Βόλος: Τελευταίες παραστάσεις του έργου “Τρωάδες” από την Πειραματική Σκηνή

AKZ_4995

Κλείνει ο κύκλος των παραστάσεων του έργου «Τρωάδες» σε μετάφραση Γιάννη Τσαρούχη με τρείς τελευταίες παραστάσεις την Παρασκευή 30, το Σάββατο 31 Μαΐου και Κυριακή 1 Ιουνίου, στο Θέατρο Πειραματικής Σκηνής (Πολιτιστικό Κέντρο Ν. Ιωνίας) στις 9.00 μ. μ.

Οι Τρωάδες

Οι Τρωάδες είναι ένα αντιπολεμικό έργο, κυρίως διότι καταγγέλλει την ανελέητη αυθαιρεσία των νικητών έναντι των ηττημένων. Ενδεχομένως σ’ αυτή την καταγγελία να οφείλει και τη διαχρονική του απήχηση και τη δημοφιλία του μέχρι τις μέρες μας.

Το έργο ανέβηκε το πρώτον το 415 π.Χ. στα πλαίσια των Μεγάλων Διονυσίων. Ο Πελοποννησιακός Πόλεμος βρισκόταν σε εξέλιξη και λίγο νωρίτερα, μήνες μόνον, οι Αθηναίοι είχαν επιτεθεί στη Μήλο την οποία κυριολεκτικώς ερήμωσαν, σκοτώνοντας όλους τους άνδρες και πουλώντας σκλάβους όλα τα γυναικόπαιδα. Στην ισοπεδωμένη πόλη εγκατέστησαν αποίκους από την Αθήνα.

Οι συμβολισμοί

Ο Ευριπίδης ήθελε να προειδοποιήσει τους Αθηναίους συμπολίτες του πως η ολοσχερής καταστροφή-ύβρις της Μήλου θα επισύρει ασφαλώς και την τιμωρία των νικητών.

Ο συμβολισμός είναι προφανής: στις Τρωάδες οι νικητές Έλληνες ρημάζουν την Τροία και η ολοκληρωτική τους ασέβεια προς ανθρώπους-αιχμαλώτους, προς ναούς, ιερά και τάφους πεθαμένων προκαλεί την μήνιν του Ποσειδώνα και της Αθηνάς (συμμάχου των Αχαιών κατά την διάρκεια του Τρωικού πολέμου), οι οποίοι σε αγαστή συνεργασία απεργάζονται τον όλεθρο των ασεβών Ελλήνων.

Ο Ευριπίδης, δια στόματος Ποσειδώνα, ευθέως προλέγει: “Ανόητος είναι οποίος κουρσεύει πόλεις ναούς ρημάζει, ιερά και τάφους πεθαμένων με τη σειρά του θα χαθεί κι αυτός.”

Ο Ευριπίδης όμως δεν αρκείται σ’ αυτόν τον προφανή συμβολισμό. Επιχειρεί κάτι βαθύτερο και ουσιαστικότερο. Χωρίς ν’ αναφέρεται στην αγριότητα του πολέμου αυτού καθ’ εαυτού, προβάλλει τα δεινά που έπονται του πολέμου και φανερώνει το πως αυτά τα δεινά επενεργούν στον ψυχισμό των ανθρώπων που τα υφίστανται. Κάθε θύμα έχει τη δική του αντίδραση που αποκαλύπτει το χαρακτήρα του και τον εσωτερικό του κόσμο.

Άλλη η αντίδραση της Κασσάνδρας, διαφορετική εντελώς εκείνη της Ανδρομάχης. Και ξεχωριστή εκείνη της Εκάβης, που είναι και το κορυφαίο πρόσωπο της τραγωδίας.

Η Εκάβη, η γηραιά βασίλισσα της Τροίας, αρχικά εμφανίζεται μέσα στον πόνο και την απόγνωση. Ο θρήνος για τις δυστυχίες που την χτυπούν ή μια πίσω από την άλλη, γίνεται πιο οδυνηρός καθώς αναπολεί το ευτυχισμένο παρελθόν, το δικό της και της οικογενείας της. Και ενώ είναι βυθισμένη στην απελπισία, με την εμφάνιση της Ελένης, της μισητής υπεύθυνης όλων των κακών, λησμονεί ή παραβλέπει τη δυστυχία της και μετατρέπεται σε μια γυναίκα με ασυγκράτητο μίσος.

Κι όταν πια έχει βγάλει όλη τη χολή από μέσα της, όταν πια είναι άδεια από κάθε μίσος, επανέρχεται στην προηγούμενη τραγική της υπόσταση. Αυτές οι εναλλαγές στον ψυχισμό της Εκάβης -και των άλλων προσώπων- δίνονται από τον Ευριπίδη με απαράμιλλη τέχνη, ενώ παράλληλα μαρτυρούν και βαθιά γνώση της ανθρώπινης φύσης.

Οι συντελεστές

Το έργο παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Δημήτρη Πανταζή, σκηνικά- κοστούμια Πασχάλη Αγγελίδη και Δημήτρη Πανταζή, μουσική Γρηγόρη Σουλτάνη, φωτισμούς Δημήτρη Δημητριάδη, φωτογραφίες Αντρέας Καψάλης .

Τους ρόλους ερμηνεύουν οι : Σταμάτης Παυλής, Χαρούλα Νικολάου, Αμαλία Κούρου, Μαρία Αθανασίου, Δημήτρης Θεοχαράκης, Αναστασία Χωματίδη, Φαίη Τσοπουρίδη, Ελένη Μπακίρη, Αλέξανδρος Χατζηχαραλάμπους, Γεωργία Κατσαρού, Κατερίνα Ποδιά, Κυρατσώ-Σούλα Κολιαμήτρα, Ρίτσα Κωστοπούλου, Ζωή Μαυροϊορδανίδου, Γιώργος Μυλωνάς και ο μικρός Βαγγέλης Τσιντσίνης.

Η πώληση εισιτηρίων θα γίνεται στο ταμείο του Θεάτρου.

Το ταμείο ανοίγει μια ώρα πριν την παράσταση.

Γενική είσοδος 10€.

Τηλέφωνο για πληροφορίες: 6944388045

www.ertnews.gr

Πηγή: ertnews.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ