Μπορεί ένα ΑΙ να δημιουργήσει το επόμενό σας άρωμα;

🫶

Για αιώνες, η τέχνη του αρώματος ήταν υπόθεση των ειδικών με εξειδικευμένη γνώση και ένστικτο, τις “μύτες”. Σήμερα, η τεχνητή νοημοσύνη μειώνει σημαντικά τον χρόνο και το κόστος ανάπτυξης ενός αρώματος, προσφέροντας παράλληλα νέες δυνατότητες για δημιουργικό πειραματισμό και εξατομίκευση.

Ένα εντυπωσιακό παράδειγμα είναι το Carto της Givaudan, που αναπτύχθηκε με τη συμβολή της θρυλικής αρωματοποιού Calice Becker (δημιουργού του Dior J’Adore). Το Carto είναι ένα εξελιγμένο εργαλείο βασισμένο σε AI, το οποίο χρησιμοποιεί έναν εκτενή «χάρτη οσφρητικής αξίας» — μια βάση δεδομένων με περισσότερα από 5.000 σπάνια και εξειδικευμένα αρωματικά συστατικά από όλο τον κόσμο. Μέσα από αυτό το εργαλείο, οι χρήστες μπορούν να δημιουργήσουν γρήγορα προσχέδια αρωμάτων, τα οποία στη συνέχεια εμπλουτίζονται και τελειοποιούνται από ειδικούς δημιουργούς. Συχνά το Carto περιγράφεται ως «το ChatGPT της αρωματοποιίας», αφού προσφέρει γνώσεις και προτάσεις, που αλλιώς θα απαιτούσαν χρόνια εμπειρίας, σε κλάσματα δευτερολέπτου.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Generation (@generationbyosmo)

Παράλληλα, ο οίκος International Flavours & Fragrances (IFF) ανέπτυξε το καινοτόμο πρόγραμμα Science of Wellness, που συνδυάζει την πολυετή έρευνα στον τομέα των αρωμάτων με δεδομένα νευροεπιστήμης. Μέσα από χιλιάδες μετρήσεις εγκεφαλικής δραστηριότητας, οι ερευνητές της IFF κατέγραψαν πώς αντιδρά ο ανθρώπινος εγκέφαλος σε διαφορετικούς συνδυασμούς αρωμάτων. Οι πληροφορίες που συγκεντρώθηκαν χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία συνθέσεων που όχι μόνο μυρίζουν όμορφα, αλλά προκαλούν θετικά συναισθήματα, όπως χαλάρωση, ενέργεια ή ευφορία.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της προσέγγισης είναι το άρωμα Phantom του Paco Rabanne, το οποίο δημιουργήθηκε με τη βοήθεια του εργαλείου «augmented creativity» της IFF. Για την ανάπτυξή του, αναλύθηκαν περισσότερες από 45 εκατομμύρια εγκεφαλικές μετρήσεις, ώστε να διαμορφωθεί μια σύνθεση που ενισχύει συγκεκριμένες συναισθηματικές συνθήκες στον χρήστη.

Αυτές οι εξελίξεις δείχνουν πώς η AI δεν αντικαθιστά τον άνθρωπο στη δημιουργία αρωμάτων, αλλά λειτουργεί ως συνεργάτης που προσφέρει πρόσβαση σε τεράστιο όγκο γνώσεων, ενισχύει τη δημιουργικότητα και επιτρέπει άμεση, συναισθηματικά στοχευμένη σχεδίαση.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Generation (@generationbyosmo)

Πώς το χρησιμοποιούν τα μεγάλα brands 

  • Ο οίκος YSL συνεργάστηκε με την EMOTIV και εισήγαγε EEG συσκευές σε καταστήματα, ώστε οι πελάτες να επιλέγουν άρωμα βάσει συναισθηματικής αντίδρασης.
  • Η Prada παρουσίασε το Paradoxe Virtual Flower, μια AI εκδοχή του κλασικού της αρώματος, με νέα «ολφάκτικά εδάφη»
  • Ο Givenchy επανέφερε το Very Irresistible με AI και νευροεπιστήμη, προσθέτοντας μια «αντι-καταθλιπτική» νότα τριαντάφυλλου.

Πέρα από τους κολοσσούς, μικρότερες εταιρείες όπως η Dossier χρησιμοποιούν AI για εξατομικευμένες προτάσεις μέσω της πλατφόρμας AInée. Το Algorithmic Perfumery, μια συνεργασία με το μουσείο The Invisible Dog στη Νέα Υόρκη, επιτρέπει στους επισκέπτες να δημιουργήσουν το δικό τους άρωμα βάσει ενός ερωτηματολογίου προσωπικότητας, συνδυάζοντας επιστήμη και τέχνη.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Lucien Zayan (@theinvisibledog)

Οι ανησυχίες και η καλλιτεχνική διάσταση

Παρά τη ραγδαία εξάπλωση της τεχνητής νοημοσύνης στον χώρο των αρωμάτων, δεν είναι όλοι ενθουσιασμένοι με αυτή τη μετάβαση. Πολλοί αρωματοποιοί και λάτρεις της τέχνης του αρώματος εκφράζουν σοβαρές ανησυχίες για το πώς μπορεί το AI να υποβαθμίσει τον ανθρώπινο παράγοντα, να υποκαταστήσει δημιουργικές θέσεις εργασίας και να αλλοιώσει την ίδια τη φύση της τέχνης της αρωματοποιίας.

Η Arabelle Sicardi, συγγραφέας, ιστορικός αρωμάτων και ιδρύτρια της καλλιτεχνικής κοινότητας Perfumed Pages, υποστηρίζει ότι η ουσία του αρώματος δεν είναι απλώς η εμπορική του διάθεση ή η αποτελεσματικότητα της σύνθεσης, αλλά η βαθιά προσωπική και καλλιτεχνική διαδικασία της αναζήτησης, της μάθησης και του πειραματισμού. Για εκείνη, το AI μπορεί να είναι ένα χρήσιμο εργαλείο, αλλά όταν χρησιμοποιείται για να παρακάμψει ή να απλοποιήσει τον δημιουργικό μόχθο, χάνεται η ψυχή του έργου.

Αντίστοιχα, οι ιδρυτές του ανεξάρτητου καταστήματος αρωμάτων Stéle στη Νέα Υόρκη, Jake Levy και Matt Belanger, επισημαίνουν ότι η μαγεία ενός αρώματος δεν βρίσκεται μόνο στο αποτέλεσμα, αλλά κυρίως στο πάθος, την αφοσίωση και την πορεία δημιουργίας του. Πιστεύουν πως η τεχνητή νοημοσύνη, όσο εξελιγμένη κι αν είναι, δεν μπορεί να αναπαράγει τον συναισθηματικό πυρήνα που προσδίδει μοναδικότητα και ταυτότητα σε μια αρωματική σύνθεση.

Γι’ αυτό και παρατηρείται μια άνθηση του niche (ανεξάρτητου) χώρου των αρωμάτων, με πολλούς καταναλωτές – ιδιαίτερα της νεότερης γενιάς – να στρέφονται σε περιορισμένες παραγωγές και πειραματικές συνθέσεις. Τα λεγόμενα niche brands, που συχνά κυκλοφορούν λιγότερα από 3.000 μπουκάλια ανά άρωμα, κερδίζουν συνεχώς έδαφος απέναντι στα μεγάλα εμπορικά brands, γιατί προσφέρουν εμπειρίες αυθεντικότητας και προσωπικής ανακάλυψης.

@remix_it24 Best perfumes for women #fyp#perfume#perfumes#fragrancetok#viral#smellgood#giftforher#edp#cologne#perfumetok ♬ оригинальный звук – EDINS01✅

Μέρος αυτής της στροφής είναι και η άνοδος του Scent-Tok — της κοινότητας αρωμάτων στο TikTok — όπου χρήστες από όλο τον κόσμο μοιράζονται εμπειρίες, ανακαλύψεις και συναισθηματικούς συνειρμούς γύρω από τα αρώματα. Σε αντίθεση με τις μαζικές καμπάνιες μάρκετινγκ, αυτό το περιεχόμενο βασίζεται σε πραγματικό ενθουσιασμό, προσωπικές ιστορίες και αυθόρμητες προτάσεις. Για τη νέα γενιά, το άρωμα δεν είναι απλώς ένα προϊόν — είναι μέσο έκφρασης, ταυτότητας και σύνδεσης με άλλους.

Έτσι, ενώ η AI ανοίγει νέους δρόμους για τη βιομηχανία, πολλοί υπενθυμίζουν ότι η καλλιτεχνική πλευρά του αρώματος παραμένει αναντικατάστατη. Η αυθεντική δημιουργία απαιτεί χρόνο, αφοσίωση και ένα είδος συναισθηματικής και αισθητικής ευφυΐας που κανένας αλγόριθμος δεν μπορεί να προγραμματίσει πλήρως.

Ένα μέλλον υπό διαμόρφωση
Η τεχνητή νοημοσύνη φέρνει ριζικές αλλαγές σε μια βιομηχανία άνω των $60 δισ., όμως το ερώτημα παραμένει: μπορεί ένα αλγόριθμος να δημιουργήσει το επόμενο Chanel No. 5; Ίσως. Αλλά για πολλούς, το άρωμα δεν είναι μόνο επιστήμη. Είναι τέχνη, συναίσθημα, και προσωπική έκφραση.

Μπορεί ένα ΑΙ να δημιουργήσει το επόμενό σας άρωμα; appeared first on | Ό,τι έχει σημασία για τις γυναίκες.



Πηγή: marieclaire.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ