Του Στάθη Βασιλόπουλου
Η ελληνική αγορά νέων επιβατικών συνεχίζει την ανοδική της πορεία, με “πρωταγωνιστή” τα υβριδικά μοντέλα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, επεξεργασμένα από τον Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών οχημάτων τον Ιούλιο του 2025 αυξήθηκαν κατά 11,5% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2024 (13.608 καινούργια οχήματα φέτος), ενώ τον Ιούνιο είχε προηγηθεί άνοδος 3,6%. Στο πρώτο επτάμηνο του έτους (Ιανουάριος – Ιούλιος), η αγορά ενισχύθηκε συνολικά κατά 1,7%.
Τα SUV συνεχίζουν να “πρωταγωνιστούν” στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου, με το μερίδιό τους να φτάνει το 61,3% για το διάστημα Ιανουάριος-Ιούλιος 2025, έναντι 57,8% πέρσι, την αντίστοιχη περίοδο. Η προτίμηση αυτή συνδυάζεται συχνά με την επιλογή υβριδικών ή ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης, γεγονός που υπογραμμίζει τη μετάβαση σε πιο αποδοτικές και οικολογικές λύσεις.
Το πιο “χτυπητό” στοιχείο, όμως, αφορά στο είδος καυσίμου: τα υβριδικά οχήματα (HEV) κατέκτησαν τον περασμένο μήνα για πρώτη φορά πάνω από το 50% των ταξινομήσεων, σημειώνοντας άνοδο 8,1% σε σχέση με πέρυσι. Στο σύνολο του επταμήνου, τα υβριδικά διατηρούν μερίδιο 49% και καταγράφουν ετήσια αύξηση 9%, αφήνοντας μακράν πίσω κάθε άλλη μορφή κίνησης.
Στη δεύτερη θέση βρίσκονται τα βενζινοκίνητα με 33,1% μερίδιο στο επτάμηνο, καταγράφοντας όμως κάμψη 6,6%. Τρίτα έρχονται τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά (PHEV) με 6,5% και άνοδο 1,1%, ενώ τα αμιγώς ηλεκτρικά (BEV) διαμορφώνονται στο 5,3%, με μικρή αύξηση 0,6%. Στην πέμπτη θέση τα πετρελαιοκίνητα (diesel) περιορίζονται στο 3,1%.
Η ευρωπαϊκή εικόνα
Οι συνολικές ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ το πρώτο εξάμηνο του 2025 υποχώρησαν κατά 1,9% σε σχέση με πέρσι, με ισχυρή πτώση 7,3% τον Ιούνιο – ένδειξη του δύσκολου διεθνούς οικονομικού περιβάλλοντος για τους κατασκευαστές.
Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) κατέχουν 15,6% μερίδιο αγοράς στην ΕΕ, αυξημένο από το 12,5% πέρυσι, με την άνοδο να προέρχεται κυρίως από Γερμανία (+35,1%), Βέλγιο (+19,5%) και Ολλανδία (+6,1%). Αντίθετα, η Γαλλία σημείωσε πτώση 6,4%. Συνολικά, στο πρώτο εξάμηνο ταξινομήθηκαν 869.271 BEV στην ΕΕ.
Τα υβριδικά-ηλεκτρικά (HEV) ενισχύθηκαν κατά 34,8% και εξακολουθούν να είναι η πιο δημοφιλής κατηγορία στην Ευρώπη, με 1,94 εκατ. ταξινομήσεις, χάρη στις αυξήσεις σε Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία και Γερμανία. Σημαντική ήταν και η άνοδος των PHEV, που έφτασαν το 8,4% μεριδίου από 6,9% πέρυσι, σημειώνοντας εντυπωσιακή αύξηση σε Γερμανία (+55,1%), Ισπανία (+82,5%) και Ιταλία (+56,3%).
Τα παραδοσιακά καύσιμα χάνουν συνεχώς έδαφος. Τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα μειώθηκαν κατά 21,2% στην ΕΕ, με τις μεγαλύτερες απώλειες να καταγράφονται στη Γαλλία (-33,7%) και τη Γερμανία (-27,8%). Το μερίδιο αγοράς τους περιορίστηκε στο 28,4% από 35,4%. Ακόμη πιο έντονη ήταν η πτώση των πετρελαιοκίνητων (-28,1%), που κατέχουν πλέον μόλις το 9,4% της αγοράς.
Συνεχίζεται η επέλαση των κινέζων
Επιστρέφοντας στην Ελλάδα, ο κινεζικός “στόλος” ηλεκτροκίνησης συνεχίζει την επέλαση του στην αγορά, με μια σειρά από νέες προσθήκες που υπόσχονται να βάλουν “φωτιά” στον ανταγωνισμό. Στις καινούργιες αφίξεις συγκαταλέγεται η premium μάρκα Zeekr, η οποία φέρνει στη χώρα μας τρία νέα μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων. Τα αυτοκίνητα θα είναι διαθέσιμα για παραγγελία από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, σε συνεργασία με την GEO Mobility Hellas, η οποία- σημειωτέον- έφερε πρόσφατα στην Ελλάδα τo Geely EX5, ηλεκτρικό SUV μικρομεσαίας κατηγορίας.
Στο κινεζικό “μέτωπο” προστίθενται και άλλες ισχυρές παρουσίες. Η Μοτοδυναμική ανακοίνωσε μέσα στο καλοκαίρι την αποκλειστική συνεργασία με την NIO για Ελλάδα, Κύπρο και Βουλγαρία, με τις πρώτες παραδόσεις των οχημάτων της κινεζικής μάρκας να ξεκινούν εντός του Αυγούστου. Θα ακολουθήσει τον Οκτώβριο η είσοδος της Changan με τα πλήρως ηλεκτρικά D-SUV DEEPAL S07 και C-SUV DEEPAL S05, μέσω της Autohellas του ομίλου Βασιλάκη, που ήδη διανέμει στην Ελλάδα και τα κινεζικά XPENG.
Παρά την πληθώρα νέων ονομάτων, τα “σκήπτρα” της αγοράς εξακολουθεί να κρατά η MG (όμιλος Συγγελίδη) με τις περισσότερες πωλήσεις κινεζικών οχημάτων, αφήνοντας στη δεύτερη θέση τη BYD που εκπροσωπείται στη χώρα μας από το όμιλο Σφακιανάκη.
Πηγή: capital.gr