την ανάπτυξη έχουν σταματήσει να λειτουργούν αποτελεσματικά.
Πηγή: capital.gr