Μεγάλο ποσοστό των εργαζομένων της Gen Z και των millennials σχεδιάζουν να παραιτηθούν από τη δουλειά τους μέσα στους επόμενους 12 μήνες, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε.
Όπως τονίζει η μελέτη, το ποσοστό φτάνει σχεδόν το ένα τέταρτο των γενεών αυτών, ενώ στόχος είναι η ενασχόληση με την επιχειρηματικότητα.
Η έρευνα της SideHustles.com διαπίστωσε ότι οι νέοι εργαζόμενοι αναζητούν περισσότερη αυτονομία και νόημα στην εργασία τους, πυροδοτώντας μια σημαντική αλλαγή στις προτεραιότητες των γενεών στο εργατικό δυναμικό.
Τι πυροδοτεί η απόφαση των Gen Z και millennials
Αυτή η στροφή των γενεών προς την επιχειρηματικότητα έχει τη δυνατότητα να αναδιαμορφώσει την αγορά εργασίας σε πολλές χώρες, ανατρέποντας το παραδοσιακό ωράριο 9 με 5 και επηρεάζοντας τα πάντα, από την ανάπτυξη δεξιοτήτων έως τη δυναμική μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων, αναφέρει δημοσίευμα του Newsweek.
Το SideHustles.com ανέφερε ότι το 79% των Αμερικανών εργαζομένων ενδιαφέρονται να εγκαταλείψουν τη δουλειά τους για να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση, με την Gen Z και τους millennials να έχουν την πρωτιά.
Τα στοιχεία από την έρευνα του Απριλίου 2025 έδειξαν ότι το 13% της Gen Z και το 11% των millennials σχεδίαζαν να εγκαταλείψουν τη δουλειά τους μέσα στον επόμενο χρόνο, ποσοστά υψηλότερα από εκείνα των baby boomers και της Gen X.
Περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες της Gen Z ανέφεραν την αναζήτηση υψηλότερου εισοδήματος ως κύριο κίνητρο για την αποχώρηση από την εταιρική εργασία, σε σύγκριση με το 49% των millennials και το 45% των ερωτηθέντων της Gen X.
Επιπλέον, το 46% της Gen Z ανέφερε ότι αναζητά περισσότερο σκοπό ή αυτονομία, ξεπερνώντας τόσο τη Gen X (43%) όσο και τους millennials (35%).
«Αυτού του είδους το άλμα, αυτού του είδους το ρίσκο, είναι ευκολότερο να το πάρεις όταν είσαι νέος, χωρίς παιδιά και έχεις κάποιες δυνατότητες, είτε αυτό είναι αποταμιεύσεις, είτε το εισόδημα του συντρόφου σου, είτε απλά λιγότεροι λογαριασμοί», δήλωσε στο Newsweek ο σύμβουλος ανθρώπινου δυναμικού Μπράιαν Ντρίσκολ.
«Αυτό δεν είναι επιλογή για όλους. Έτσι, όταν βλέπουμε αυτή την τάση, δεν έχει να κάνει μόνο με τη φιλοδοξία, έχει να κάνει επίσης με το ποιος μπορεί να αντέξει οικονομικά να εξαιρεθεί από ένα διαλυμένο σύστημα και ποιος παγιδεύεται σε αυτό».
Τα στοιχεία από την έκθεση Freelance Forward Report της Upwork έδειξαν ότι το 70% των εργαζομένων της Gen Z παγκοσμίως εργάζονται ήδη ως ελεύθεροι επαγγελματίες ή σχεδιάζουν να το κάνουν, γεγονός που υποδηλώνει ευρεία ευθυγράμμιση με την επιχειρηματική νοοτροπία.
Ένα άλλο κίνητρο ήταν η έλλειψη υποστήριξης στην καριέρα τους, καθώς μόλις το 21% των Αμερικανών εργαζομένων δήλωσαν ότι αισθάνονται ότι υποστηρίζονται πλήρως από τους εργοδότες τους. Η γενιά Z ((Gen Z) ήταν εκείνη που δήλωσε σε μεγαλύτερο ποσοστό ότι η καλύτερη καθοδήγηση ή η ανάπτυξη της σταδιοδρομίας θα μπορούσε να τους ενθαρρύνει να παραμείνουν.
Οι ανησυχίες για την οικονομική αστάθεια (71%), ο φόβος της αποτυχίας (53%) και η ανάγκη για ασφάλιση υγείας (41%) ήταν οι κυριότεροι λόγοι για τους οποίους πολλοί δίσταζαν να δεσμευτούν πλήρως στην επιχειρηματικότητα.
Οι ανθρώπινες μαρτυρίες
Ο Ντρου Πάουερς, ιδρυτής της Powers Financial Group με έδρα το Ιλινόις, δήλωσε στο Newsweek: «Ειδικά μετά την πανδημία, οι εργαζόμενοι αναζητούν περισσότερα στην επαγγελματική τους ζωή -παραπάνω χρήματα, περισσότερο νόημα, μεγαλύτερη ευελιξία- όλα αυτά μπορεί να τα βρουν στη λειτουργία της δικής τους επιχείρησης. Βέβαια, αυτό που ίσως δεν συνειδητοποιούν είναι ότι χρειάζονται χρόνια τριβής για να πετύχουν και τα τρία αυτά «θέλω». Όπως λέει και η παροιμία, ‘οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων μοχθούν για δεκαετίες για να γίνουν επιτυχημένοι σε μια νύχτα’».
Ο Άλεξ Μπιν, εκπαιδευτής χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού στο Πανεπιστήμιο του Τενεσί στο Μάρτιν: «Έχουμε δει δεύτερες δουλειές και εργασίες μερικής απασχόλησης που παράγουν περισσότερο εισόδημα να γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς στους millennials και την Gen Z, και για καλό λόγο. Αυτές οι δουλειές μπορούν να παράγουν πρόσθετο εισόδημα για να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση των αυξανόμενων εξόδων. Για ορισμένους, αυτές οι παράλληλες δραστηριότητες γίνονται δικές τους επιχειρήσεις και έχουν εξελιχθεί σε φιλοδοξία για πολλούς και στις δύο γενιές».
«Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι πολλοί προσπαθούν τώρα να κάνουν το άλμα από το σημερινό τους επάγγελμα σε μια αυτοσυντηρούμενη επιχείρηση που μπορούν να ονομάσουν δική τους».
Μιλώντας στο ίδιο ενημερωτικό μέαο, ο σύμβουλος ανθρώπινου δυναμικού Μπράιαν Ντρίσκολ τόνισε ότι: «Η γενιά Z και οι millennials δεν τρέχουν προς την επιχειρηματικότητα επειδή όλοι θέλουν να γίνουν ο επόμενος Ζούκερμπεργκ, αν και είμαι σίγουρος ότι κάποιοι πιστεύουν ότι θα γίνουν. Τρέχουν μακριά από τοξικές δουλειές και αφεντικά, χαμηλές αμοιβές και εργοδότες που θα τους απορρίψουν μόλις αποσπάσουν αρκετό εργατικό δυναμικό. Όταν η εργασία δεν προσφέρει αξιοπρέπεια, ευελιξία ή έναν βιώσιμο μισθό, οι άνθρωποι βρίσκουν τον δικό τους δρόμο. Και όλο και περισσότερο, βλέπουμε ότι αυτό σημαίνει να φτιάχνουν τη δική τους δουλειά».
Ο Κέβιν Τόμπσον διευθύνων σύμβουλος της 9i Capital Group και οικοδεσπότης του podcast 9innings, δήλωσε: «Κατ’ αρχάς, παρακολούθησαν τους γονείς τους να κάνουν μακρά καριέρα με λίγη ελευθερία και, σε ορισμένες περιπτώσεις, όχι πολλά πράγματα για να τα επιδείξουν αργότερα. Δεύτερον, έχουν το χρόνο με το μέρος τους. Έχουν την πολυτέλεια να προσπαθήσουν να χτίσουν κάτι για το οποίο πραγματικά ενδιαφέρονται».
«Ειδικά για την Gen Z, δεν πρόκειται απλώς για την οικοδόμηση μιας ακόμη επιχείρησης. Πρόκειται για την οικοδόμηση κάτι ουσιαστικού. Θέλουν να έχουν αντίκτυπο. Το κέρδος έχει σημασία, αλλά ο σκοπός έχει μεγαλύτερη σημασία».
Οι μεταβολές στο εργασιακό τοπίο
Η μετακίνηση της γενιάς Z και των millennials προς την επιχειρηματικότητα αναμένεται να ενταθεί κατά το επόμενο έτος, με περαιτέρω επιπτώσεις στη σύνθεση του εργατικού δυναμικού και στις στρατηγικές διατήρησης εργαζομένων των εργοδοτών.
Οι συνεχιζόμενες τάσεις της αγοράς εργασίας και η δυναμική των γενεών θα συνεχίσουν να διαμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες προσελκύουν, αναπτύσσουν και διατηρούν ταλέντα, καθώς εντείνεται η μετατόπιση στην επιχειρηματικότητα.
«Εάν το παραδοσιακό μοντέλο εργοδότη-εργαζόμενου συνεχίσει να μετατοπίζεται, οι εταιρείες θα πρέπει να πληρώνουν περισσότερα και να προσφέρουν περισσότερα», δήλωσε ο Τόμπσον. «Η Gen Z και ακόμη και η Gen Alpha δεν φοβούνται τη δουλειά. Απλώς δεν είναι πρόθυμοι να εργαστούν για κάτι που δεν ευθυγραμμίζεται με τις αξίες τους. Θέλουν σκοπό. Θέλουν ευελιξία και δεν φοβούνται να φύγουν αν δεν την έχουν».
Πηγή: tanea.gr