«Το βιβλίο Εγγράµµατοι σε έναν ψηφιακό κόσµο: Παιδεία στα Μέσα και την Πληροφορία αποτελεί ένα από τα πιο ολοκληρωµένα έργα στον τοµέα του ψηφιακού γραµµατισµού και της εκπαίδευσης στα µέσα», αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους οι εκδόσεις ΤΟΠΟΣ και συμπληρώνουν πως «Η προσέγγιση της κας Χρυσανθοπούλου συνδυάζει θεωρητική θεµελίωση και εµπειρική έρευνα, γεγονός που καθιστά το βιβλίο ένα πολύτιµο εργαλείο για ερευνητές, εκπαιδευτικούς, δηµοσιογράφους και για κάθε πολίτη που επιθυµεί να κατανοήσει καλύτερα τις προκλήσεις του ψηφιακού κόσµου».
Επίσης τονίζουν τα εξής: «Τι σηµαίνει να είµαστε εγγράµµατοι σε έναν ψηφιακό κόσµο; Αρκεί η ανάγνωση και η γραφή του σχολείου για να τα βγάλουµε πέρα µε τις νέες τεχνολογίες, τα ψηφιακά µέσα, την τεχνητή νοηµοσύνη, την ανεξέλεγκτη πληροφορία στο διαδίκτυο, τους περισπασµούς, την έλλειψη αξιολόγησης; Ποιοι είναι οι ψηφιακοί γραµµατισµοί και πώς τους αποκτούµε;
Γιατί πολλοί µορφωµένοι άνθρωποι σήµερα χαρακτηρίζονται ως λειτουργικά αναλφάβητοι στον ψηφιακό κόσµο; Τι είναι ο λειτουργικός, ο ψηφιακός, ο σχολικός, ο πολυτροπικός και ο κριτικός γραµµατισµός και πώς τους µετράµε; Πώς αντιµετωπίζουµε την υπερφόρτωση µε πληροφορίες στο διαδίκτυο;
Γιατί χρειάζεται να εκπαιδευτούµε για να µπορούµε να διαβάζουµε τις ειδήσεις; Γιατί δυσκολευόµαστε να διακρίνουµε την αξιόπιστη πληροφορία και γιατί η παραπληροφόρηση επικρατεί στο διαδίκτυο; Ποιοι είναι οι γνωστικοί περιορισµοί που µας εµποδίζουν να καταλάβουµε αν µια πληροφορία είναι αληθής ή ψευδής, ή να διακρίνουµε µια γνώµη από ένα γεγονός;
Πώς οι ψηφιακές τεχνολογίες και οι δεξιότητες γραµµατισµού συνδέονται µε την έννοια της δηµοκρατικής συµµετοχής; Ποιες παρεµβάσεις είναι απαραίτητες ώστε οι απόφοιτοι της δευτεροβάθµιας και τριτοβάθµιας εκπαίδευσης να είναι έτοιµοι για τον θαυµαστό καινούργιο ψηφιακό κόσµο;
Γιατί αναθέτουµε ανώτερες ανθρώπινες γνωστικές λειτουργίες, όπως η µνήµη, σε µια µηχανή; Τι είναι οι εγγράµµατες µηχανές και πώς τις χρησιµοποιούµε; Μαθαίνουµε καλύτερα από την οθόνη ή το χαρτί;
Οι ψηφιακές τεχνολογίες επιβάλλουν µια νέα µορφή παιδείας, ένα σύνολο δεξιοτήτων, γνώσεων και πρακτικών που µας επιτρέπουν να έχουµε πρόσβαση, να αξιολογούµε κριτικά, να επικοινωνούµε, να συµµετέχουµε και να εκφραζόµαστε σε παγκόσµιες διασυνδεδεµένες κοινότητες.
Το βιβλίο αυτό καταγράφει τα ερωτήµατα που απασχολούν όλους µας, εντοπίζει τις ανάγκες παιδιών και ενηλίκων και δίνει υλοποιήσιµες απαντήσεις».

Η Κατερίνα Χρυσανθοπούλου είναι µεταδιδακτορική ερευνήτρια στο ΑΠΘ (Ειδησεογραφική Παιδεία για εφήβους και νέους), συνεργάτης του Εργαστηρίου Ειρηνευτικής ∆ηµοσιογραφίας (ΑΠΘ) και διδάσκουσα στο Ιόνιο Πανεπιστήµιο, Τµήµα Ψηφιακών Μέσων.
Έχει διδακτορικό δίπλωµα στην Παιδεία στα Μέσα και την Πληροφορία (ΑΠΘ), µεταπτυχιακό δίπλωµα στις Γνωσιακές Επιστήµες (ΕΚΠΑ), και πτυχία Αγγλικής Γλώσσας & Γλωσσολογίας (ΕΚΠΑ) και Εφαρµοσµένης Πληροφορικής (ΟΠΑ). Σχεδιάζει και υλοποιεί προγράµµατα ανάπτυξης ψηφιακών γραµµατισµών καθώς και προγράµµατα εκφραστικής και ακαδηµαϊκής γραφής. Ερευνητικά ενδιαφέροντα: Παιδεία στα Μέσα και την Πληροφορία, ψηφιακοί γραµµατισµοί, Ειδησεογραφική Παιδεία, µάθηση σε ψηφιακό περιβάλλον, ανάγνωση και κατανόηση από ψηφιακά µέσα.
www.medialiteracymatters.org
www.readersnext.org
Προηγούµενα βιβλία της:
Το κινέζικο δωµάτιο (µυθιστόρηµα, Τόπος, 2021), 24 ώρες αγκαλιά (µελέτη, Futura, 2017), Τα µωρά είναι άνθρωποι της νύχτας (µελέτη, Μοτίβο, 2012), Πρωτόγαλα (πεζό, Futura, 2009), Primavera – Κοιτάζω τα µάτια που κοιτάζουν εµένα (µυθιστόρηµα, Τόπος, 2007), Η γυναίκα που έγραφε για τον άνδρα (µυθιστόρηµα, Κέδρος, 2006).
Info
Κατερίνα Χρυσανθοπούλου
Εγγράμματοι σε έναν ψηφιακό κόσμο
Παιδεία στα Μέσα και την Πληροφορία
Σελ. 352 • Σχήμα: 17 x 24
ISBN: 978-960-499-549-3 • Τιμή: 25,00€
1η έκδοση: Μάιος 2025
ΔΟΚΙΜΙΟ
Μοτίβο Εκδοτική – Εκδόσεις Τόπος: Μεθώνης 71Α, 10683 Αθήνα Τηλ.: 210-8222835/856 www.toposbooks.gr
www.ertnews.gr
Πηγή: ertnews.gr