Μία νέα γενιά αποκρατικοποιήσεων ξεδιπλώνεται σταδιακά από το Υπερταμείο με έμφαση κατά κύριο λόγο στις παραχωρήσεις δικαιωμάτων χρήσης και αξιοποίησης υποδομών.
Το μεγαλύτερο στοίχημα για το Υπερταμείο είναι η παραχώρηση των 22 περιφερειακών αεροδρομίων, ενώ στην ατζέντα της αξιοποίησης των δημόσιων assetsπεριλαμβάνονται λιμάνια, μαρίνες αλλά και τα Κρατικά Λαχεία.
Σύντομα, αναφέρουν οι πληροφορίες, αναμένονται οικονομικές προσφορές για την παραχώρηση των δικαιωμάτων κρουαζιέρας στα λιμάνια Κατάκολου, Απόστολου Παύλου στην Καβάλα και σε ένα τμήμα στο λιμάνι της Πάτρας
Η αξιοποίηση 22 περιφερειακών αεροδρομίων
Ως εμβληματική αλλά και με φιλοδοξία να αφήσει ισχυρό οικονομικό αποτύπωμα δρομολογείται η αξιοποίηση των 22 περιφερειακών αεροδρομίων.
Από το Υπερταμείο θεωρείται ως κομβικό έργο για την ενίσχυση των τοπικών οικονομιών και σύμφωνα με πληροφορίες ο διαγωνισμός για την παραχώρηση των αεροδρομίων δρομολογείται για τις αρχές του 2026. Πρόκειται για τα αεροδρόμια σε Αλεξανδρούπολη, Άραξο, Αστυπάλαια, Ικαρία, Ιωάννινα, Κάλυμνο, Κάρπαθο, Κάσο, Καστελόριζο, Καστοριά, Κοζάνη, Κύθηρα, Λέρο, Λήμνο, Μήλο, Νάξο, Νέα Αγχίαλο, Πάρο, Σητεία, Σκύρο, Σύρο και Χίο.
Σκοπός της αξιοποίησης των συγκεκριμένων υποδομών είναι η ενίσχυση της διασυνδεσιμότητας των εμπορικών μεταφορών καθώς και η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών στο ελληνικό και διεθνές κοινό.
Κρουαζιέρα
Σύντομα, αναφέρουν οι πληροφορίες, αναμένονται οικονομικές προσφορές για την παραχώρηση των δικαιωμάτων κρουαζιέρας στα λιμάνια Κατάκολου, Απόστολου Παύλου στην Καβάλα και σε ένα τμήμα στο λιμάνι της Πάτρας.
Ο διαγωνισμός που τρέχει αφορά στην περαιτέρω ανάπτυξη της δραστηριότητας κρουαζιέρας στους τρεις λιμένες αποτελείται από δύο τμήματα:
- Τμήμα 1: Παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας κι εκμετάλλευσης του λιμένα Κατάκολου και υπο-παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας κι εκμετάλλευσης τμήματος του παλιού λιμένα Πάτρας, εντός της περιοχής αρμοδιότητας του Οργανισμού Λιμένος Πατρών (ΟΛΠΑ Α.Ε.), με ελάχιστη διάρκεια τα 30 έτη.
- Τμήμα 2: Υπο-παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας κι εκμετάλλευσης σε τμήμα του Κεντρικού Λιμένα Καβάλας «Απόστολος Παύλος», εντός της περιοχής αρμοδιότητας του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας (ΟΛΚ Α.Ε.), με ελάχιστη διάρκεια τα 30 έτη.
Οι πληροφορίες θέλουν να υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για το λιμάνι Κατάκολου και το τμήμα «Απόστολος Παύλος» στο λιμάνι της Καβάλας.
Λιμάνι Λαυρίου
Στη φάση της αξιολόγησης βρίσκονται οι προσφορές που υποβλήθηκαν για την πώληση του 51% του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου.
Δεσμευτικές προσφορές υπέβαλαν τα εξής επενδυτικά σχήματα (με αλφαβητική σειρά):
- Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – CELESTYAL.
- Κοινοπραξία ΙΝΤΕΡΚΑΤ Α.Ε. – BEAUFORT SEA SHIPPING CORPORATION – NEWSPHONEHELLAS S.A.
- Κοινοπραξία OLYMPIC MARINE S.A. – CRUISE TERMINAL INVESTMENT LIMITED SARL.
- ISRAEL SHIPYARDS INDUSTRIES LTD.
- JET PLAN SHIPPING CΟ
Η υποβολή των προσφορών αποτελεί σημαντικό βήμα στη διαγωνιστική διαδικασία για την αξιοποίηση του τρίτου μεγαλύτερου λιμένα της Αττικής, με στόχο την ενίσχυση της αναπτυξιακής του προοπτικής και την αναβάθμιση των υποδομών του, με πολλαπλά οφέλη για την τοπική οικονομία και το δημόσιο συμφέρον.
Το Υπετραμείο ξεκινά και τη διαδικασία για την εκπόνηση του master plan της μαρίνας Σκιάθου ώστε να ωριμάσει ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση της
Μαρίνες
Στην τελική φάση βρίσκεται η σύμβαση για τη μακροχρόνια παραχώρηση της μαρίνας Αργοστολίου.
Για την ακρίβεια προτιμητέος επενδυτές έχει αναδειχθεί η εταιρεία Α1 ΓΙΩΤ ΤΡΕΪΝΤ ΚΟΝΣΟΡΤΙΟΥΜ Α.Ε. (YACHT TRADE CONSORTIUM S.A.).
Πηγές αναφέρουν ότι το ελεγκτικό συνέδριο πραγματοποιεί προσυμβατικό έλεγχο στη σύμβαση παραχώρησης για 40 χρόνια και αν όλα τελειώσουν αισίως τότε θα έχουμε και την υπογραφή της σχετικής συμφωνίας.
Το Υπετραμείο ξεκινά και τη διαδικασία για την εκπόνηση του master plan της μαρίνας Σκιάθου ώστε να ωριμάσει ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση της. Το master plan έχει υποβληθεί στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προκειμένου να τεθεί σε διαβούλευση, ενώ σε εκκρεμότητα βρίσκεται και χωροθέτηση του.
Σε λίγες ημέρες, στις 23 Ιουλίου λήγει και η πρώτη φάση του διαγωνισμού για τη δεκαετή παραχώρηση του αποκλειστικού δικαιώματος παραγωγής, διαχείρισης, λειτουργίας, προβολής και εκμετάλλευσης των Κρατικών Λαχείων
Σε αντίστοιχο στάδιο βρίσκεται και η διαδικασία για τη μαρίνα Ρόδου ώστε στο τελευταίο τετράμηνο του έτους να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός.
Το Υπερταμείο δείχνει επίσης αποφασισμένο να προχωρήσει και τον διαγωνισμό για την παραχώρηση της μαρίνας Καλαμαριάς. Πηγές αναφέρουν ότι παρά την προσφυγή στο ΣτΕ κατά του Προεδρικού Διατάγματος από τον δήμο Καλαμαριάς το σχέδιο για την αξιοποίηση της μαρίνας θα προχωρήσει ενώ με το master plan εξασφαλίζεται ήπια δόμηση και ασφαλή πρόσβαση των πολιτών.
Κρατικά Λαχεία
Σε λίγες ημέρες, στις 23 Ιουλίου λήγει και η πρώτη φάση του διαγωνισμού για τη δεκαετή παραχώρηση του αποκλειστικού δικαιώματος παραγωγής, διαχείρισης, λειτουργίας, προβολής και εκμετάλλευσης των Κρατικών Λαχείων.
Σύμφωνα με όσα έχει ανακοινώσει το Υπερταμείο το δικαίωμα στα Κρατικά Λαχεία που πρόκειται να παραχωρηθεί περιλαμβάνει το Στιγμιαίο Κρατικό Λαχείο (ΣΚΡΑΤΣ), το Στεγαστικό Κρατικό Λαχείο, το Λαϊκό Λαχείο, το Κρατικό Λαχείο (Πρωτο υπέρ Κοινωνικής Αντιλήψεως, το Εθνικό Λαχείο και το Έκτακτο ή Ειδικό Λαχείο που κληρώνεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση Κρατικών Λαχείων (ΑELLE).
Σήμερα, το δικαίωμα στα Κρατικά Λαχεία έχει παραχωρηθεί στην εταιρεία «Ελληνικά Λαχεία Ανώνυμη Εταιρεία Παραγωγής, Λειτουργίας, Κυκλοφορίας, Προβολής και Διαχείρισης Λαχείων». Η εταιρεία είναι μέλος του Ομίλου ΟΠΑΠ και το δικαίωμα παραχώρησης που κατέχει από το 2013 λήγει την 1η Μαΐου 2026. Συνεπώς το Υπερταμείο ξεκίνησε τον διαγωνισμό για την παραχώρηση του δικαιώματος στα Κρατικά Λαχεία σχεδόν ένα χρόνο πριν τη λήξη του στον υφιστάμενο παραχωρησιούχο.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ (ΟΤ) – ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
Πηγή: ot.gr