Με μερίδιο 2,94% επί των συνολικών ελληνικών εξαγωγών, η Γαλλία ήταν το 2024 ο 10ος σημαντικότερος αποδέκτης ελληνικών προϊόντων και ο 7ος προμηθευτής της χώρας μας με μερίδιο 4,66% επί των συνολικών μας εισαγωγών μας. Τα παραδοσιακά εξαγώγιμα ελληνικά αγροτικά προϊόντα και τρόφιμα έχουν ενισχύσει τελευταία την παρουσία τους στη γαλλική αγορά, με προεξέχοντα τα προϊόντα ιχθυοκαλλιέργειας, τη φέτα και τα παρασκευάσματα φρούτων και λαχανικών, ενώ σημαντική βελτίωση παρατηρείται επίσης και στις εξαγωγές γιαουρτιών και ελιών.
Ενδιαφέρον για προϊόντα υψηλής θρεπτικής αξίας
Ωστόσο, σύμφωνα με την πρόσφατη ετήσια έκθεση του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Παρισίων, αρκετά προϊόντα παρουσιάζουν ακόμη σχετικά μικρή διείσδυση στην αγορά, γεγονός που οφείλεται στον έντονο ανταγωνισμό που αντιμετωπίζουν, τόσο από τα εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα, αλλά και από προϊόντα που εισάγονται στην γαλλική αγορά από τις γειτονικές στην Γαλλία χώρες, Ισπανία, Ιταλία και Πορτογαλία, καθώς και από τρίτες χώρες της Β. Αφρικής, με τις οποίες η Ε.Ε. έχει συνάψει προτιμησιακές εμπορικές συμφωνίες.
Επισημαίνεται βεβαίως ότι «παρατηρείται ενδιαφέρον στη γαλλική αγορά για προϊόντα υψηλής θρεπτικής αξίας, ιδανικά βιολογικής παραγωγής (σημειώνεται ότι στις ετικέτες των προϊόντων αναγράφεται η κλίμακα Nutriscore), καθώς επίσης και για προϊόντα τα οποία μπορούν να καταναλωθούν ως έτοιμα γεύματα (πίτες, σαλάτες, «αλοιφές»), τα οποία ωστόσο παρέχουν και εχέγγυα υψηλής ποιότητας.
Το μερίδιο των φαρμάκων στις συνολικές εξαγωγές προς τη Γαλλία παρουσιάζει σημαντική αύξηση κατά τα τελευταία έτη, με τις εξαγωγές του εν λόγω προϊόντος να αγγίζουν τα 201,3 εκατ. ευρώ το 2024, κατατασσόμενες στην πρώτη θέση των εξαγωγικών προϊόντων της Ελλάδας. Αν και τα φάρμακα παρουσιάζουν μείωση οι εξαγωγές σε σχέση με λίγα χρόνια πριν (σημειώνεται ότι το 2021 το προϊόν αυτό αντιπροσώπευε το ήμισυ περίπου των ελληνικών εξαγωγών προς τη Γαλλία με αξία που άγγιζε τα 834 εκατ. ευρώ), εξακολουθεί να παραμένει στην πρώτη θέση των εξαγωγών μας προς τη Γαλλία, στοιχείο που αναδεικνύει τη σταθερή προτίμηση των Γάλλων καταναλωτών προς ελληνικά φαρμακευτικά και παραφαρμακευτικά προϊόντα. «Ως εκ τούτου, οι ελληνικές εξαγωγές έχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης, λαμβανομένου υπόψη του μεγέθους της γαλλικής αγοράς», σημειώνεται στην έκθεση.
Σημαντικές ευκαιρίες και προκλήσεις
Η τάση που επικρατεί στη Γαλλία για επίτευξη εθνικής επάρκειας σε σημαντικά βασικά φάρμακα και εξοπλισμούς μέσω νέων επενδύσεων, επανέναρξης της παραγωγής ή επανάκτησης μεριδίων από γαλλικές εταιρείες στον τομέα των φαρμακευτικών προϊόντων παρέχει σημαντικές ευκαιρίες, αλλά και προκλήσεις για τις ελληνικές επιχειρήσεις.
Στον τομέα των υπηρεσιών, η Ελλάδα καταγράφει σταθερά πλεονάσματα στο ισοζύγιο. Το μεγαλύτερο μέρος του εμπορίου υπηρεσιών των δύο χωρών αφορά τις ταξιδιωτικές και τουριστικές υπηρεσίες. Το 2024, οι αφίξεις στην Ελλάδα από τη Γαλλία ανήλθαν σε 1,99 εκατ. τουρίστες, αυξημένες κατά 8,8% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Τέλος, όπως αποδεικνύει και η πρόσφατη, πολύ επιτυχημένη συμμετοχή ελληνικών νεοφυών επιχειρήσεων στη μεγαλύτερη τεχνολογική Έκθεση στην Ευρώπη, Viva Tech Paris 2025 (10-13 Ιουνίου 2025), υπό το συντονισμό του Endeavor Greece, σημαντικές προοπτικές διανοίγονται για ελληνικές επιχειρήσεις στον τομέα της υψηλής τεχνολογίας στη Γαλλία, μια χώρα, η οποία στον εν λόγω κλάδο χαρακτηρίζεται από ισχυρή κρατική στήριξη, εστίαση στην καινοτομία και ανεπτυγμένα οικοσυστήματα, υπηρεσίες και υποδομές.
Ενέργεια, υποδομές, μεταφορές
Αρκετές γαλλικές επιχειρήσεις συνέχισαν να προωθούν επιχειρηματικά σχέδια σε διάφορους τομείς, με έμφαση σε αυτόν της ενέργειας, τον τομέα υποδομών και τις μεταφορές, ενώ ταυτοχρόνως παρακολουθούν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τις εξελίξεις στην ελληνική οικονομία. «Η επιστροφή στην ανάπτυξη, η άρση της αβεβαιότητας και η επιστροφή της εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία, καθιστούν τη δεδομένη χρονική συγκυρία ενδεδειγμένη για την εντατικοποίηση των προσπαθειών προσέλκυσης επενδύσεων, μέσω της προβολής των θετικών εξελίξεων της οικονομίας της χώρας μας και των επενδυτικών ευκαιριών που αυτή παρουσιάζει», επισημαίνεται στην έκθεση.
Σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες και δυνατότητες επιχειρηματικής συνεργασίας παρουσιάζονται στους κατωτέρω τομείς: ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (κυρίως αιολική και ηλιακή), τουρισμό υψηλής ποιότητας, διαχείριση αποβλήτων και υδάτινων πόρων, υποδομές (μεταφορές, logistics) και την αγροδιατροφή με έμφαση στη βιώσιμη παραγωγή και εξαγωγές.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης ο τομέας της τεχνολογίας και των ψηφιακών υποδομών, καθώς η Ελλάδα προσπαθεί να προσελκύσει επενδύσεις σε data centers και κέντρα καινοτομίας. Το σταθερό γεωπολιτικό περιβάλλον, η βελτίωση του επενδυτικού κλίματος και η στήριξη από ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία (όπως το Ταμείο Ανάκαμψης) καθιστούν τη χώρα ελκυστική για στρατηγικές επενδύσεις μεσοπρόθεσμου και μακροπρόθεσμου ορίζοντα.
Ποιοτικά πλεονεκτήματα
Σύμφωνα με την έκθεση υπάρχουν τομείς της γαλλικής οικονομίας, στους οποίους ορισμένα ελληνικά προϊόντα, που αποδεδειγμένα διαθέτουν συγκριτικά ποιοτικά και ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, θα μπορούσαν να βελτιώσουν τις εξαγωγικές τους επιδόσεις. Οι τομείς αυτοί είναι κυρίως: δομικά υλικά, φαρμακευτικά, παραφαρμακευτικά προϊόντα, συμπληρώματα διατροφής, καλλυντικά προϊόντα, προϊόντα ευεξίας και προσωπικής υγιεινής, βότανα και αρωματικά φυτά, καθώς και σημαντικός αριθμός προϊόντων του αγροτοδιατροφικού τομέα. Στα εν λόγω προϊόντα περιλαμβάνονται κυρίως μέλι, κρασιά, συμπληρώματα διατροφής, βότανα και αρωματικά φυτά, καθώς και παρασκευασμένα τρόφιμα και προϊόντα αρτοποιίας.
Περαιτέρω, τα προϊόντα διατροφής μπορούν να αξιοποιήσουν την εντεινόμενη προτίμηση των Γάλλων καταναλωτών προς τα υψηλής ποιότητας βιολογικά ή φυσικά και παραδοσιακά παρασκευασμένα προϊόντα, με έμφαση στα υγιεινά και αγνά συστατικά. Ο Γάλλος καταναλωτής ελέγχει όλο και περισσότερο τα συστατικά ενός προϊόντος πριν το αγοράσει. Στο πλαίσιο αυτό η σωστή σήμανση έχει ιδιαίτερη σημασία.
Είναι αναγκαίο, τα προϊόντα που διαθέτουν σοβαρές δυνατότητες διείσδυσης στη γαλλική αγορά να συνοδεύονται από ένα σχέδιο προωθητικών παρεμβάσεων που θα στοχεύει στην ανάδειξη των διακριτών ποιοτικών πλεονεκτημάτων τους, με στόχο να γίνουν ευρύτερα γνωστά στο γαλλικό καταναλωτικό κοινό. Επίσης, σημαντική είναι η ανάδειξη ενός εθνικού brand name, που θα συνδέεται με την ποιότητα, τις παραδοσιακές μεθόδους παρασκευής, τη θετική συμβολή στην υγεία και την ποιότητα ζωής, χαρακτηριστικά που προσιδιάζουν στην παραδοσιακή, υψηλής ποιότητας, αλλά και ταυτοχρόνως μικρή ποσοτικά ελληνική παραγωγή.
Ανάδειξη της ελληνικής διατροφής
«Στο πλαίσιο αυτό», σημειώνεται στην έκθεση, «έμφαση θα μπορούσε να δοθεί στην ανάδειξη της «ελληνικής διατροφής» ως διακριτής σε ποιότητα και ποικιλία συστατικών εντός της ευρύτερης μεσογειακής διατροφής, κατά το παράδειγμα της κρητικής δίαιτας. Επιπλέον, η αύξηση του αριθμού των Γάλλων τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα μας διευκολύνει τη γνωριμία του γ/καταναλωτικού κοινού με ευρεία γκάμα ελληνικών προϊόντων τροφίμων και ποτών, και την ελληνική γαστρονομία εν γένει. Προς αξιοποίηση αυτής της τάσης κρίνεται σκόπιμη η υλοποίηση συνδυασμένων δράσεων προβολής του γαστρονομικού και τουριστικού προϊόντος με αμφίπλευρα οφέλη για τους τομείς αυτούς της ελληνικής οικονομίας».
Αναφορικά με το διμερές εμπόριο Ελλάδα – Γαλλίας, τούτο κατέγραψε μείωση της τάξης του 1,66% κατά το 2024 σε σχέση με το 2023. Σύμφωνα με προσωρινά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής ο όγκος εμπορίου των δύο χωρών διαμορφώθηκε σε 5,4 δισ. ευρώ. Οι ελληνικές εξαγωγές κατέγραψαν μείωση της τάξεως του 18,3% σε σχέση με το 2023 και διαμορφώθηκαν σε 1,47 δισ. ευρώ. Οι εισαγωγές της Ελλάδας από τη Γαλλία αυξήθηκαν κατά 6,4% και διαμορφώθηκαν σε 3,94 δισ. ευρώ. Ως αποτέλεσμα το εμπορικό ισοζύγιο, το οποίο παραμένει ελλειμματικό για τη χώρα μας άγγιξε τα 2,47 δισ. ευρώ.
Το εμπορικό ισοζύγιο
Το 2024 οι ελληνικές εξαγωγές σημείωσαν σημαντική πτώση (-18,3%), κυρίως λόγω της δραματικής μείωσης στις εξαγωγές φαρμάκων (-47,7%) και πετρελαιοειδών (-68,4%), που ήταν από τα πιο ισχυρά εξαγώγιμα προϊόντα το 2023. Παράλληλα, παρατηρείται σταθερότητα ή μικρή αύξηση σε άλλους τομείς, όπως τα τυριά (+9,5%) και τα προϊόντα αργιλίου, ενώ το βιοντίζελ εμφανίστηκε για πρώτη φορά ως σημαντική εξαγωγική κατηγορία.
Η δομή των εξαγωγών δείχνει μια εξάρτηση από λίγους, ευμετάβλητους κλάδους, ενώ η πτώση των εξαγωγών σε συνδυασμό με την αύξηση των εισαγωγών έχει επιδεινώσει σημαντικά το εμπορικό ισοζύγιο της χώρας. Παρά τη συνολική υποχώρηση, οι εξαγωγές τροφίμων και μετάλλων εμφανίζουν ανθεκτικότητα, αναδεικνύοντας την ανάγκη για αναδιάρθρωση και διαφοροποίηση της εξαγωγικής στρατηγικής με έμφαση στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της καινοτομίας.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, το απόθεμα ελληνικών επενδύσεων στη Γαλλία το 2022 ανήρχετο σε 81 εκατ. ευρώ, έναντι 85 εκατ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα (μείωση 5%). Παρατηρείται, λοιπόν, ότι το απόθεμα ελληνικών Α.Ξ.Ε. στη Γαλλία εξακολουθεί να παραμένει σε πολύ χαμηλά επίπεδα, καταλαμβάνοντας, ένα πολύ μικρό μερίδιο επί του συνολικού αποθέματος ελληνικών ΑΞΕ στο εξωτερικό.
Έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον
Όσον αφορά τις ροές ελληνικών άμεσων επενδύσεων προς την Γαλλία, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, το 2023 καταγράφηκαν εισροές ύψους 6 εκατ. ευρώ, ενώ το 2024 οι ροές έχουν αρνητικό πρόσημο. Η Γαλλία συγκαταλέγεται παραδοσιακά μεταξύ των χωρών που επιδεικνύουν έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον για την ελληνική αγορά. Αρκετές γαλλικές επιχειρήσεις συνέχισαν να προωθούν επιχειρηματικά σχέδια σε διάφορους τομείς της ελληνικής οικονομίας. Σ
Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, το 2023 το απόθεμα γαλλικών άμεσων ξένων επενδύσεων ανήλθε σε 1,891 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση κατά 38 % σε σχέση με το 2022, ενώ σημαντική αύξηση παρουσιάζουν και οι ροές το 2024, συγκριτικά με το 2023. Με βάση τα πλέον πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία του γαλλικού υπουργείου Οικονομικών, η Γαλλία αποτελεί έναν εκ των δέκα μεγαλύτερων επενδυτών στην Ελλάδα κατέχοντας τη 9η θέση.
Μείζονος σημασίας για την περαιτέρω ανάπτυξη γαλλικών επενδύσεων στη χώρα μας είναι και η ίδρυση Γραφείου του Business France στη χώρα μας στα τέλη του 2023. Την Ελλάδα μέχρι τότε κάλυπτε το Γραφείο Business France στο Μιλάνο. Ο εν λόγω φορέας συγκροτήθηκε το 2014 από τη συγχώνευση του Ubifrance και του Agence française pour les investissements internationaux. Το Business France υπάγεται ταυτόχρονα στην εποπτεία του υπουργείου Εξωτερικών και του υπουργείου Οικονομίας και έχει ως αποστολή την προώθηση των γαλλικών εξαγωγών, την επιχειρηματική επέκταση των γαλλικών ΜΜΕ, την ανάδειξη της ελκυστικότητας της Γαλλίας ως επενδυτικού προορισμού και την προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων.
Πού επενδύουν οι Γάλλοι στην Ελλάδα
Ιδιαίτερα σημαντική είναι, επίσης, η δραστηριοποίηση του French Tech στη χώρα μας το οποίο ίδρυσε γραφείο για την αποτελεσματικότερη διασύνδεση και δικτύωση ελληνικών και γαλλικών εταιρειών στον τομέα της υψηλής τεχνολογίας. Πολλές εταιρείες-μέλη του French Tech συμμετείχαν, στο πλαίσιο αυτό, σε εκδηλώσεις που διοργάνωσε η γαλλική Πρεσβεία και το γραφείο του Business France στην Αθήνα.
Στη χώρα μας δραστηριοποιούνται 130 θυγατρικές εταιρείες γαλλικών ομίλων και επιχειρήσεις, μικτές επιχειρήσεις ή κοινοπραξίες με αντίστοιχες ελληνικές. Οι γαλλικές εταιρείες βρίσκονται εγκατεστημένες κυρίως στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη επιδεικνύοντας μεγάλη διαφοροποίηση στις δραστηριότητές τους. Οι προτεραιότητες των γαλλικών επιχειρήσεων ως προς την Ελλάδα, σύμφωνα με την ως τώρα δραστηριοποίησή τους, αφορούν: τη βιομηχανία, την ενέργεια, τις βασικές υποδομές (δημόσια έργα –αυτοκινητόδρομοι), τις μεταφορές (ειδικότερα τους σιδηροδρόμους), τις ασφαλιστικές υπηρεσίες, τον τουρισμό, τα καταναλωτικά προϊόντα, τα δίκτυα διανομής, καθώς και τον τομέα του φαρμάκου.
Πηγή: ot.gr