Της Βίκυς Κουρλιμπίνη
“Έχουμε μπροστά μας μια μεγάλη ευκαιρία. Να χαράξουμε από κοινού την επόμενη μέρα του ελληνικού τουρισμού, αν θέλουμε περισσότερα έσοδα, μεγαλύτερη διάρκεια στο χρόνο, ευρύτερη γεωγραφική κατανομή, καλύτερο περιβαλλοντικό, κοινωνικό και εργασιακό αποτύπωμα. Τώρα που το διεθνές περιβάλλον μεταλλάσσεται με τρόπο που αναμφίβολα θα επηρεάσει τον τουρισμό από το 2026 και μετά” υπογράμμισε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Γιάννης Παράσχης στην Ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση ΣΕΤΕ, που πραγματοποιείται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Όπως είπε, η χρονιά που πέρασε απέδειξε στην πράξη πως ο ελληνικός τουρισμός δεν είναι απλώς ένας ισχυρός τομέας της οικονομίας αλλά αποτελεί τον σταθεροποιητή της. Ο τομέας διεύρυνε το αποτύπωμά του, επιβεβαίωσε τη συμβολή του και στήριξε ουσιαστικά την κοινωνική και μακροοικονομική ισορροπία της χώρας. “Συγκεκριμένα, οι αφίξεις από το εξωτερικό(συμπεριλαμβανομένης της κρουαζιέρας), ξεπέρασαν τα 40,7 εκατ., επίδοση που αντανακλά τόσο τη διατήρηση της ισχυρής ζήτησης, όσο και την ικανότητα των ελληνικών επιχειρήσεων να ανταπεξέλθουν στις αυξημένες απαιτήσεις. Συνολικά, τα τουριστικά έσοδα για το 2024 ανήλθαν σε 21,7 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 5,4%. Με άμεση συνεισφορά 30,2 δισ. ευρώ το 2024, ποσό που αντιστοιχεί στο 13% του ΑΕΠ, και σημαντικά υψηλότερη έμμεση συνολική συμβολή στην οικονομία του τόπου, ο τουρισμός συνιστά καταλύτη για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας”.
Το 84,4% των τουριστικών εισπράξεων προέρχεται από τον εισερχόμενο τουρισμό, ο οποίος καλύπτει το 71,5% του ελλείμματος του ισοζυγίου αγαθών. Επιπλέον, ο τομέας υποστηρίζει το 16,5% της απασχόλησης, δημιουργώντας πάνω από 700 χιλιάδες εργασίας στην αιχμή της τουριστικής περιόδου επιβεβαιώνοντας τη συμβολή του όχι μόνο στα δημόσια έσοδα, αλλά και στη βιωσιμότητα της αγοράς εργασίας.
Για το 2025 τα μηνύματα συνεχίζουν να είναι θετικά και αυτό τεκμηριώνεται από τα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ και της ΤτΕ, σύμφωνα με τα οποία από τις αρχές του χρόνου μέχρι και τις αρχές Ιουνίου οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις, παρουσιάζουν αύξηση κατά +7% σε σχέση με το 2024.
Σε επίπεδο ταξιδιωτικών εισπράξεων, την περίοδο Ιανουαρίου–Μαρτίου 2025, διαμορφώθηκαν στα 1,073 δισ. με άνοδο κατά +4,4% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024. Την ίδια στιγμή, ο προγραμματισμός αεροπορικών θέσεων για την περίοδο Μαρτίου – Οκτωβρίου του 2025 παρουσιάζει αύξηση της τάξεως του 5,3%, κάτι που μας κάνει συγκρατημένα αισιόδοξους, αλλά πάντα προσεκτικούς στις εκτιμήσεις μας” είπε ο κ Παράσχης.
“Γιατί πίσω από τη θετική αποτίμηση, τόσο της περσινής χρονιάς, όσο και των φετινών εκτιμήσεων, υπάρχουν σύνθετες και επιτακτικές προκλήσεις οι οποίες ρίχνουν ήδη την σκιά τους και θα μας επηρεάσουν ακόμα περισσότερα από το 2026 και μετά και τις οποίες δεν μπορούμε να αγνοήσουμε” πρόσθεσε.
Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ όμως ζήτησε αλλαγές στη φορολόγηση του τουρισμού, προκειμένου να διατηρηθεί η ανταγωνιστικότητα του κλάδου.
Έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για τα ζητήματα φορολογίας και των απαραίτητων ελέγχων των καταλυμάτων που προσφέρονται από ψηφιακές πλατφόρμες. Η επιβολή και οι διαδοχικές αυξήσεις του τέλους ανθεκτικότητας, η αύξηση του τέλους παρεπιδημούντων χωρίς τη δυνατότητα ουσιαστικής διαβούλευσης και χωρίς σαφή ανταποδοτικότητα, ανέδειξαν την ανάγκη μιας πιο προβλέψιμης φορολογικής πολιτικής για τον τουρισμό. Ο ΣΕΤΕ ζητά ανασχεδιασμό των σχετικών πολιτικών, ώστε να διασφαλίζεται ότι κάθε μέτρο επιβάρυνσης επιστρέφει σε σημαντικό βαθμό στις τοπικές κοινωνίες, ενισχύοντας τις τοπικές υποδομές στις περιοχές που υποδέχονται” τόνισε.
“Το διάστημα αυτό εκπονούμε μελέτη για να τεκμηριώσουμε και να αναδείξουμε το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας που προκύπτει από τη συνολική φορολόγηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος σε σχέση με τους ανταγωνιστές της Μεσογείου. Ζητούμε να επανασχεδιασμό της φορολογίας και των επιβαρύνσεων με στόχο τον εξορθολογισμό και την αποκατάσταση της ισορροπίας. Η ανταποδοτικότητα των τελών πρέπει να διασφαλίζει ότι οι σχετικοί πόροι επιστρέφουν σε έργα και υπηρεσίες που ενισχύουν την ποιότητα των τουριστικών προορισμών” συμπλήρωσε.
“Δεν μπορούμε όμως να αναπτυσσόμαστε με τους ρυθμούς που είχαμε συνηθίσει τα προηγούμενα χρόνια. Σιγά σιγά αυτό κοπάζει και μέσα από αυτή την μικρή επιβράδυνση της ανάπτυξης βγαίνουν τα παράπονα και τα προβλήματα” είπε στην τοποθέτησή του ο πρόεδρος της Aegean Ευτύχης Βασιλάκης.
“Όσον αφορά το αν πηγαίνουμε όλοι καλά ή λιγότερο καλά, είναι δύσκολο να πηγαίνουμε όλοι καλά. Εμένα αυτό που με χαροποιεί είναι ότι βλέπω επιχειρήσεις σε όλα τα μεγέθη, μικρές μεσαίες και μεγάλες να έχουν διαφοροποιήσει σημαντικά την πορεία τους και τις δυνατότητες τους τα τελευταία χρόνια”. Για την πορεία της Aegean είπε πως “και φέτος μεγαλώνουμε και εμείς παραλαμβάνουμε άλλα 6 καινούργια αεροπλάνα. Κάναμε μια προσπάθεια να αυξήσουμε περίπου ενάμισι εκατομμύριο τις θέσεις μας, ξεκινήσαμε διαδρομές προς την Κωνσταντινούπολη, από το Ηράκλειο, τη Ρόδο, τη Μύκονο και τη Σαντορίνη”.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Eurobank Φωκίων Καραβίας υπογράμμισε ότι “είμαστε ιδιαίτερα αισιόδοξοι για την πορεία του ελληνικού τουρισμού τα επόμενα χρόνια, ειδικά στα μεγάλα μητροπολιτικά κέντρα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ρόδο, Κρήτη) όπου έχουν δρομολογηθεί πολύ σημαντικά έργα υποδομής. Αναφέρθηκε επίσης στη δυναμική της Ινδίας ως τουριστική αγορά και αυτή είναι μια ευκαιρία που δεν πρέπει να χάσει ο ελληνικός τουρισμός.
Οι προκλήσεις
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΙΝΣΕΤΕ και Γενικός Γραμματέας του ΣΕΤΕ Γιώργος Βερνίκος ανέφερε πως τίποτα δεν είναι δεδομένο. Οι προκλήσεις είναι υπαρκτές τόσο στο μακροπεριβάλλον, όπως η κλιματική αλλαγή, η γεωπολιτική αστάθεια, όσο και στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων. “Τα έσοδα δεν καλύπτουν τα λειτουργικά κόστη και πολλές επιχειρήσεις υφίστανται στραγγαλισμό. Ο ελληνικός τουρισμός αισθάνεται ότι ενώ συνεισφέρει πολύ σημαντικά, δεν λαμβάνει αντίστοιχη βοήθεια”.
Η πρόεδρος της Μarketing Greece Ιωάννα Δρέττα χαρακτήρισε κομβική τη φετινή χρονιά για τον τουρισμό. “Τα επόμενα χρόνια μας φέρνουν αντιμέτωπους με μεγάλες προκλήσεις, όπως την κλιματική κρίση που επαναχαράσσει το χάρτη των βιώσιμων προορισμών, τη γεωπολιτική αστάθεια που καθιστά την ανθεκτικότητα στρατηγικό στόχο και την τεχνολογία που αλλάζει τις προσδοκίες των ταξιδιωτών και απαιτεί ψηφιακή ωριμότητα” είπε.
Τέλος ο Chief Commercial Officer Business Segment του ΟΤΕ Λυκούργος Αντωνόπουλος είπε πως η τεχνολογία είναι και πρέπει να είναι σύμμαχος. “Βρισκόμαστε σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Ο παγκόσμιος τουρισμός αλλάζει καθώς οι επισκέπτες αναζητούν εμπειρίες πιο βιώσιμες και σίγουρα πιο ψηφιακές μέσα σε αυτό το νέο πλαίσιο. Ο ρόλος της τεχνολογίας είναι καθοριστικός και εδώ η Cosmote Telecom έχει καθήκον να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων ως καταλύτης για τη δημιουργία των υποδομών της χώρας”.
Πηγή: capital.gr