Για το τέλος του Αυγούστου πάει η ολοκλήρωση του έργου – Αδιευθέτητη, για την ώρα, η απομάκρυνσης των 50.000 τόνων σκουπιδιών από το βυθό του Παγασητικού
Το έργο βυθοκόρησης στο λιμάνι του Βόλου, που υπογράφηκε τον Δεκέμβριο του 2024, με στόχο την απομάκρυνση 700.000 τόνων φερτών υλών που παρασύρθηκαν από τις καταστροφικές πλημμύρες του Σεπτεμβρίου 2023, πήρε παράταση τριών μηνών και η ολοκλήρωσή του αναμένεται πλέον στα τέλη Αυγούστου 2025. Παρότι η σύμβαση υπογράφηκε στα τέλη του 2024, οι εργασίες ξεκίνησαν με καθυστέρηση ενός μήνα, αφού η άδεια εγκατάστασης του εργολάβου δόθηκε τον Ιανουάριο του 2025.
Η σύμβαση, με προϋπολογισμό 9,67 εκατ. ευρώ και διάρκεια αρχικά πέντε μηνών, υλοποιείται από την ΤΕΚΑΛ Α.Ε., υπό την εποπτεία της ΕΥΔΕ Περιφέρειας Θεσσαλίας, που διαβεβαιώνει για την παράδοση λειτουργικού έργου εντός του νέου χρονοδιαγράμματος.
Ωστόσο, κατά την πορεία των εργασιών προέκυψαν σημαντικά ζητήματα. Ειδικότερα, από τους 700.000 τόνους φερτές ύλες που υποχρεούται να απομακρύνει ο εργολάβος, οι 50.000 τόνοι αποδείχθηκαν, μετά την υπογραφή της σύμβασης, ότι είναι απορρίμματα που συσσωρεύτηκαν μέσω του χειμάρρου Ξηριά και έχουν καταλήξει στον βυθό του Παγασητικού κόλπου.

Η διαχείριση και απομάκρυνση αυτών των απορριμμάτων παραμένει άλυτο ζήτημα, καθώς το κόστος και ο τρόπος απομάκρυνσής τους διαφέρουν σημαντικά από το υπόλοιπο έργο. Μέχρι στιγμής δεν έχει επιτευχθεί συμφωνία μεταξύ Δήμου Βόλου, ΤΑΙΠΕΔ και εργολάβου για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Σύμφωνα με τους όρους της σύμβασης, αν δεν βρεθεί λύση μέχρι τη λήξη του έργου, ο εργολάβος θα αποζημιωθεί μόνο για τους τόνους που θα έχει απομακρύνει, ενώ οι 50.000 τόνοι που αφορούν τα συγκεκριμένα απορρίμματα θα αφαιρεθούν από την αμοιβή του.
Παράλληλα, ο φάκελος της προανακριτικής έρευνας που διέταξε η Εισαγγελία Βόλου για τη ρύπανση στο λιμάνι παραμένει ανοιχτός, καθώς τα αποτελέσματα των ελέγχων των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος δεν έχουν ακόμη εκδοθεί και κοινοποιηθεί.

Τέλος, πληροφορίες αναφέρουν ότι τα ζητήματα που έχουν αναδειχθεί κατά την εξέλιξη του έργου αναμένεται να απασχολήσουν τον υπουργό Ναυτιλίας, Β. Κικίλια, και τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ, Π. Σταμπουλίδη, στο πλαίσιο της επικείμενης επίσκεψής τους στη Στυλίδα μέσα στις επόμενες ημέρες.
Η ολοκλήρωση του έργου και η εξεύρεση λύσης για τα απορρίμματα του Ξηριά αποτελούν κρίσιμα ζητήματα για τη λειτουργικότητα του λιμανιού και τη θαλάσσια οικολογία του Παγασητικού, με την τοπική κοινωνία να παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις.
Οι επιπτώσεις στην τοπική οικονομία και τον τουρισμό
Η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της βυθοκόρησης ενδέχεται να επιφέρει σημαντικές επιπτώσεις στην τοπική οικονομία, καθώς η εικόνα του λιμανιού και οι περιβαλλοντικές ανησυχίες που συνδέονται με τη ρύπανση επηρεάζουν και τον τουριστικό τομέα, δεδομένου ότι η καθαρότητα και η αισθητική του παράκτιου μετώπου παίζουν καθοριστικό ρόλο. Από επιχειρηματίες της περιοχής εκφράζονται φόβοι ότι μπορεί να αποθαρρυνθούν εν δυνάμει επισκέπτες, με αρνητικές συνέπειες για τοπικές επιχειρήσεις που βασίζονται στον τουρισμό. Η ταχεία και αποτελεσματική ολοκλήρωση της βυθοκόρησης εκτιμούν ότι είναι απαραίτητη για την αποκατάσταση της λειτουργικότητας και της εικόνας του λιμανιού, ώστε να στηριχθεί η οικονομική ανάπτυξη και η βιώσιμη τουριστική προβολή της περιοχής.
www.ertnews.gr
Πηγή: ertnews.gr