Τρόλεϊ: Το υπουργείο σχεδιάζει την κατάργησή τους – Αιφνιδιαστική απόφαση Κυρανάκη που προκαλεί αντιδράσεις

Τρόλεϊ: Το υπουργείο σχεδιάζει την κατάργησή τους - Αιφνιδιαστική απόφαση Κυρανάκη που προκαλεί αντιδράσεις

«Όταν ήρθα στο υπουργείο (σ.σ. υπ. Μεταφορών) ήταν από τα πράγματα που μου έκαναν εντύπωση: αφού πλέον διαθέτουμε ηλεκτρικά λεωφορεία γιατί να διατηρούμε και τα τρόλεϊ που τροφοδοτούνται με ηλεκτρισμό από καλώδια που επιβαρύνουν τον ουρανό της Αθήνας και του Πειραιά;», δήλωσε πριν από λίγες μέρες ο αρμόδιος υπουργός Κωνσταντίνος Κυρανάκης και προανήγγειλε τη σταδιακή κατάργηση των τρόλεϊ στην Αθήνα και τον Πειραιά.

Ξεπερνώντας την «επιβάρυνση του ουρανού της Αθήνας και του Πειραιά» με καλώδια που ενοχλούν την… αισθητική του υπουργού, τα ερωτήματα και οι αντιδράσεις που ακολούθησαν τις αιφνιδιαστικές αυτές πρώτες δηλώσεις στην «Καθημερινή», όλο και πληθαίνουν.

«Το Τρόλεϊ είναι 100% ηλεκτροκίνητο, λειτουργεί χωρίς ανάγκη φόρτισης ή εγκαταστάσεων, έχει χαμηλότερο κόστος από τα ηλεκτρικά λεωφορεία με μπαταρίες και είναι αποδεδειγμένα λειτουργικότερο σε καθημερινές αστικές διαδρομές»

Ο υπουργός Μεταφορών αναρωτιέται για ποιο λόγο θα πρέπει να διατηρούμε τα τρόλεϊ που «είναι παλιά και χρειάζονται αντικατάσταση», ενώ μπορούμε να «αγοράσουμε ηλεκτρικά λεωφορεία» -που κατά τον ίδιο κοστίζουν λιγότερο- και μπορούν να κινηθούν «ευέλικτα» χωρίς την υποδομή που απαιτείται για τα τρόλεϊ.

Έτσι σκοπεύει να προχωρήσει στη σταδιακή κατάργηση των τρόλεϊ από το φθινόπωρο και την αντικατάστασή τους με ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι «γονάτισαν» κατά τη διάρκεια του πρόσφατου καύσωνα.

Τα ηλεκτρικά λεωφορεία που «γονάτισαν» στον καύσωνα

Ειδικότερα, όπως έγραψε η εφημερίδα «Τα ΝΕΑ», τα 62 από τα συνολικά 240 ηλεκτρικά λεωφορεία δεν ήταν σε θέση να εξυπηρετήσουν και τις δύο βάρδιες των δρομολογίων εξαιτίας της υψηλής κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, λόγω της συνεχούς λειτουργίας των κλιματιστικών που έβγαλε νοκ άουτ τους ηλεκτροκινητήρες τους.

Το σχέδιο του υπουργείου περιλαμβάνει την κατάργηση των τρόλεϊ σε δύο φάσεις με κριτήριο την «παλαιότητα του τροχαίου υλικού και την αισθητική αναβάθμιση του κέντρου της Αθήνας και του Πειραιά με το ξήλωμα της σχετικής υποδομής». Από Σεπτέμβριο οι παραδοσιακές γραμμές που διέρχονται από βασικές οδικές αρτηρίες όπως η Πανεπιστημίου, η Πατησίων, η Βασιλίσσης Σοφίας κλπ., θα είναι παρελθόν.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι η καταστροφή ενός έτοιμου δικτύου 300 χιλιομέτρων και ενός στόλου που μέχρι πριν από λίγα χρόνια έφτανε τα 300 οχήματα (πλέον λόγω της υποχρηματοδότησης και μη ανανέωσης των ανταλλακτικών τους είναι σήμερα ενεργά λιγότερα από 230) είναι μία κρίσιμη απόφαση που δικαίως προκαλεί αντιδράσεις καθώς αφορά μακροπρόθεσμη δημόσια επένδυση και η κατάργησή της προκαλεί αλλαγή του επιβαρυμένου συγκοινωνιακού χάρτη της πρωτεύουσας.

Πόσο μάλλον αν θυμηθούμε καταστροφικές αποφάσεις στο παρελθόν που αφορούσαν το δημόσιο δίκτυο μεταφορών όπως το ξήλωμα των γραμμών του τραμ τη δεκαετία του 1950 για να αντικατασταθούν τότε από τα τρόλεϊ.

Απορίας άξιο είναι επίσης το γεγονός ότι η κυβέρνηση επιλέγει να αντικαταστήσει με ηλεκτρικά οχήματα τα ηλεκτροκίνητα τρόλεϊ – που δεν είναι επιβλαβή για το περιβάλλον – και όχι τα ντιζελοκίνητα λεωφορεία.

Το αναλυτικό σχέδιο του υπουργείου δεν έχει ακόμα παρουσιαστεί αλλά οι γενικόλογες υποσχέσεις για «δημοφιλείς» γραμμές που δεν θα επηρεαστούν όπως και για διασφάλιση των «θέσεων εργασίας» όχι μόνο δεν πείθουν εργαζόμενους και κατοίκους αλλά φαίνεται πως αιφνιδίασαν και τον πρώην υφυπουργό Μεταφορών, Βασίλη Οικονόμου, που δήλωσε ότι επί των ημερών του ο προγραμματισμός αφορούσε την ανανέωση του στόλου των τρόλεϊ και όχι την κατάργησή τους.

Αντιδράσεις εργαζομένων – Κοινωνική οπισθοχώρηση

Οι ισχυρισμοί του κ. Κυρανάκη έχουν μπει στο στόχαστρο των εργαζομένων στις συγκοινωνίες που κάνουν λόγο για δηλώσεις χωρίς καμία τεκμηρίωση και για σχέδιο που συνιστά συγκοινωνιακό λάθος και κοινωνική οπισθοδρόμηση.

Η Ομοσπονδία Συνδικάτων Μεταφορών Ελλάδας (ΟΣΜΕ) επισημαίνει ότι τα τρόλεϊ αποτελούν ένα από τα πιο «φιλικά προς το περιβάλλον μέσα μεταφοράς, με μηδενικούς ρύπους στο σημείο λειτουργίας, έχουν ισχυρό συγκοινωνιακό αποτύπωμα εδώ και δεκαετίες, εξυπηρετώντας βασικούς οδικούς άξονες, είναι τεχνολογικά αναβαθμίσιμα με τη χρήση συστημάτων διπλής ενέργειας (ηλεκτρική γραμμή και μπαταρία – imc), διαθέτουν εκπαιδευμένο και ειδικευμένο προσωπικό με τεράστια εμπειρία.».

Η Πρωτοβουλία Οδηγών ΗΛΠΑΠ τονίζει ότι οι δηλώσεις του υπουργού δείχνουν «επικίνδυνη ελαφρότητα στον σχεδιασμό της συγκοινωνιακής πολιτικής» και προσθέτει:

«Θεωρούμε αδιανόητο να διατυπώνονται τέτοιες προτάσεις από εκπρόσωπο του Υπουργείου, όταν το Τρόλεϊ: είναι 100% ηλεκτροκίνητο, λειτουργεί χωρίς ανάγκη φόρτισης ή εγκαταστάσεων, έχει χαμηλότερο κόστος από τα ηλεκτρικά λεωφορεία με μπαταρίες και είναι αποδεδειγμένα λειτουργικότερο σε καθημερινές αστικές διαδρομές. Η επιλογή απαξίωσης του τρόλεϊ συνιστά σοβαρή υπονόμευση του δημοσίου συμφέροντος και αποδεικνύει πολιτική ανεπάρκεια στον χειρισμό θεμάτων βιώσιμης κινητικότητας».

Αιφνιδιασμός

Τα σωματεία και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων ζητούν «προσλήψεις προσωπικού μαζί με ανανέωση και εκσυγχρονισμό του στόλου που έχει φτάσει στα όρια της λειτουργικής αντοχής του», καταγγέλλουν «υπονόμευση μέσω καθυστερήσεων, ελλείψεων ανταλλακτικών και διοικητικής αδιαφορίας» και προειδοποιούν με κινητοποιήσεις εάν το υπουργείο Μεταφορών επιμείνει στην απόφασή του.

Παράλληλα καλούν τις διοικήσεις ΟΣΥ και ΟΑΣΑ – που σύμφωνα με δημοσιεύματα επίσης αιφνιδιάστηκαν από τις δηλώσεις του υπουργού – να τοποθετηθούν δημόσια.

Το αιφνιδιαστικό της απόφασης επιβεβαιώνει και ο Βασίλης Οικονόμου που δήλωσε μιλώντας στην ΕΡΤ ότι διαφωνεί ριζικώς με αυτή την απόφαση η οποία δεν ξέρει πότε ελήφθη.

«Στην περίοδο που ήμουν στο υπουργείο, εγώ και ο κ. Σταϊκούρας, πριν τέσσερις μήνες δηλαδή, η δικιά μας προσπάθεια ήταν να ανανεώσουμε τον στόλο των τρόλεϊ, τα οποία όπως γνωρίζετε, είναι πολύ εξελιγμένης τεχνολογίας.

Μπορούν να κινούνται και 30 χιλιόμετρα χωρίς το δίκτυο των τρόλεϊ (…). Τα ηλεκτρικά λεωφορεία έρχονται να αντικαταστήσουν τα πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα λεωφορεία, δεν έρχονται να αντικαταστήσουν τα τρόλεϊ. Το τρόλεϊ είναι το πρώτο και μοναδικό οικολογικό μέσο μεταφοράς που έχουμε τα τελευταία 70 χρόνια. Αν θέλει κάποιον εκσυγχρονισμό, να κάτσουμε να το δούμε. Αλλά η κατάργηση των τρόλεϊ μου προκαλεί τεράστια απορία. Πώς γίνεται αυτό; Πώς αποφασίστηκε; Ποιος το είπε; Και γιατί το είπε;», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Πηγή: in.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ