Της Ελευθερίας Κούρταλη
Η UBS εκτιμά ότι με βάση τις νέες ανακοινώσεις-απειλές Τραμπ, ο πραγματικός δασμολογικός συντελεστής για την Ελλάδα στις εξαγωγές προς τις ΗΠΑ θα αυξηθεί σε περίπου 20-23%, ενώ όσον αφορά το ελληνικό ΑΕΠ επισημαίνει πως μία 10% στους αμοιβαίους δασμούς έχει επίπτωση της τάξης των 15-20 μονάδων βάσης, και το άμεσο και έμμεσο συνολικό πλήγμα στο ΑΕΠ θα είναι στις 10 μ.β φέτος και κοντά στις 30 μονάδες βάσης το 2026.
Πιο αναλυτικά, η UBS απαντά μέσα από τη νέα της ανάλυση σε δύο ερωτήματα σχετικά με τους προτεινόμενους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις τους στις χώρες της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και Αφρικής – στις αναδυόμενες αγορές της Ευρώπης ουσιαστικά – στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και η Ελλάδα: α) ποιος θα μπορούσε να είναι ο κίνδυνος για τις προβλέψεις του ΑΕΠ για το 2025 και το 2026 (λαμβάνοντας υπόψη τις άμεσες και έμμεσες επιπτώσεις μαζί) και β) ποια είναι η ευαισθησία σε μια αύξηση 10% των αμοιβαίων δασμών.
Όπως επισημαίνει, δεν αλλάζει τις προβλέψεις της για το ΑΕΠ αυτών των χωρών σε αυτό το στάδιο, δεδομένης της αβεβαιότητας σχετικά με το πού θα καθοριστούν οι τελικοί δασμοί, καθώς οι εμπορικές διαπραγματεύσεις με τις Ηνωμένες Πολιτείες βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη. Έτσι, όσον αφορά 2025, προς το παρόν βλέπει την ανάπτυξη του ΑΕΠ να κυμαίνεται από περίπου 1% (Ουγγαρία και Νότια Αφρική) έως 3,5-4% στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και τη Σαουδική Αραβία. Το 2026, η διασπορά είναι μικρότερη με ρυθμούς ανάπτυξης μεταξύ 2-4,5%. Για την Ελλάδα τοποθετείται στο 2,6% για φέτος και στο 2,3% για το 2026 . Η UBS έχει ενσωματώσει τέσσερα σύνολα πληροφοριών στις εκτιμήσεις της. Πρώτον, έναν καθολικό δασμό 10% των ΗΠΑ σύμφωνα με την απόφαση της 9ης Απριλίου για αναστολή των αμοιβαίων δασμών και, δεύτερον, την κατάσταση των τομεακών δασμών της 9ης Απριλίου βάσει του Άρθρου 232 (δηλαδή, δασμοί 25% στον χάλυβα, το αλουμίνιο και τα αυτοκίνητα, ενώ υπάρχουν εξαιρέσεις για διάφορα προϊόντα, φαρμακευτικά, διάφορα μέταλλα και ενέργεια). Δεύτερον, τα στοιχεία για το ΑΕΠ του πρώτου τριμήνου. Τρίτον, όπου υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες για ένα υποσύνολο δεδομένων για το ΑΕΠ δευτέρου τριμήνου. Τέταρτον, στην περίπτωση της Σαουδικής Αραβίας και των ΗΑΕ, ο αντίκτυπος των αποφάσεων του ΟΠΕΚ+ για σταδιακή κατάργηση των προηγούμενων περικοπών παραγωγής.
Προτεινόμενοι νέοι αποτελεσματικοί δασμοί για τις πληγείσες χώρες
Ο Τραμπ πρότεινε έναν αμοιβαίο δασμολογικό συντελεστή 30% για την Ευρωπαϊκή Ένωση, 30% για τη Νότια Αφρική και 25% για το Καζακστάν. Οι ανακοινωθέντες δασμοί για τη Νότια Αφρική και το Καζακστάν είναι αρκετά κοντά στους δασμολογικούς συντελεστές που επιβλήθηκαν την “Ημέρα της Απελευθέρωσης”, στις 2 Απριλίου (31% και 27% αντίστοιχα).
Οι πρόσφατα προτεινόμενοι δασμοί συνεπάγονται ότι οι πραγματικοί δασμολογικοί συντελεστές στις εξαγωγές προς τις ΗΠΑ θα αυξηθούν σε περίπου 30% για τις Τσεχία, Ουγγαρία, Πολωνία, σε περίπου 20-23% για την Ελλάδα και τη Νότια Αφρική και σε περίπου 10% για το Καζακστάν.
Οι πραγματικοί δασμολογικοί συντελεστές για τις χώρες που δεν έχουν λάβει νέους προτεινόμενους δασμούς είναι πρακτικά μηδενικοί για τη Σαουδική Αραβία, περίπου 10% για την Τουρκία και περίπου 20% για τα ΗΑΕ. Αυτό συνεπάγεται ουσιαστικά τριπλασιασμό του πραγματικού συντελεστή για τις τρεις χώρες τη Κεντρικής Ευρώπης και την Ελλάδα, και διπλασιασμό του δασμολογικού συντελεστή για τη Νότια Αφρική, όπως τονίζει η UBS.
Το πλήγμα
Η UBS εκτιμά ότι η πλήρης αρνητική επίδραση στην ανάπτυξη από τους προτεινόμενους δασμούς, σε σύγκριση με τις τρέχουσες προβλέψεις της, θα είναι περίπου 0,45 μονάδες βάσης για την Ουγγαρία, 0,25-0,3 μονάδες βάσης για την Τσεχία και την Πολωνία, 0,2 μονάδες βάσης για τη Νότια Αφρική, 0,15 μονάδες βάσης για την Ελλάδα και 0,1 μονάδα βάσης για το Καζακστάν.
Δεδομένου ότι αυτοί οι νέοι δασμοί έχουν προγραμματιστεί να τεθούν σε ισχύ από την 1η Αυγούστου, πιστεύει ότι ο πλήρης αντίκτυπος θα γίνει αισθητός μόνο το 2026.
Όσον αφορά τον έμμεσο αντίκτυπο, η ανάλυση ευαισθησίας της UBS δείχνει ότι το 2025 το πλήγμα στο ΑΕΠ θα ήταν περίπου 10 μονάδες βάσης και το 2026 περίπου 30 μονάδες βάσης σε περίπτωση εφαρμογής του δασμολογικού συντελεστή 30%. Ως αποτέλεσμα, υποστηρίζει ότι το συνδυασμένο άμεσο και έμμεσο πλήγμα στο ΑΕΠ από τους προτεινόμενους υψηλότερους δασμούς των ΗΠΑ θα είναι αρκετά οριακό (10-20 μονάδες βάσης) για το 2025. Για το 2026 θα υπάρξει ένα πιο έντονο πλήγμα στην αύξηση του ΑΕΠ, 10 έως 60 μονάδες βάσης, με τη χώρα που θα επηρεαστεί περισσότερο να είναι η Ουγγαρία, ακολουθούμενη από την Τσεχία και την Πολωνία.
Ευαισθησία της ανάπτυξης σε μια μεταβολή 10% των αμοιβαίων δασμών
Δεδομένης της αβεβαιότητας σχετικά με το πού θα καταλήξουν οι τελικοί δασμοί των ΗΠΑ, η UBS πιστεύει ότι είναι χρήσιμο να παρέχει μια ανάλυση ευαισθησίας σε μια μεταβολή 10% (προς τα πάνω ή προς τα κάτω) των αμοιβαίων δασμών (λαμβάνοντας υπόψη τους τομεακούς δασμούς όπως ανακοινώθηκαν επί του παρόντος).
Αυτό που καθορίζει την ευαισθησία είναι: α) το μείγμα εξαγωγών – δηλαδή ποιο ποσοστό των εξαγωγών εμπίπτει σε αμοιβαίους δασμούς (δηλαδή όχι σε τομεακούς δασμούς) και β) το μέγεθος των εξαγωγών προς τις ΗΠΑ από τις αντίστοιχες χώρες.
Επισημαίνει ότι οι χώρες με το μεγαλύτερο μερίδιο εξαγωγών προς τις ΗΠΑ υπό καθολικούς δασμούς είναι: α) η Τσεχία, η Πολωνία και η Τουρκία (θα επηρεαστεί περίπου το 90% των εξαγωγών) και β) η Ουγγαρία, η Ελλάδα και τα ΗΑΕ (περίπου 60-75%). Όλες οι υπόλοιπες χώρες έχουν πολύ μικρότερα βάρη όσον αφορά τους αμοιβαίους δασμούς.
Συνολικά, οι υπολογισμοί του ελβετικού οίκου δείχνουν ότι η μεγαλύτερη αρνητική επίδραση από μια αύξηση 10% στους αμοιβαίους δασμούς θα ήταν στην Τσεχία και την Ουγγαρία (πτώση περίπου 25-30 μονάδων βάσης), ακολουθούμενη από την Πολωνία και την Ελλάδα (επίδραση περίπου 15-20 μονάδων βάσης) και στη συνέχεια από την Τουρκία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (επίδραση περίπου 10 μονάδων βάσης), ενώ οι υπόλοιπες χώρες θα έχουν επίδραση μικρότερη από 10 μονάδες βάσης.
Πηγή: capital.gr