Τις επιπτώσεις από τις αυξήσεις των τιμών πετρελαίου και φυσικού αερίου στο ελληνικό ΑΕΠ εξηγεί η Optima Bank, στην ανάλυση ευαισθησίας που έκανε, σε μια προσπάθεια να αξιολογήσει τον αντίκτυπο της έντασης μεταξύ Ισραήλ και Ιράν.
Όπως εξηγεί η Optima Bank, κάθε αύξηση της τιμής του πετρελαίου κατά 10 δολάρια ανά βαρέλι μπορεί να οδηγήσει σε μείωση του ΑΕΠ της Ελλάδας κατά 0,4%, ενώ κάθε αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου κατά 10 ευρώ ανά MWh ενδέχεται να προκαλέσει μείωση του ΑΕΠ κατά 0,3%.
Υπενθυμίζεται εδώ ότι σύμφωνα με τα δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ, ο Γενικός Δείκτης Τιμών Εισαγωγών (MPI) στη Βιομηχανία τον Απρίλιο του 2025 παρουσίασε μείωση 6,3% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους. Συνολικά, κατά την περίοδο των δώδεκα μηνών από τον Μάιο του 2024 έως τον Απρίλιο του 2025, ο Γενικός Δείκτης Τιμών Εισαγωγών μειώθηκε κατά 2,3% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023-2024.
Επιπτώσεις στον τουρισμό
Παρόλα αυτά, η ελληνική οικονομία φαίνεται να μην επηρεάζεται σημαντικά από την τρέχουσα σύγκρουση μεταξύ Ισραήλ και Ιράν, σύμφωνα με τα δεδομένα που παρουσίασε η Τράπεζα της Ελλάδος.
Συγκεκριμένα, τα έσοδα από τον τουρισμό από το Ισραήλ είχαν διαμορφωθεί στα 621 εκατ. ευρώ το 2024, ποσό που αντιστοιχεί στο 2,86% των συνολικών τουριστικών εσόδων της χώρας για το έτος και στο 0,3% του ΑΕΠ της Ελλάδας. Επίσης, οι ελληνικές εξαγωγές προς το Ισραήλ υπολογίζονται σε 1 δισ. ευρώ για το 2024, που αντιστοιχούν στο 2% των συνολικών εξαγωγών της χώρας και στο 0,4% του ΑΕΠ.
Η ISRAIR αναμένονταν να μεταφέρει πάνω από 600.000 επιβάτες προς Ελλάδα μέσα στο 2025
Αν και οι ελληνικές εξαγωγές προς το Ιράν και τα τουριστικά έσοδα από το Ιράν είναι περιορισμένα, δεν αναμένεται σημαντικός άμεσος αντίκτυπος από την κρίση Ισραήλ-Ιράν.
Ωστόσο, η Τράπεζα της Ελλάδος επισημαίνει ότι ενδέχεται να υπάρξει αρνητικός κίνδυνος για την ελληνική οικονομία, κυρίως λόγω της πιθανής επιβράδυνσης της τουριστικής κίνησης και της αύξησης των τιμών των πρώτων υλών, όπως το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο.
Τι δείχνουν τα στοιχεία για τον τουρισμό
Όλα αυτά συμβαίνουν ενώ φέτος αναμένονταν ότι θα ήταν μια χρονιά σημαντική επανάκαμψης της τουριστικής κίνησης από το Ισραήλ προς τη χώρα μας. Σύμφωνα με τα δεδομένα Airdata tracker του ΙΝΣΕΤΕ είναι προγραμματισμένες 1.361.360 αεροπορικές θέσεις από το Ισραήλ προς την χώρα μας, σημειώνοντας μια αύξηση 45,8% σε σύγκριση με πέρυσι.
Η κλιμάκωση της σύγκρουσης θα έχει ευρύτερες επιπτώσεις στον τουρισμό καθώς εκτός από την επιβατική κίνηση μεταξύ Ισραήλ και Ελλάδος αυξημένη αναμένονταν και η συνολική κίνηση από τις χώρες του Κόλπου.
Η τουριστική κίνηση από το Ισραήλ σε επίπεδο αφίξεων υπολογίζεται στο 2% του συνόλου του ελληνικού τουρισμού
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι όπως έχει γράψει ο ΟΤ σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ISRAIR κ. Uri Sirkis, η εναέρια επιβατική κίνηση μεταξύ των δύο χωρών θα συνέχιζε φέτος την ανοδική της πορεία. Ο προγραμματισμός πριν τα τελευταία γεγονότα προέβλεπε την περίοδο αιχμής, πάνω από 60 πτήσεις την ημέρα να συνδέουν το Τελ Αβίβ με ελληνικούς προορισμούς, επιβεβαιώνοντας την αυξανόμενη δημοτικότητα της Ελλάδας. Η ISRAIR αναμένονταν να μεταφέρει πάνω από 600.000 επιβάτες προς Ελλάδα μέσα στο 2025, αριθμός σημαντικά αυξημένος με τις περίπου 350.000 το 2024.
Συνολικά πάντως η τουριστική κίνηση από το Ισραήλ σε επίπεδο αφίξεων υπολογίζεται στο 2% του συνόλου του ελληνικού τουρισμού με ορισμένες περιοχές να έχουν υψηλότερα μερίδια όπως η Θεσσαλονίκη που υπολογίζεται ότι το 11% των επισκεπτών της πόλης είναι Ισραηλινοί.
Πηγή: ot.gr