Βρετανία: Απόφαση-σταθμός αλλάζει τα δεδομένα – Εκατομμύρια ιδιοκτήρες Ι.Χ περιμένουν να… πλουτίσουν

Βρετανία: Απόφαση-σταθμός αλλάζει τα δεδομένα – Εκατομμύρια ιδιοκτήρες Ι.Χ περιμένουν να… πλουτίσουν

Στο προσκήνιο βρίσκεται ξανά η υπόθεση-σκάνδαλο της χρηματοδότησης αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο, με το Ανώτατο Δικαστήριο να εκδίδει σήμερα μια κρίσιμη απόφαση που θα μπορούσε να οδηγήσει σε αποζημιώσεις δισεκατομμυρίων λιρών για εκατομμύρια ιδιοκτήτες αυτοκινήτων.

Η υπόθεση αφορά τη μη διαφάνεια στις προμήθειες που λάμβαναν οι μεσάζοντες – συνήθως έμποροι αυτοκινήτων – από τις τράπεζες ή τους δανειστές, προκειμένου να προσφέρουν χρηματοδότηση στους πελάτες. Σε πολλές περιπτώσεις, οι έμποροι δεν ενημέρωναν τους πελάτες ότι λάμβαναν προμήθεια έως και 25% επί του επιτοκίου, αυξάνοντας τεχνητά το τελικό κόστος του δανείου.

Το Δικαστήριο Εφέσεων είχε ήδη κρίνει πέρυσι ότι η πρακτική αυτή ήταν παράνομη χωρίς την ενσυνείδητη συγκατάθεση του καταναλωτή. Ωστόσο, η υπόθεση οδηγήθηκε στο Ανώτατο Δικαστήριο μετά από προσφυγές των εταιρειών Close Brothers και FirstRand, οι οποίες επιθυμούν να ανατρέψουν την απόφαση.

googletag.cmd.push(function() { googletag.display(‘300x250_m1’); });

Παράλληλα, η Αρχή Χρηματοοικονομικής Συμπεριφοράς (FCA) ερευνά χωριστά το μοντέλο προμηθειών τύπου DCA (Discretionary Commission Arrangements), μέσω του οποίου έμποροι και μεσάζοντες μπορούσαν να αυξήσουν το επιτόκιο – και κατ’ επέκταση τα κέρδη τους – εν αγνοία του καταναλωτή.

Η πρακτική αυτή απαγορεύτηκε το 2021, αλλά χρησιμοποιούνταν ευρέως μεταξύ 2007 και 2021.

Η FCA εξετάζει τη δημιουργία ενός συνολικού προγράμματος αποζημίωσης, χωρίς οι πολίτες να χρειάζεται να προσφύγουν μεμονωμένα. Αν η απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου δικαιώσει τους καταναλωτές, η FCA θα είναι πιο πιθανό να προχωρήσει σε ευρείας κλίμακας αποζημιώσεις.

googletag.cmd.push(function() { googletag.display(‘300x250_m2’); });

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η συνολική ζημία για τις εμπλεκόμενες τράπεζες μπορεί να ξεπεράσει τις £44 δισεκατομμύρια. Ήδη η Lloyds Bank έχει προβλέψει £1,2 δισ. για πιθανές αποζημιώσεις, ενώ Barclays και Santander αναμένεται επίσης να επηρεαστούν σημαντικά.

googletag.cmd.push(function() { googletag.display(‘300x250_middle_2’); });

Το Υπουργείο Οικονομικών του Ηνωμένου Βασιλείου φέρεται να εξετάζει την πιθανότητα παρέμβασης ή και ψήφισης νέας νομοθεσίας για να περιορίσει το οικονομικό βάρος στους παρόχους δανείων, κάτι που έχει προκαλέσει έντονες πολιτικές συζητήσεις για την ανεξαρτησία της δικαιοσύνης και την προστασία των καταναλωτών.

Εάν προχωρήσει τελικά το πρόγραμμα αποζημιώσεων, εκατομμύρια οδηγοί που απέκτησαν αυτοκίνητο μέσω χρηματοδότησης πριν από το 2021 μπορεί να λάβουν αποζημίωση για υπερχρεώσεις που ουδέποτε γνώριζαν.

Η σημερινή απόφαση, επομένως, δεν είναι απλώς νομικής σημασίας – είναι καθοριστική για εκατομμύρια πορτοφόλια.

Πηγή: tanea.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ