Δασικοί Χάρτες: Προωθούνται ρυθμίσεις που θα ξεμπλοκάρουν περιουσίες –

Δασικοί Χάρτες: Προωθούνται ρυθμίσεις που θα ξεμπλοκάρουν περιουσίες

Διπλή παρέμβαση προωθεί το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) προκειμένου να επανεκκινήσει τη διαδικασία εξέτασης περίπου 300.000 αντιρρήσεων πολιτών επί των δασικών χαρτών και να ξεμπλοκάρει περιουσίες που βρίσκονται σε «ομηρία» εδώ και μια επταετία. Επίσης, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι παρενέργειες της λειψυδρίας, με ειδική ρύθμιση, προτείνεται να δοθεί στις δύο μεγαλύτερες εταιρείας ύδρευσης και αποχέτευσης της χώρας – ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ – η δυνατότητα να τρέξουν έργα σε νησιά ή άλλες περιοχές που βρίσκονται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης – εκτός της Αττικής και της Θεσσαλονίκης όπου δραστηριοποιούνται – και αναπτύσσονται στρατηγικές επενδύσεις.

Όσον αφορά στον ενεργειακό τομέα, προωθείται μηχανισμός για την αντιστάθμιση των περικοπών «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής που θα εφαρμοστεί αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου 2025. Στόχος να εξορθολογιστεί η απώλεια εσόδων των επενδυτών των οποίων οι σταθμοί Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) περικόπτονται υπέρμετρα, με χρήματα που θα καταβάλλουν όσοι …γλιτώνουν το «ψαλίδι» στην παραγωγή των δικών τους έργων. Οι σχετικές ρυθμίσεις περιλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου για την προώθηση της παραγωγής βιομεθανίου και την οργάνωση της αγοράς και παραγωγής υδρογόνου το οποίο ετέθη σε δημόσια διαβούλευση έως τις 16 του μηνός.

Ώθηση στις Επιτροπές Εξέτασης Αντιρρήσεων

Έπειτα από μια μακρά περίοδο αδράνειας αλλά και διάφορων αγκυλώσεων που καθυστέρησαν τη διαδικασία εξέτασης αντιρρήσεων, το ΥΠΕΝ προωθεί ρυθμίσεις ώστε να ενεργοποιηθούν υφιστάμενες και νέες Επιτροπές Εξέτασης Αντιρρήσεων (ΕπΕΑ) στις περιοχές της χώρας όπου η διαδικασία παραμένει «παγωμένη».

Έτσι, στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι στις Επιτροπές μπορεί να ορίζεται ως μέλος δασολόγος, υπάλληλος του Δημοσίου, ο οποίος υπηρετεί σε δασική υπηρεσία που υπάγεται χωρικά σε άλλη Επιθεώρηση Εφαρμογής Δασικής Πολιτικής, από εκείνη εντός της οποίας εδρεύει η ΕπΕΑ. Επιπλέον, σε περιπτώσεις παραιτήσεων των μελών στις Επιτροπές (κυρίων των δικηγόρων και μηχανικών που είναι το πιο σύνηθες, λόγω φόρτου εργασίας ή χαμηλών αμοιβών) προβλέπεται η δυνατότητα να ορίζει ο Γενικός Γραμματέας Δασών, ως μέλη, αποκλειστικώς δασολόγους του δημοσίου τομέα. Επίσης, υπάρχει και η δυνατότητα αντιμετάθεσης. Έτσι, ενώ οι αντιρρήσεις εξετάζονται από τις Επιτροπές που συγκροτούνται στην έδρα της οικείας Διεύθυνσης Δασών, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δασών μπορεί να καθοριστεί και διαφορετική έδρα από εκείνη της απόφασης συγκρότησης της ΕπΕΑ.

Σήμερα, από τις 460.000 αντιρρήσεις και αιτήματα διόρθωσης προδήλου σφάλματος που έχουν υποβληθεί συνολικά, έχει εξεταστεί μόνο το 35%, με αποτέλεσμα περίπου 300.000 αντιρρήσεις για ακίνητα που αποτυπώνονται στους χάρτες ως εκτάσεις δασικού χαρακτήρα, να βρίσκονται σε εκκρεμότητα. Έτσι, οι ιδιοκτήτες τους δεν μπορούν να τις διαχειριστούν (π.χ. να εκδώσουν οικοδομική άδεια) ή να μεταβιβάσουν την περιουσία τους έως ότου περατωθεί η διαδικασία, με επακόλουθο αγοραπωλησίες και επενδύσεις να παραμένουν μπλοκαρισμένες.

Μάλιστα, ενώ η εξέταση των αντιρρήσεων παραμένει σε εκκρεμότητα, πολλοί πολίτες ενημερώθηκαν από το Κτηματολόγιο, ότι η ιδιοκτησία τους διεκδικείται από το Ελληνικό Δημόσιο ως δασική, όπως συνέβη με αγρούς που δασώθηκαν λόγω εγκατάλειψης, οι οποίοι είχαν προέλθει από χρησικτησία, δηλαδή οι ιδιοκτήτες τους δεν έχουν τίτλους. Οι δασικοί χάρτες μπορεί να εξετάζουν μόνο τον χαρακτήρα μιας έκτασης, ωστόσο όταν αυτή είναι δασική και δεν έχει αναγνωριστεί ως ιδιωτική, στις περιοχές όπου ισχύει το τεκμηρίου υπέρ του Δημοσίου (σ.σ. ότι είναι δασικό θεωρείται δημόσιο και αποτελεί ευθύνη του ιδιώτη να αποδείξει ότι δεν είναι) τότε εγγράφεται στο Κτηματολόγιο ως περιουσία του κράτους. Στο «κόκκινο» με πολύ μεγάλο όγκο ενστάσεων βρίσκονται η Κρήτη, η Ανατολική και Δυτική Αττική και ένα τμήμα της Θεσσαλίας.

Σε ΕΥΔΑΠ-ΕΥΑΘ έργα εκτός της εμβέλειάς τους

Οι ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ αναλαμβάνουν το βάρος του αναθέτοντα φορέα επί δημοσίων συμβάσεων έργων, μελετών, προμηθειών και υπηρεσιών σε περιοχές εκτός της «εμβέλειάς» τους, δηλαδή εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης. Τα έργα θα αφορούν την κατασκευή ή αποκατάσταση κρίσιμων υποδομών για την πρόληψη ή την αντιμετώπιση των συνεπειών που απορρέουν από τη λειψυδρία, για τις περιοχές που κηρύσσονται σε καθεστώς έκτακτης ανάγκης λειψυδρίας (από το ΥΠΕΝ) και σε εκείνες που αναπτύσσονται στρατηγικές επενδύσεις.
Οι Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) ή ο δήμος σε αυτές τις περιοχές θα πρέπει να συνάπτουν σύμβαση με την οποία θα ανατίθεται στην ΕΥΔΑΠ ή την ΕΥΑΘ η λήψη των αναγκαίων μέτρων για την αντιμετώπιση της έκτακτης ανάγκης λειψυδρίας. Την ωρίμανση, τη διενέργεια των διαγωνιστικών διαδικασιών και την παρακολούθηση της εκτέλεσης των συμβάσεων μπορούν οι ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ να αναθέτουν στο Υπερταμείο (Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας), δια της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας. Σε αυτή την περίπτωση, εφαρμόζονται οι προβλέψεις περί ανάθεσης και εκτέλεσης συμβάσεων στρατηγικής σημασίας και περί ωρίμανσης συμβάσεων στρατηγικής σημασίας. Για την αντιμετώπιση της έκτακτης ανάγκης λειψυδρίας οι ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ θα μπορούν να απασχολούν εξειδικευμένο επιστημονικό ή άλλο προσωπικό με σύμβαση μίσθωσης έργου.

«Ρεφενέ» το κόστος για τις περικοπές ΑΠΕ

Στο νομοσχέδιο προωθείται ακόμη μηχανισμός για την αντιστάθμιση των περικοπών «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής που θα εφαρμοστεί αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου 2025. Ουσιαστικά για να εξορθολογιστεί η απώλεια εσόδων των παραγωγών των οποίων οι σταθμοί Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) περικόπτονται υπέρμετρα, στο νομοσχέδιο προτείνεται να καταβάλλουν χρήματα όσοι έχουν έργα που δεν ελέγχονται από τον ΔΕΔΔΗΕ οπότε δεν μπαίνει «κόφτης» στην παραγωγή τους, όταν κρίνεται αναγκαίο για την ασφάλεια του συστήματος.
Ουσιαστικά θα ανακτώνται έσοδα από έργα ΑΠΕ που θα έπρεπε να έχει περικοπεί η παραγωγή τους αλλά αυτό δεν είναι εφικτό για διάφορους τεχνικούς λόγους. Με τα ποσά που θα συγκεντρώνονται θα αποζημιώνονται επενδυτές που τα έργα τους περικόπηκαν υπέρμετρα.

Κανόνες στην αγορά βιομεθανίου και υδρογόνου

Στον βασικό κορμό του νέου νομοσχεδίου διαμορφώνεται το θεσμικό πλαίσιο της παραγωγής και συμμετοχής του βιομεθανίου, του ανανεώσιμου υδρογόνου και του υδρογόνου χαμηλών ανθρακούχων εκπομπών στο ενεργειακό μείγμα της χώρας, προς επίτευξη των σχετικών στόχων που έχουν συμπεριληφθεί στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ).
Ουσιαστικά εισάγονται διατάξεις που θεσπίζουν το πλαίσιο για την παραγωγή τους, αλλά και την έγχυσή τους στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ), τα Δίκτυα Διανομής Φυσικού Αερίου, τη διάθεσή του σε τελικούς πελάτες που δεν συνδέονται με το Σύστημα ή Δίκτυα Διανομής, τη χρήση τους ως καύσιμο κίνησης, ενώ ρυθμίζεται και η έγχυση του υδρογόνου και σε Γεωγραφικά Περιορισμένα Δίκτυα Υδρογόνου. Στόχος το «πρασίνισμα» των υποδομών φυσικού αερίου και η απανθρακοποίηση γεωγραφικά περιορισμένων εμπορικών και βιομηχανικών περιοχών.

Επίσης, θεσπίζεται και το αδειοδοτικό πλαίσιο των υποδομών, καθώς ήδη ωριμάζουν σχετικές επενδύσεις υδρογόνου στη χώρα. Όσο για το βιομεθάνιο, σύμφωνα με το ΕΣΕΚ, σήμερα λειτουργούν περίπου 80 μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από βιοαέριο εκ των οποίων 38 σταθμοί βρίσκονται σε μικρή απόσταση από τα δίκτυα φυσικού αερίου και μπορούν να μετατραπούν άμεσα σε εγκαταστάσεις παραγωγής βιομεθανίου.

Πηγή: ot.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ