Η ύψος των καπό των καινούργιων αυτοκινήτων στην Ευρώπη αυξάνεται αμείωτα, σύμφωνα με έκθεση, προκαλώντας «σαφή και αυξανόμενη απειλή για τη δημόσια ασφάλεια, ιδίως για τα παιδιά».
Η τάση αυτή συνδέεται με τη μαζική αύξηση των SUV και την προτίμηση σε οχήματα με υψηλό μπροστινό μέρος, γεγονός που επιδεινώνει τους κινδύνους πρόκλησης σοβαρών τραυματισμών ή ακόμα και θανάτου στους πεζούς, σύμφωνα με τον Guardian.
Κίνδυνος για τους ποδηλάτες και παιδιά
Η έρευνα δείχνει ότι τα αυτοκίνητα με ψηλότερο καπό αυξάνουν σημαντικά τον κίνδυνο θανάτου σε περίπτωση σύγκρουσης με πεζούς.
Πιο συγκεκριμένα, τα SUV με το ψηλό μπροστινό μέρος πλήττουν ζωτικά σημεία του σώματος στους ενήλικες και το κεφάλι των παιδιών, αυξάνοντας την πιθανότητα σοβαρού τραυματισμού.
Επιπλέον, τα ψηλά καπό δυσχεραίνουν την ορατότητα των οδηγών, με αποτέλεσμα τα παιδιά κάτω των εννέα ετών να είναι σχεδόν «αόρατα» όταν βρίσκονται μπροστά από το όχημα.
Το Ηνωμένο Βασίλειο ξεχωρίζει για τον μεγάλο αριθμό οχημάτων με πολύ ψηλό καπό, κάτι που οφείλεται κυρίως στη δημοτικότητα των Land Rover και Jeep.
Σύμφωνα με την έκθεση, οι δύο αυτές μάρκες είναι οι μόνες που καταγράφουν μέσο ύψος καπό πάνω από 100 εκατοστά, με τη Land Rover να κατηγορείται ότι «εκμεταλλεύεται τον εκφοβισμό» που προκαλούν τα ψηλά οχήματα και αγνοεί τους κινδύνους που συνεπάγεται αυτό.
Πώς επιδρούν τα στις συγκρούσεις
Σε περίπτωση σύγκρουσης, τα SUV με ψηλό μπροστινό μέρος τείνουν να χτυπούν τους πεζούς σε υψηλότερα σημεία, με αποτέλεσμα να τους τραυματίζουν σοβαρότερα και να τους παρασύρουν.
Αντίθετα, τα αυτοκίνητα με χαμηλό καπό προκαλούν κυρίως χτυπήματα στα πόδια, τα οποία δίνουν μεγαλύτερη πιθανότητα στους πεζούς να πέσουν στο πλάι ή να αποφύγουν τα χειρότερα.
Η έκθεση της οργάνωσης Transport & Environment (T&E) δείχνει ότι το μέσο ύψος των καπό αυξήθηκε από 77 εκατοστά το 2010 σε 84 εκατοστά το 2024, παράλληλα με την αύξηση της δημοτικότητας των SUV από 12% στο 56% του συνολικού στόλου αυτοκινήτων.
Αυτή η «αυτοκινητοπαχυσαρκία» συνοδεύεται και από αυξημένες εκπομπές ρύπων, καθιστώντας τα SUV κατά μέσο όρο 20% πιο ρυπογόνα.
Έλλειψη νομικού πλαισίου
Στην Ευρώπη και το Ηνωμένο Βασίλειο δεν υπάρχει σήμερα νομοθεσία που να περιορίζει το ύψος των καπό. Η έκθεση προτείνει να θεσπιστεί όριο γύρω στα 85 εκατοστά έως το 2035, με στόχο τη μείωση των τραυματισμών και θανάτων, ειδικά των παιδιών. Όπως τονίζει η Barbara Stoll από την T&E, η αόρατη παρουσία των παιδιών μπροστά στα ψηλά οχήματα είναι ανεπίτρεπτη και απαιτεί άμεση αντιμετώπιση.
Ορισμένες ευρωπαϊκές πόλεις έχουν ήδη ξεκινήσει να αντιδρούν. Το Παρίσι, η Λυών και το Άαχεν επιβάλλουν πρόσθετα τέλη στα μεγαλύτερα αυτοκίνητα, ενώ πόλεις στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπως το Κάρντιφ, το Μπρίστολ, η Οξφόρδη και το Χάρινγκι στο Λονδίνο, εξετάζουν παρόμοια μέτρα. Μάλιστα, η Συνέλευση του Λονδίνου έχει ζητήσει να τεθούν όρια στο ύψος του καπό.
Η Jaguar Land Rover απάντησε επισημαίνοντας τη δέσμευσή της στα υψηλά πρότυπα ασφάλειας, αναφέροντας ότι τα οχήματά της διαθέτουν συστήματα ανίχνευσης πεζών, κάμερες 3D και αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης (AEB).
Ωστόσο, η έκθεση της T&E επισημαίνει ότι ακόμα και τα καλύτερα συστήματα ασφαλείας δεν μπορούν να αντισταθμίσουν τους κινδύνους που δημιουργούνται από τα πολύ ψηλά καπό.
Τα Δεδομένα υποστηρίζουν τις ανησυχίες
Η έκθεση βασίστηκε σε δεδομένα από το πρόγραμμα αξιολόγησης Euro NCAP και σε ανάλυση της ορατότητας από τη Σχολή Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Loughborough.
Έδειξε ότι οδηγοί μεγάλων SUV, όπως το Ram TRX και το Land Rover Defender, δεν μπορούσαν να δουν παιδιά έως 9 και 4,5 ετών αντίστοιχα που βρίσκονταν ακριβώς μπροστά από τα οχήματά τους.
Επιπλέον, μελέτη στο Βέλγιο με περισσότερα από 300.000 θύματα κατέδειξε ότι η αύξηση του ύψους του καπό κατά 10 εκατοστά αυξάνει τον κίνδυνο θανάτου πεζών και ποδηλατών κατά 27%.
Ιδιαίτερα τα παιδιά έχουν σαφώς μεγαλύτερη πιθανότητα να υποστούν θανατηφόρο τραυματισμό σε σύγκρουση.
Κοινωνικός και περιβαλλοντικός αντίκτυπος
Η αύξηση των μεγάλων SUV επιβαρύνει επίσης το περιβάλλον. Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (ΔΟΕ), οι πωλήσεις SUV κατέρριψαν παγκόσμιο ρεκόρ το 2024, ενώ οι εκπομπές CO2 από αυτά ξεπέρασαν τον 1 δισεκατομμύριο τόνο.
Αν τα SUV ήταν χώρα, θα ήταν η πέμπτη μεγαλύτερη ρυπογόνος στον κόσμο.
Επιπλέον, τα μεγαλύτερα και πλατύτερα οχήματα δημιουργούν προβλήματα στη στάθμευση και στη χρήση των δημόσιων χώρων, καθιστώντας τους δρόμους λιγότερο φιλικούς και ασφαλείς.
Πηγή: tanea.gr