Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Με έναν όρο που παραπέμπει στις ρίζες της ευρωπαϊκής σκέψης, η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού, έθεσε χθες τον τόνο της φετινής Ναυτιλιακής Συνόδου Κορυφής στην Αθήνα, την οποία διοργάνωσε το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο από κοινού με την ΕΕΕ και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Χρησιμοποιώντας τη λατινική νομική έκφραση sine qua non, που σημαίνει “απαραίτητη προϋπόθεση”, επεσήμανε ότι χωρίς συνεργασία σε όλα τα επίπεδα – ειδικά από τους παραγωγούς πράσινων καυσίμων – η μετάβαση της ναυτιλίας σε μηδενικές εκπομπές απλώς δεν είναι εφικτή.
Η Σύνοδος, με τίτλο “Shaping the Future of Shipping Summit: Navigating global megatrends, mitigating risk and the role of shipping in delivering economic security and prosperity”, πραγματοποιείται σε μια περίοδο έντονων διεθνών πιέσεων. Οι κρίσεις είναι πολλαπλές, γεωπολιτικές, ενεργειακές, περιβαλλοντικές. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η ελληνική ναυτιλία καλείται όχι απλώς να επιβιώσει, αλλά να συνεχίσει να υποστηρίζει το 90% του παγκόσμιου εμπορίου.
Η κυρία Τραυλού υπογράμμισε ότι “η ναυτιλία είναι παρούσα σε κάθε κρίση, σε κάθε ακτογραμμή, σε κάθε έκτακτη ανάγκη. Και για να συνεχίσει να είναι εκεί, χρειάζεται στήριξη, συντονισμό και κυρίως πράξεις.
Όπως επεσήμανε, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) είναι ο μόνος θεσμός που μπορεί να θεσπίσει δίκαιους, παγκόσμιους κανόνες. Η βιομηχανία είναι έτοιμη να αλλάξει, αλλά δεν μπορεί να το κάνει μόνη της, ούτε να στηρίξει μόνη της το κόστος των εναλλακτικών καυσίμων.
Στο ίδιο συνέδριο, ο Ευρωπαίος Επίτροπος Μεταφορών, Απόστολος Τζιτζικώστας, έκανε μια τοποθέτηση που σχολιάστηκε έντονα, κυρίως για τον γενικό χαρακτήρα της: “Η λύση στα προβλήματα της ναυτιλίας είναι η μείωση του νομικού πλαισίου”.
Μια δήλωση που ακούγεται εύκολα αλλά σηκώνει αρκετή ερμηνεία, ειδικά αν λάβουμε υπόψη ότι η ΕΕ έχει δεχθεί κριτική για μέτρα όπως το EU ETS που εφαρμόζονται μονομερώς και επιβαρύνουν τις ευρωπαϊκές ναυτιλιακές επιχειρήσεις.
Από πλευράς ναυτιλιακού κόσμου, η δήλωση δεν απορρίφθηκε, αλλά έγινε δεκτή με επιφυλάξεις. Όχι γιατί δεν υπάρχει πρόβλημα με την πολυνομία, αλλά γιατί χωρίς σαφή στρατηγική, η μείωση της νομοθεσίας μπορεί να αποδειχθεί περισσότερο επικοινωνιακή παρά ουσιαστική. Ειδικά όταν δεν συνοδεύεται από αλλαγή στάσης της ΕΕ απέναντι σε κρίσιμα θέματα ανταγωνιστικότητας και ενεργειακής μετάβασης.
Το πολιτικό βάρος της παρέμβασης Τραυλού, που δεν περιορίστηκε σε τεχνικά ζητήματα αλλά έβαλε ξεκάθαρα στο τραπέζι της συζήτησης την ανάγκη για διακρατική συνεργασία, έγινε αισθητό. Παράγοντες της αγοράς σημείωσαν ότι ήταν από τις λίγες φορές που η ελληνική ναυτιλιακή ηγεσία έθεσε με τέτοια σαφήνεια τις προϋποθέσεις για να μην μείνει η πράσινη μετάβαση στα χαρτιά.
Το βασικό μήνυμα από τη φετινή Σύνοδο είναι ένα: Η ναυτιλία δεν αρνείται την αλλαγή. Αρνείται, όμως, να την κάνει μόνη της.
Η απανθρακοποίηση δεν είναι μόνο ναυτιλιακό πρόβλημα. Είναι θέμα ενεργειακής πολιτικής, επενδύσεων και υποδομών. Και αν δεν λυθεί συνολικά, δεν θα λυθεί καθόλου.
Πηγή: capital.gr