Από το 2019, ο Ολεξάντρ Μπορνιάκοφ, Υφυπουργός Ψηφιακού Μετασχηματισμού, διαχειριζόταν τη μετάβαση των κυβερνητικών υπηρεσιών της Ουκρανίας σε μια νέα ψηφιακή εφαρμογή που ονομάζεται Diia (η ουκρανική λέξη για δράση).
Η ιδέα ήταν ότι οι πολίτες θα μπορούσαν να έχουν πρόσβαση σε όλα όσα χρειάζονταν από τα κινητά τους τηλέφωνα: άδειες οδήγησης, πιστοποιητικά γάμου, τίτλους κατοικίας και πολλά άλλα.
Ξεκίνησαν με άδειες οδήγησης το 2019, οι οποίες ήταν αρκετά δημοφιλείς, αλλά η εφαρμογή Diia έλαβε ώθηση κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όταν προστέθηκαν τα πιστοποιητικά Covid, που πρόσθεσε δύο ή τρία εκατομμύρια χρήστες, όπως είπε ο Μπορνιάκοφ στο BBC.
Παρά τον πόλεμο, η Diia συνέχισε να αναπτύσσεται.
Σήμερα, η εφαρμογή φιλοξενεί 40 κυβερνητικές υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένης της πληρωμής φόρων, της άδειας κυκλοφορίας αυτοκινήτων και των αιτήσεων γάμου.
Και σε μια χαλαρότερη νότα, οι Ουκρανοί μπορούν να κάνουν τοπικές επιλογές για τη Eurovision μέσω της εφαρμογής, συμπεριλαμβανομένης της επιλογής μελών της εθνικής κριτικής επιτροπής και της επιλογής του εθνικού εκπροσώπου.
Υπάρχει επίσης μια πύλη Diia, στην οποία μπορείτε να έχετε πρόσβαση μέσω ενός προγράμματος περιήγησης σε έναν υπολογιστή, η οποία διαθέτει 130 υπηρεσίες για πολίτες και επιχειρήσεις. Συνολικά, η Diia έχει 22,7 εκατομμύρια χρήστες.
Όλα αυτά, σύμφωνα με τον Μπορνιάκοφ, καθιστούν την Ουκρανία μια από τις κορυφαίες χώρες όσον αφορά τις ψηφιακές κυβερνητικές υπηρεσίες – κατά τη γνώμη του, τοποθετώντας την Ουκρανία μπροστά από την Εσθονία, η οποία είναι γνωστή για την ψηφιακή της διακυβέρνηση.
«Δεν έχω δει κανέναν άλλον να τα πάει καλύτερα από εμάς, εκτός ίσως από τη Σαουδική Αραβία, και αυτό σχετίζεται τόσο με τον αριθμό των χρηστών όσο και με την προσέγγιση».
Πώς κατάφερε η Ουκρανία να σημειώσει τέτοια πρόοδο, παρά την αναστάτωση του Covid και εν μέσω, τα τελευταία τρία χρόνια, της καταπολέμησης των Ρώσων εισβολέων;
Μέρος αυτού οφείλεται στο ότι έχει το κατάλληλο εργατικό δυναμικό, σύμφωνα με τον Μπορνιάκοφ.
Όπως είπε στο BBC, τα τελευταία 20 χρόνια η Ουκρανία ήταν ένας δημοφιλής προορισμός για εταιρείες που επιθυμούν να αναθέσουν σε εξωτερικούς συνεργάτες έργα πληροφορικής.
Τεχνολογικό υπόβαθρο στην Ουκρανία
Εκτιμά ότι υπάρχουν 300.000 προγραμματιστές λογισμικού στην Ουκρανία, πολλοί από τους οποίους έχουν εργαστεί σε σύνθετα έργα για μεγάλες διεθνείς εταιρείες.
«Υπάρχουν πολλοί τεχνικοί και έμπειροι μηχανικοί που μπορούν να κάνουν εξαιρετικά πράγματα», λέει.
Επίσης, δεν είναι τόσο ακριβοί όσο αλλού στον κόσμο. Έτσι, εκτιμά ότι δαπανήθηκαν μεταξύ πέντε και 10 εκατομμυρίων δολαρίων για την ανάπτυξη του Diia.
Η πρόσληψη προγραμματιστών λογισμικού στο Ηνωμένο Βασίλειο θα κόστιζε πέντε ή δέκα φορές περισσότερο, λέει.
Ο Ντέιβιντ Ιβς είναι αναπληρωτής καθηγητής ψηφιακής διακυβέρνησης στο University College London και έχει μελετήσει τις προσπάθειες κυβερνήσεων σε όλο τον κόσμο να ψηφιοποιήσουν τις υπηρεσίες τους.
Όπως είπε στο BBC, το κλειδί για την επιτυχία της Ουκρανίας ήταν η εργασία που έγινε πριν από την κατασκευή της εφαρμογής. Χρησιμοποιώντας λογισμικό παρόμοιο με αυτό που χρησιμοποιεί η Εσθονία, η Ουκρανία δημιούργησε μια πλατφόρμα ανταλλαγής δεδομένων, η οποία διευκόλυνε τη ροή δεδομένων από κυβερνητικές υπηρεσίες και οργανισμούς.
Η εφαρμογή Diia προστέθηκε στη συνέχεια στην ανταλλαγή δεδομένων.
«Εάν έχετε αυτήν την ευελιξία μετακίνησης δεδομένων, γίνεται πολύ πιο εύκολο να δημιουργήσετε νέες υπηρεσίες, επειδή αντί να ζητάτε από τους πολίτες τις ίδιες πληροφορίες ξανά, μπορείτε απλώς να ζητήσετε την άδειά τους για πρόσβαση σε αυτές», είπε ο Ιβς.
Έτσι, όταν υποβάλλουν αίτηση για ένα επίδομα, οι χρήστες δεν χρειάζεται να εισάγουν ξανά τη διεύθυνσή τους, τον τόπο γέννησής τους, την στρατολογική τους κατάσταση και το εισόδημά τους θα μπορούσε να ελεγχθεί με τα φορολογικά τους αρχεία.
Νέες υπηρεσίες σχετιά με τον πόλεμο
Αυτή η ευελιξία επέτρεψε στην Ουκρανία να προσθέσει νέες υπηρεσίες για να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του πολέμου.
«Στην πραγματικότητα, εισαγάγαμε περίπου 15 διαφορετικές υπηρεσίες που σχετίζονται «στον πόλεμο», λέει ο κ. Μπορνιάκοφ
Για παράδειγμα, οι χρήστες θα μπορούσαν να υποβάλουν αίτηση για αποζημίωση εάν η περιουσία τους είχε υποστεί ζημιές ή καταστραφεί. Οι πολίτες θα μπορούσαν επίσης να αναφέρουν την τοποθεσία των ρωσικών στρατευμάτων μέσω της εφαρμογής.
Ο καθηγητής Ιβς επισημαίνει επίσης ότι ο πόλεμος της Ουκρανίας με τη Ρωσία ώθησε την κυβέρνηση να εκσυγχρονιστεί.
Αυτό έχει θέσει την Ουκρανία μεταξύ των χωρών που ηγούνται της προσπάθειας ψηφιοποίησης των κυβερνητικών υπηρεσιών, σύμφωνα με τον καθηγητή Ιβς.
Τι επιφυλάσσει λοιπόν το μέλλον; Η Ουκρανία αναπτύσσει συστήματα Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ) τα οποία, σύμφωνα με τον Μπορνιάκοφ, έχουν τη δυνατότητα να κάνουν τις αλληλεπιδράσεις με την κυβέρνηση πιο ομαλές.
Βλέπει ότι η ΑΙ καθοδηγεί έναν χρήστη στα διάφορα βήματα για να πάρει αυτό που θέλει. «Θέλουμε να επαναπροσδιορίσουμε την προσέγγιση στις κυβερνητικές υπηρεσίες», λέει.
Ενώ ο καθηγητής Ιβς είναι ενθουσιασμένος με την πιθανότητα της ΑΙ στις κυβερνητικές υπηρεσίες, συμβουλεύει προσοχή.
Πηγή: ot.gr