Τρεις προτεραιότητες για την ελληνική ναυτιλία

Στις 16 Ιουνίου ξεκινάει η κατ' οίκον διανομή φαρμάκων από...

Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη

Με ένα σαφές μήνυμα υπέρ της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας, της σταθερότητας του διεθνούς εμπορίου και της ανάγκης ενίσχυσης της ναυτοσύνης, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης άνοιξε τις εργασίες του διεθνούς ναυτιλιακού συνεδρίου στην Αθήνα, που συνδιοργάνωσαν το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS), η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Ο Πρωθυπουργός στάθηκε σε τρεις προτεραιότητες που, όπως είπε, καθορίζουν τη βιωσιμότητα και τη στρατηγική του κλάδου.

Αναφερόμενος στις γεωπολιτικές εντάσεις στην Ερυθρά και τη Μαύρη Θάλασσα, ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε ότι η ελευθερία της ναυσιπλοΐας δεν είναι δεδομένη. Όπως είπε, τα γεγονότα των τελευταίων ετών –από το μπλοκάρισμα του “Ever Given” μέχρι τις επιθέσεις σε πλοία– δείχνουν πως το διεθνές θαλάσσιο εμπόριο απειλείται έμμεσα ή άμεσα.

Η Ελλάδα, όπως τόνισε, χρησιμοποίησε την προεδρία της στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ για να αναδείξει την ανάγκη διεθνούς συνεννόησης για την προστασία των θαλάσσιων διαδρόμων. Παράλληλα, εξέφρασε την ανησυχία του για τις επιστροφές σε πρακτικές προστατευτισμού, προειδοποιώντας πως “δασμοί, μονομερείς κανόνες και φορτωτικές προτιμήσεις οδηγούν σε κατακερματισμό των αλυσίδων εφοδιασμού”.

Στο δεύτερο μέρος της παρέμβασής του, ο Πρωθυπουργός εστίασε στην ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας. Μίλησε για την ανάγκη παγκόσμιας εφαρμογής των νέων περιβαλλοντικών κανόνων και χαρακτήρισε ανεπαρκείς τις επιμέρους πρωτοβουλίες που αγνοούν τη διεθνή διάσταση του προβλήματος.

Ανέφερε τη συμμετοχή της Ελλάδας στην πρωτοβουλία CEM Hubs, που στοχεύει στην ανάπτυξη εναλλακτικών ναυτιλιακών καυσίμων μέσω της συνεργασίας μεταξύ παραγωγών, λιμένων και πλοιοκτητών. Παράλληλα, έκανε αναφορά στην πρόσφατη συμφωνία του IMO για τη μείωση των εκπομπών αερίων, σημειώνοντας ότι “πρέπει να εφαρμοστεί χωρίς εξαιρέσεις και παραθυράκια”.

Ο τρίτος άξονας της ομιλίας του Πρωθυπουργού αφορούσε την ανάγκη για διατήρηση και ενίσχυση του ανθρώπινου παράγοντα στη ναυτιλία. Όπως είπε, τα σύγχρονα πλοία είναι πλέον πλωτές μονάδες τεχνολογίας αιχμής και απαιτούν πληρώματα με σύνθετες δεξιότητες: από τη διαχείριση νέων καυσίμων μέχρι την κατανόηση των αυτόνομων συστημάτων πλοήγησης.

Τόνισε ότι η ελληνική ναυτοσύνη, πέρα από πολιτιστική κληρονομιά, αποτελεί και επιχειρησιακό πλεονέκτημα, το οποίο πρέπει να διαφυλαχθεί και να ενισχυθεί. “Δεν μιλάμε απλώς για ναυτική εκπαίδευση, αλλά για ενεργό επένδυση σε ικανές και τεχνικά άρτιες στελεχώσεις”, σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ο Πρωθυπουργός έκλεισε την παρέμβασή του με έκκληση για κοινή πορεία του ναυτιλιακού κόσμου απέναντι στις προκλήσεις. “Κανείς, ούτε κράτη, ούτε οργανισμοί, ούτε πλοιοκτήτες, δεν μπορεί να επιβιώσει μόνος του σε ένα κατακερματισμένο σύστημα”, είπε, προσθέτοντας ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει να πιέζει για ενιαία διεθνή πρότυπα σε όλα τα ναυτιλιακά και περιβαλλοντικά φόρουμ.

Η τοποθέτηση Μητσοτάκη, αν και αναμενόμενη ως προς τη στήριξη της ελληνικής ναυτιλιακής παράδοσης, κινήθηκε σε τόνους τεχνοκρατικούς και επιφύλαξε λίγες ρητορικές υπερβολές. Το κεντρικό μήνυμα ήταν σαφές: η ναυτιλία δεν είναι αυτονόητη, δεν είναι άτρωτη και δεν μπορεί να μείνει ακίνητη απέναντι στις τεκτονικές αλλαγές που φέρνουν η γεωπολιτική, η τεχνολογία και το κλίμα.

Πηγή: capital.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ