Του Τάσου Δασόπουλου
Μείωση φόρων για μισθωτούς, οικογένειες με παιδιά, συνταξιούχους και άλλες ομάδες οικονομικά ευάλωτων, ανακούφιση από το πρόβλημα της στέγασης και παράλληλα κάλυψη των αυξημένων υποχρεώσεων της χώρας στο ΝΑΤΟ, χωρίς να αλλάξει το θετικό μομέντουμ της Ελλάδας στις αγορές.
Αυτή είναι η δύσκολη εξίσωση που θα πρέπει να λύσει το φετινό πακέτο μέτρων της ΔΕΘ, το οποίο με βάση τους μέχρι στιγμής υπολογισμούς θα ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ και θα έχει μέτρα για όλους. Χωρίς να έχουνε ακόμη οριστικοποιηθεί όλα τα μέτρα, εξετάζονται μεταξύ άλλων:
– Η αλλαγή της φορολογικής κλίμακας, με στόχο να ελαφρυνθούν να εισοδήματα που βρίσκονται από 10.001 μέχρι και τα 20.000 και τα εισοδήματα πάνω από τα 40.000. Δηλαδή η περιοχή εισοδημάτων που ορίζει ατύπως τη “μεσαία τάξη”.
– Η αύξηση του αφορολόγητου για οικογένειες με παιδιά, ανάλογα με τον αριθμού των τέκνων.
– Θέσπιση νέων κριτηρίων για πιο δίκαιο φορολόγηση των μη μισθωτών
– Η κατάργηση του υπολοίπου της προσωπικής διαφοράς για τους συνταξιούχους προ του 2016.
– Κίνητρα για το άνοιγμα κλειστών διαμερισμάτων και αντικίνητρα για όσους θα θελήσουν να διατηρήσουν ξενοίκιαστα τα σπίτια τους. Η μείωση της αυτοτελούς φορολόγησης των εισοδημάτων από ενοίκια συναντά ακόμη αντιστάσεις, καθώς με ένα μέσο δηλωθέν ενοίκιο στα 255 ευρώ είναι σαφές ότι υπάρχει ακόμη υψηλή φοροδιαφυγή
– Αυξήσεις που θα φτάνουν το 20% στα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων και των σωμάτων ασφαλείας.
Στο δεύτερο πακέτο μέτρων, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί με την υπεραπόδοση της οικονομίας για το 2025 (δηλαδή την υπέρβαση του πρωτογενούς πλεονάσματος από το 3,2% του ΑΕΠ που είναι επίσημα ο στόχος) η οποία θα πιστοποιηθεί τον επόμενο Απρίλιο από ΕΛΣΤΑΤ και Eurostat, είναι πιθανό να δούμε και αυξήσεις στα επιδόματα του ΟΠΕΚΑ.
Οι αμυντικές δαπάνες
Όσα από τα μέτρα αυτά ανακοινωθούν σε λίγες εβδομάδες θα έχουν συνυπολογιστεί μαζί τις αυξημένες υποχρεώσεις της χώρας στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ. Η συμφωνία της Χάγης για αύξηση των ελάχιστων αμυντικών δαπανών στο 5% του ΑΕΠ από 2% έχει αλλάξει τους υπολογισμούς στο ΥΠΕΘΟ.
Τούτο παρά το γεγονός ότι η πραγματική αύξηση θα είναι στο 3,5% του ΑΕΠ, αφού το 1,5% θα πρέπει να αφορά υποδομές που θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για στρατιωτικούς σκοπούς. Ακόμη και έτσι όμως, το 3,5% του ΑΕΠ θα απαιτήσει μεγαλύτερες δαπάνες από αυτές που είχαν αρχικά υπολογιστεί από το διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο, έστω και αν τα χρήματα αυτά ή ένα μεγάλο μέρος τους, δεν θα υπολογιστεί από τώρα στο έλλειμμα. Επίσης, τα μέτρα της ΔΕΘ θα επιχειρήσουν να αλλάξουν και την πολιτική ατζέντα, η οποία παρά τη θερινή ανάπαυλα θα επανέλθει στο θέμα των παράνομων επιδοτήσεων του ΟΠΕΚΕΠΕ από τις αρχές του επόμενου μήνα.
Το βλέμμα των αγορών
Την ίδια ώρα η Ελλάδα θα συνεχίσει να αγωνίζεται για να βελτιώσει την εικόνα της στις αγορές, αφού το μεγαλύτερο πρόβλημα το οποίο δεν θα έχει εύκολη λύση είναι η μείωση του δημόσιου χρέους. Η προσπάθεια πρέπει να συνεχιστεί για επιτευχθούν, αν όχι να ξεπεραστούν, οι στόχοι του προϋπολογισμού του 2025 και το χρέος να συνεχίσει να μειώνεται με ρυθμό ανάλογο του 10,3% που μειώθηκε το 2024 σε σχέση με το 2023.
Προς το παρόν οι αγορές συνεχίζουν να τιμολογούν τα ελληνικά ομόλογα πάνω από την πιστοληπτική τους βαθμίδα, ενώ και οι περισσότεροι οίκοι αξιολόγησης έχουν κατατάξει την Ελλάδα στη βαθμίδα ΒΒΒ, ενώ στις 5 Σεπτεμβρίου ξεκινά ο δεύτερος κύκλος αξιολογήσεων από μεγάλους και μικρότερους οίκους αξιολόγησης. Συγκεκριμένα, την 5η Σεπτεμβρίου, λίγο πριν τις ανακοινώσεις της ΔΕΘ, έχει προγραμματισμένη αξιολόγηση ο καναδικός οίκος DBRS που έχει κατατάξει την Ελλάδα σε βαθμίδα ΒΒΒ από τον περασμένο Μάρτιο. Μια εβδομάδα αργότερα, στις 12 του μήνα, έχει προγραμματισμένη αξιολόγηση ο οίκος Moody’s που έδωσε την ελάχιστη επενδυτική βαθμίδα για την Ελλάδα με τη δική του κλίμακα (Baa3) επίσης τον περασμένο Μάρτιο.
Σημειώνεται ότι λίγο μετά την ΔΕΘ, στα μέσα Οκτωβρίου, όταν θα πρέπει να αποσταλεί στις Βρυξέλλες το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2026, το ΥΠΕΘΟ θα πρέπει να στείλει μαζί και το αναθεωρημένο μεσοπρόθεσμο 2026 -2029.
Πηγή: capital.gr