Σε αντίθεση με προηγούμενες οικονομικές υφέσεις, η πανδημία COVID προκάλεσε μια κρίση που διατάραξε την εκπαίδευση και την απασχόληση, διακόπτοντας απότομα την αναδυόμενη σταδιοδρομία των νέων και θολώνοντας τις ελπίδες τους για το μέλλον.
Επηρέασε διπλά όσους βρίσκονταν σε μεταβατικό στάδιο προς την ενηλικίωση, είχαν μόλις αποφοιτήσει από το σχολείο ή το πανεπιστήμιο και εισέρχονταν στην αγορά εργασίας.
Σύμφωνα με άρθρο του The Conversation, οι νέοι επωμίστηκαν ένα δυσανάλογο και συχνά κρυφό κόστος, το οποίο είχε μακροχρόνιες επιπτώσεις στην επαγγελματική τους σταδιοδρομία, την οικονομική τους ανεξαρτησία και την ψυχική τους ευεξία.
Η εκπαίδευση που έγινε εργασία
Η πανδημία προκάλεσε εκτεταμένες διαταραχές στον τομέα της εκπαίδευσης.
Τα σχολεία έκλεισαν και υπήρξε ταχεία μετάβαση στην ηλεκτρονική μάθηση. Αυτό εμπόδισε τους νέους να αποκτήσουν βασικές γνώσεις, δεξιότητες και προσόντα.
Αυτό επιδείνωσε επίσης τα υπάρχοντα εκπαιδευτικά κενά, ιδίως μεταξύ μαθητών από διαφορετικά κοινωνικά στρώματα και μεταξύ εκείνων που έχουν και εκείνων που δεν έχουν αξιόπιστη πρόσβαση σε ψηφιακές τεχνολογίες και υποστήριξη στη μάθηση.
Η ακύρωση των πρακτικών ασκήσεων και των θέσεων εργασίας – ζωτικής σημασίας για την απόκτηση πρακτικής εμπειρίας – άφησε πολλούς με κενά.
Αυτό ενδέχεται να έχει αυξήσει την πίεση να αναλάβουν μη αμειβόμενη εργασία για να βελτιώσουν την προσληψιμότητά τους.
Οι νέοι συγκεντρώνονται σε μεγάλο βαθμό σε τομείς με επισφαλείς θέσεις εργασίας που απαιτούν φυσική παρουσία, όπως η φιλοξενία και το λιανικό εμπόριο. Οι θέσεις αυτές χαρακτηρίζονται από προσωρινές συμβάσεις, χαμηλούς μισθούς και περιορισμένες παροχές.
Οικονομική αστάθεια και ανεργία
Αυτή η αστάθεια τους έκανε ιδιαίτερα ευάλωτους κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Οι επισφαλείς αυτές θέσεις εργασίας προσφέρουν ελάχιστα δίχτυα ασφαλείας, με αποτέλεσμα την άμεση απώλεια της εργασίας ή τη μείωση των ωρών εργασίας. Οι αγορές εργασίας συρρικνώθηκαν απότομα, ιδίως στους τομείς που απαιτούν φυσική παρουσία. Αυτό έπληξε ιδιαίτερα τους νέους, οι οποίοι αντιμετώπισαν υψηλότερα ποσοστά απώλειας εργασίας και ανεργίας.
Η πρόσληψη αποφοίτων επίσης μειώθηκε κατακόρυφα, καθώς οι εταιρείες πάγωσαν ή μείωσαν τις προσλήψεις σε αρχικό επίπεδο, δημιουργώντας ένα εμπόδιο για τους αποφοίτους πανεπιστημίων. Αυτή η σύγκλιση της απώλειας θέσεων εργασίας και της συρρίκνωσης της αγοράς αποφοίτων κατέστησε εξαιρετικά δύσκολη την εξασφάλιση σταθερής απασχόλησης.
Η κατάσταση ήταν η ίδια για τους νέους από οικογένειες με χαμηλό εισόδημα, τις γυναίκες και τους νέους με αναπηρία.
Οι λιγότερο ευκατάστατοι συχνά στερούνται οικονομικής στήριξης από τις οικογένειές τους. Αυτό σημαίνει μεγαλύτερη οικονομική αστάθεια, αυξημένο χρέος και ανασφάλεια στέγασης. Τα προβλήματα αυτά επιδεινώθηκαν από τον αντίκτυπο της πανδημίας στην απασχόληση.
Η επισφάλεια ενέχει αυξημένους μακροπρόθεσμους κινδύνους, όπως παρατεταμένα χαμηλοί μισθοί και καθυστέρηση στην επαγγελματική εξέλιξη.
Αυτό συχνά καθυστερεί την επίτευξη των τυπικών ορόσημων της ενήλικης ζωής, όπως η οικονομική αυτονομία και η ανεξάρτητη διαβίωση.
Η οικονομική αβεβαιότητα αποσταθεροποίησε τις αναδυόμενες σταδιοδρομίες, αναγκάζοντας τους νέους να επανεξετάσουν τις επιλογές τους – μια κατάσταση που ονομάστηκε «επισφαλής ελπίδα». Πολλοί απόφοιτοι, αισθάνθηκαν λιγότερο προετοιμασμένοι και μείωσαν τις προσδοκίες τους.
Είναι πολύ πιθανό να έδωσαν προτεραιότητα στην εξεύρεση οποιασδήποτε διαθέσιμης εργασίας, αναλαμβάνοντας θέσεις που δεν αντιστοιχούσαν στα προσόντα τους, με αποτέλεσμα χαμηλότερους μισθούς και χειρότερες συνθήκες εργασίας.
Μετάβαση στην ενηλικίωση την εποχή του COVID
Έρευνες έχουν δείξει ότι η πανδημία προκάλεσε σημαντικές διαταραχές στη συνήθη μετάβαση στην ενηλικίωση. Μια σημαντική τάση ήταν η αύξηση των διδρομών «μπούμερανγκ» : νεαροί ενήλικες που επέστρεφαν να ζήσουν με τους γονείς τους λόγω οικονομικών δυσκολιών ή απώλειας εργασίας.
Σε ευρύτερο επίπεδο, η πανδημία συνέβαλε στην καθυστέρηση σημαντικών ορόσημων, όπως η αποχώρηση από το πατρικό σπίτι, η οικονομική ανεξαρτησία και η δημιουργία σταθερών σχέσεων, εντείνοντας παρατεταμένη εξάρτηση για πολλούς.
Η πανδημία θόλωσε επίσης την επαγγελματική ταυτότητα των νέων. Η διακοπή των τελευταίων ετών σπουδών και η μετάβαση στην εξ αποστάσεως εργασία αφαίρεσαν τα παραδοσιακά σημάδια της ολοκλήρωσης. Η ακύρωση εξετάσεων, πρακτικής άσκησης και αποφοίτησης έριξε πολλούς σε μια παρατεταμένη αβεβαιότητα.
Η απουσία σαφών τελετών μετάβασης και η απροσδόκητη ολοκλήρωση των σπουδών πρόσθεσαν αμφιβολίες στις ιδέες των νέων για την ταυτότητα και την πορεία της ζωής τους.
Αυτή η απουσία σαφούς επαγγελματικής ταυτότητας έκανε τους νέους να αισθάνονται αβοήθητοι, με το μέλλον τους να βρίσκεται εκτός του ελέγχου τους.
Το ψυχολογικό κόστος
Η πανδημία επέφερε επίσης ένα βαθύ ψυχολογικό βάρος στους νέους. Η απώλεια των αναμενόμενων σταδίων της ζωής, των κοινωνικών και επαγγελματικών σχέσεων και των ρουτινών ενίσχυσε τα συναισθήματα απομόνωσης, στασιμότητας και μειωμένου ελέγχου.
Αυτή η δυσφορία ενισχύθηκε από την αδιάκοπη αβεβαιότητα που περιβάλλει τη διαταραγμένη εκπαίδευση, τις αλλαγές στα προσόντα και την ασταθή αγορά εργασίας.
Η «ηχώ του COVID» συνεχίζει να αντηχεί στους νέους. Οι απόφοιτοι της περιόδου της πανδημίας ενδέχεται να εξακολουθούν να αισθάνονται ότι υστερούν στην καριέρα τους.
Οι πρώιμες διαταραχές που προκάλεσε η πανδημία, με την απώλεια ευκαιριών για την είσοδο στην αγορά εργασίας, τις λιγότερες ευκαιρίες για τη δημιουργία δικτύων και την παρεμπόδιση της ανάπτυξης δεξιοτήτων, συνεχίζουν να ρίχνουν σκιά στις μελλοντικές προοπτικές σταδιοδρομίας αυτών των νέων.
Οι μακροχρόνιες αρνητικές συνέπειες απειλούν να επηρεάσουν την απασχόληση και το εισοδηματικό δυναμικό για χρόνια.
Η αντιμετώπιση αυτών των πιθανών μακροπρόθεσμων τραυμάτων απαιτεί αναμόρφωση της αγοράς εργασίας για τους νέους.
Αυτό σημαίνει την καταπολέμηση της επισφαλούς εργασίας, την ενίσχυση της κατάρτισης και της επανεκπαίδευσης, καθώς και την ενίσχυση των δικτύων κοινωνικής ασφάλειας. Η ισχυρή στήριξη, καθώς και η ακρόαση των απόψεων των νέων για το μέλλον τους, θα είναι ζωτικής σημασίας για την ενδυνάμωση αυτής της γενιάς, ώστε να ξεπεράσει την κρίση και να αξιοποιήσει πλήρως το δυναμικό της.
Πηγή: in.gr