Η Ελλάδα στη λευκή λίστα του Paris MoU – Υποχώρηση θέσεων αλλά διατήρηση…

Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών υπέρ του σχεδίου "Πυξίδα Ανταγωνιστικότητας"

Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη

Η Ελλάδα παραμένει στη λευκή λίστα του Paris MoU για την περίοδο Ιουλίου 2025 – Ιουνίου 2026, κατατασσόμενη στη 15η θέση μεταξύ των σημαιών χαμηλού κινδύνου.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, την τελευταία τριετία πραγματοποιήθηκαν 599 επιθεωρήσεις πλοίων υπό ελληνική σημαία και καταγράφηκαν 12 κρατήσεις πλοίων, επίδοση που εξασφαλίζει λιγότερους ελέγχους στα ευρωπαϊκά και βορειοατλαντικά λιμάνια, ταχύτερες διαδικασίες και ευνοϊκότερους όρους ασφάλισης και ναυλώσεων.

Παρά τη θετική εικόνα, η σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια δείχνει μια πτωτική τάση. Το 2022 η Ελλάδα βρισκόταν στην 3η θέση της λευκής λίστας, ενώ το 2023 υποχώρησε στη 13η, με σχεδόν ίδιο αριθμό επιθεωρήσεων –617 το 2022 και 618 το 2023– αλλά με αύξηση των κρατήσεων από 9 σε 11.

Η μεταβολή αυτή δεν συνιστά κρίση, ωστόσο δείχνει ότι η διατήρηση υψηλής κατάταξης απαιτεί συνεχή έλεγχο, τήρηση προτύπων και πρόληψη παραβάσεων. Στην πρώτη δεκάδα της λευκής λίστας για την ίδια περίοδο βρίσκονται, κατά σειρά, η Γαλλία, η Δανία, η Νορβηγία, η Ολλανδία, η Σιγκαπούρη, οι Νήσοι Κέιμαν, η Φινλανδία, η Ιταλία, το Λουξεμβούργο και η Ιαπωνία.

Στην γκρίζα λίστα, που περιλαμβάνει σημαίες μέσου κινδύνου, την πρώτη πεντάδα αποτελούν η Σαουδική Αραβία, η Κροατία, η Ινδία, η Λετονία και η Νότια Κορέα, ενώ στη μαύρη λίστα, που αφορά σημαίες υψηλού κινδύνου, οι πέντε πρώτες θέσεις ανήκουν στα Saint Kitts and Nevis, Togo, Palau, Guinea-Bissau και Belize.

Η κατάταξη στις λίστες του Paris MoU βασίζεται στις επιδόσεις κάθε σημαίας στις επιθεωρήσεις πλοίων στα λιμάνια των κρατών-μελών, με την ένταξη στη λευκή λίστα να αποτελεί στρατηγικό πλεονέκτημα για χώρες με ισχυρό ναυτιλιακό τομέα, καθώς περιορίζει το επιχειρησιακό κόστος και ενισχύει την αξιοπιστία στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές.

Για την Ελλάδα, η πρόκληση είναι να διατηρήσει τη θέση της, αποφεύγοντας αποκλίσεις που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε υποβάθμιση στην γκρίζα λίστα, με συνέπειες στην ανταγωνιστικότητα και στην εικόνα της ελληνικής σημαίας διεθνώς.

Πηγή: capital.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ