Στα 8,6 δισ. ευρώ η συνεισφορά του Ελ. Βενιζέλος στο ΑΕΠ της χώρας

Διψήφια αύξηση των διεθνών επιβατών το Νοέμβριο

Του Στάθη Βασιλόπουλου

Σε ζωντανό “κύτταρο” της ελληνικής οικονομίας έχει εξελιχθεί ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, όπως αποτυπώνει μελέτη του ΙΟΒΕ, η οποία παρουσιάστηκε χθες, σε εκδήλωση στο πλαίσιο του 35ου ετήσιου συνεδρίου ACI Europe, που διεξάγεται στην Αθήνα το τριήμερο 18-20 Ιουνίου.

Η δραστηριότητα από το οικονομικό σύστημα του ΔΑΑ εκτιμάται ότι δημιούργησε περισσότερα από 3,3 δισεκατομμύρια ευρώ το 2023, ποσό που αντιστοιχεί στο 1,5% του ελληνικού ΑΕΠ, σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΟΒΕ. Σε όρους απασχόλησης, η άμεση επίδραση ανήλθε σε 50.000 θέσεις εργασίας, εκ των οποίων οι 20.000 είναι άμεσες ενώ οι 4.500 εντοπίζονται στην στενή περιοχή του αεροδρομίου.

Η λειτουργία του ΔΑΑ συμβάλλει σημαντικά στην οικονομική δραστηριότητα, στα δημόσια έσοδα και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Η συνεισφορά αυτή προέρχεται αφενός από τη δραστηριότητα της επιχειρηματικής κοινότητας που έχει αναπτυχθεί εντός του ίδιου του αεροδρομίου (το οικονομικό σύστημα του ΔΑΑ) και αφετέρου από ευρύτερες επιδράσεις που σχετίζονται με την ανάπτυξη του διεθνούς τουρισμού μέσω του ΔΑΑ και την παροχή μεταφορικών υπηρεσιών προς τους επισκέπτες του αεροδρομίου.

Συνολικά για το 2023 η συνολική οικονομική συνεισφορά του ΔΑΑ σε όρους ΑΕΠ εκτιμάται σε 8,6 δισεκατομμύρια ευρώ (3,6% του ΑΕΠ), ενώ η επίδραση στην απασχόληση ξεπερνά τις 214 χιλ. θέσεις εργασίας (4,2% της συνολικής απασχόλησης της χώρας). Όσον αφορά στα φορολογικά έσοδα, η συνολική συμβολή εκτιμάται σε περίπου 1,2 δισ. εκ των οποίων τα μισά, περίπου 600 εκατ. ευρώ, καταλήγουν άμεσα στα ταμεία του κράτους. 

Αναφερόμενος στην οικονομική επίδραση του “Ελευθέριος Βενιζέλος” στην Αττική, ο Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ, Νίκος Βέττας, ανέφερε ότι υπολογίζεται περίπου στο 2,7% του αντίστοιχου ΑΕΠ της περιοχής.

Παράλληλα, από τις 50.000 θέσεις εργασίας, οι 17.000 εντοπίζονται στην Αττική. Δεδομένου ότι ο τουρισμός είναι ένας από τους σημαντικότερους πυλώνες για την οικονομία της Ελλάδας, οι αερομεταφορές διαδραματίζουν έναν κομβικής σημασίας ρόλο. Το εύρημα αυτό επιβεβαιώνεται και από τη μελέτη, σύμφωνα με την οποία, εάν οι τουρίστες που φτάνουν στη χώρα μέσω του αεροδρομίου της Αθήνας δεν επισκέπτονταν την Ελλάδα, η οικονομία θα απώλεσε έσοδα ύψους περίπου 5 δισ. ευρώ.

“Η πορεία του αεροδρομίου της Αθήνας είναι από τις κορυφαίες στην Ευρώπη. Τα τελευταία δέκα χρόνια έχει δει σωρευτική αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 85%”, σημείωσε ο κ. Βέττας.

Σύμφωνα με τη μελέτη, η δραστηριότητα που δημιουργείται στο ευρύτερο “οικονομικό σύστημα” του ΔΑΑ, καθώς και στον τουρισμό λόγω της άφιξης επιπλέον ξένων τουριστών στη χώρα έχει πολλαπλασιαστική επίδραση στην οικονομία. Λόγω των διασυνδέσεων μεταξύ των κλάδων, οι δαπάνες που πραγματοποιούνται από τις επιχειρήσεις στον ΔΑΑ, στις συνδεδεμένες μεταφορές και στον τουριστικό τομέα δημιουργούν οικονομική δραστηριότητα και απασχόληση σε άλλους κλάδους της οικονομίας. Επιπλέον, μέρος των εισοδημάτων που δημιουργούνται κατά μήκος της αλυσίδας αξίας του αεροδρομίου δαπανάται από τα νοικοκυριά των εργαζομένων σε καταναλωτικά αγαθά, δημιουργώντας ένα επιπλέον κύκλο επιδράσεων.

Στις καλές επιδόσεις του αεροδρομίου στάθηκε και ο διευθύνων σύμβουλος του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, Γιάννης Παράσχης, ο οποίος ανέφερε μεταξύ άλλων ότι η επιβατική κίνηση το πρώτο εξάμηνο του 2025 είναι αυξημένη κατά 8% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρσι.

“Το αεροδρόμιο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του προορισμού της Αθήνας, και αυτό οφείλεται κυρίως στη δουλειά που έχει γίνει τα τελευταία τρία χρόνια”, τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Παράσχης. Πρόσθεσε, δε, ότι “δεν είναι απλώς μια υποδομή μεταφορών, αλλά έχει εξελιχθεί σε ένα ζωντανό κύτταρο της τοπικής κοινωνίας και της εθνικής οικονομίας”.

Πηγή: capital.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ