Η ξαφνική άφιξη της τεχνητής νοημοσύνης στην καθημερινότητά μας και στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων αντιμετωπίστηκε καταρχήν με έναν πρωτόγνωρο ενθουσιασμό. Σχεδόν αυτομάτως ένα κύμα επενδύσεων στράφηκε προς το νέο, αναδυόμενο κλάδο.
Ωστόσο, λίγα χρόνια μετά, αυτός ο ενθουσιασμός δείχνει να μετατρέπεται σε ενόχληση και σταδιακά σε απογοήτευση για αυτούς που είχαν επενδύσει στην προοπτική της δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης. Σύμφωνα με την S&P Global το ποσοστό των εταιρειών που εγκαταλείπουν τα περισσότερα από τα πιλοτικά τους έργα δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης έχει αυξηθεί στο 42%, από 17% πέρυσι.
Όταν ο ενθουσιασμός γίνεται απογοήτευση
Χαρακτηριστική είναι η παραδοχή του αφεντικού της Klarna, της σουηδικής εταιρείας παροχής υπηρεσιών αγόρασε-τώρα, πλήρωσε-αργότερα, ότι το παρατράβηξε με τη χρήση της τεχνολογίας για να μειώσει τις θέσεις εργασίας στην εξυπηρέτηση πελατών και τώρα επαναπροσλαμβάνει ανθρώπους για τους ρόλους αυτούς.
Οι καταναλωτές από την πλευρά τους παραμένουν ενθουσιώδεις υποστηρικτές της δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης. Χαρακτηριστικό το γεγονός ότι ο Σαμ Άλτμαν, επικεφαλής της OpenAI, δήλωσε πρόσφατα ότι το ChatGPT χρησιμοποιείται από περίπου 800 εκατ. ανθρώπους την εβδομάδα, διπλάσιος αριθμός από ό,τι τον Φεβρουάριο.
Ωστόσο, η δυναμική μετασχηματισμού της δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης θα αξιοποιηθεί μόνο αν ένα ευρύ φάσμα εταιρειών την ενσωματώσει συστηματικά στα προϊόντα και τις λειτουργίες τους, σημειώνει σε άρθρο του ο Economist.
Οι εταιρείες δυσκολεύονται να αξιοποιήσουν τη δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη για πολλούς λόγους
Αντιμέτωποι με την υποτονική πρόοδο, πολλοί επικεφαλής εταιρειών διολισθαίνουν σε αυτό που ο Τζον Λάβλοκ της Gartner αποκαλεί «κοιλάδα της απογοήτευσης», αναφερόμενος στο στάδιο του περίφημου «κύκλου διαφημιστικής εκστρατείας» της εταιρείας συμβούλων που ακολουθεί την ευφορία που προκαλεί μια νέα τεχνολογία.
Αυτό αποτελεί πρόβλημα για τους τεχνολογικούς κολοσσούς – δηλαδή Alphabet, Amazon, Microsoft και Meta – οι οποίοι εξακολουθούν να επενδύουν τεράστια ποσά στην κατασκευή της υποδομής που στηρίζει την τεχνητή νοημοσύνη. Σύμφωνα με τον Πιερ Φέραγκου της New Street Research, οι συνδυασμένες κεφαλαιουχικές δαπάνες τους πρόκειται να αυξηθούν από το 12% των εσόδων τους πριν από μια δεκαετία στο 28% φέτος. Θα είναι όμως σε θέση να δημιουργήσουν αρκετά υγιείς αποδόσεις για να δικαιολογήσουν τις σπατάλες; Αναρωτιέται ο Economist.
Οι εταιρείες δυσκολεύονται να αξιοποιήσουν τη δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη για πολλούς λόγους. Τα δεδομένα τους είναι συχνά απομονωμένα και παγιδευμένα σε απαρχαιωμένα συστήματα πληροφορικής. Πολλές αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην πρόσληψη του απαραίτητου, κατάλληλα καταρτισμένου, προσωπικού. Και όσες δυνατότητες και αν βλέπουν στην τεχνολογία, οι επικεφαλής γνωρίζουν ότι πρέπει να προστατεύσουν τις επιχειρήσεις τους, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να ελαχιστοποιήσουν τον κίνδυνο ένα ρομπότ να κάνει ένα επιζήμιο λάθος ή να τις εκθέσει σε παραβιάσεις της ιδιωτικής ζωής ή παραβιάσεις δεδομένων.
Δύο συνέδρια, μία εικόνα
Αυτό βέβαια δεν εμποδίζει του τεχνολογικούς κολοσσούς να συνεχίζουν να διαφημίζουν τις δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης. Οι Σάτια Ναντέλα και Σουντάρ Πιτσάι, επικεφαλής των Microsoft και Alphabet αντίστοιχα, μίλησαν με ενθουσιασμό κατά τη διάρκεια των ετήσιων συνεδρίων των εταιρειών τους για μια «αλλαγή πλατφόρμας» και την ανάδυση ενός «ιστού από agents» που θα αποτελείται από ημιαυτόνομους πράκτορες τεχνητής νοημοσύνης που θα αλληλεπιδρούν μεταξύ τους για λογαριασμό των ανθρώπινων αφεντικών τους.
Οι επικεφαλής των δύο κορυφαίων τεχνολογικών εταιρειών τόνισαν πώς τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης γίνονται καλύτερα, ταχύτερα, φθηνότερα και ευρύτερα διαθέσιμα. Επιπλέον, ο Ίλον Μασκ ανακοίνωσε μέσω βιντεοκλήσης στο πλήθος που παρακολουθούσε το συνέδριο της Microsoft ότι η xAI, το εργαστήριο τεχνητής νοημοσύνης του, θα διαθέσει τα μοντέλα Grok στην υπηρεσία cloud Azure του τεχνολογικού γίγαντα. Λίγο νωρίτερα, ο Σαμ Άλτμαν, «αντίζηλος» του Μασκ, μέσω του ίδιου συνεδρίου διαφήμισε τα οφέλη της βαθιάς σχέσης της OpenAI με τη Microsoft.
Η Google ανακοίνωσε ότι θα λανσάρει μια πιο διαλογική «λειτουργία AI» για τη μηχανή αναζήτησής της
Μάλιστα, οι Ναντέλα και Πιτσάι σημείωσαν και οι δύο ένα νέο επίτευγμα – τον αριθμό των tokens που επεξεργάστηκαν τα μοντέλα παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης – για να καταδείξουν την άνθηση της χρήσης. Σε κάθε περίπτωση, δεν βρέθηκαν στο επίκεντρο των δύο συνεδρίων τα… κλασικά μέτρα επιχειρηματικής επιτυχίας, όπως οι πωλήσεις ή τα κέρδη
Ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης
Σύμφωνα με τον Λαβλοκ της Gartner, μεγάλο μέρος του οφέλους της τεχνολογίας για τους hyperscalers θα προέλθει από την εφαρμογή στα δικά τους προϊόντα και λειτουργίες Στην εκδήλωσή της, η Google ανακοίνωσε ότι θα λανσάρει μια πιο διαλογική «λειτουργία AI» για τη μηχανή αναζήτησής της, η οποία θα τροφοδοτείται από τα μοντέλα Gemini. Επιπλέον, η εταιρεία υποστηρίζει ότι οι περιλήψεις AI που εμφανίζονται τώρα μαζί με τα αποτελέσματα της αναζήτησής της χρησιμοποιούνται ήδη από περισσότερους από 1,5 δισ. ανθρώπους κάθε μήνα.
Η Google εισήγαγε επίσης τη δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη στη διαφημιστική της επιχείρηση, για να βοηθήσει τις εταιρείες να δημιουργήσουν περιεχόμενο και να διαχειριστούν τις καμπάνιες τους. Η Meta, η οποία δεν προσφέρει υπηρεσία υπολογιστικού νέφους, έχει κάνει το ίδιο στην επιχείρηση διαφημίσεων χρησιμοποιώντας τα μοντέλα Llama ανοικτού κώδικα.
Η Microsoft έχει ενσωματώσει την τεχνητή νοημοσύνη στη σουίτα εφαρμογών εργασίας της και στην πλατφόρμα Github. Η Amazon έχει εφαρμόσει την τεχνολογία στην επιχείρησή της στο ηλεκτρονικό εμπόριο για να βελτιώσει τις συστάσεις προϊόντων και να βελτιστοποιήσει τα logistics.
Το κόστος της καθυστέρησης είναι ήδη ευκρινέστατο για την Apple, η οποία ήταν πιο αργή από τους άλλους τεχνολογικούς γίγαντες στο να αγκαλιάσει τη δημιουργική AI
Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί επίσης να επιτρέψει στους τεχνολογικούς κολοσσούς να μειώσουν τις θέσεις εργασίας προγραμματισμού. Αυτόν τον μήνα η Microsoft απέλυσε 6.000 εργαζόμενους, πολλοί από τους οποίους φέρονται να ήταν μηχανικοί λογισμικού.
Οι προσπάθειες αυτές, αν είναι επιτυχείς, μπορεί να ενθαρρύνουν και άλλες εταιρείες να συνεχίσουν να πειραματίζονται με την τεχνολογία μέχρι να μπορέσουν και αυτές να την αξιοποιήσουν.
Η «πλαγιά της διαφώτισης»
Σύμφωνα με το σκεπτικό της Gartner, κάθε… κοιλάδα (βλέπε «κοιλάδα της απογοήτευσης») έχει και μια άλλη όψη: την «πλαγιά της διαφώτισης», η οποία ακούγεται πολύ πιο ευχάριστη. Σε εκείνο το σημείο, οι εταιρείες που δεν έχουν επενδύσει επαρκώς στην τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να το μετανιώσουν.
Το κόστος της καθυστέρησης είναι ήδη ευκρινέστατο για την Apple, η οποία ήταν πιο αργή από τους άλλους τεχνολογικούς γίγαντες στο να αγκαλιάσει τη δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη. Έκανε λάθος στην εισαγωγή μιας βελτιωμένης έκδοσης της φωνητικής βοηθού της Siri, που είχε ανακατασκευαστεί γύρω από την τεχνολογία αυτή. Το νέο ρομπότ είναι τόσο γεμάτο σφάλματα που η κυκλοφορία του αναβλήθηκε.
Το διαδίκτυο χρειάζεται νέα πρωτόκολλα για να βοηθήσει τους πράκτορες τεχνητής νοημοσύνης να αποκτήσουν πρόσβαση σε διάφορες ροές δεδομένων
Όλα θα ξεκαθαρίσουν σε ένα χρόνο
Το στοίχημα για τον Λάβλοκ είναι ότι η κρίση θα διαρκέσει μέχρι το τέλος του επόμενου έτους. Εν τω μεταξύ, οι hyperscalers έχουν δουλειά να κάνουν. Ο Κέβιν Σκοτ, επικεφαλής τεχνολογίας της Microsoft, δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι για να μπορέσουν οι πράκτορες τεχνητής νοημοσύνης να ανταποκριθούν στις υποσχέσεις τους, πρέπει να γίνει σοβαρή δουλειά στη μνήμη, ώστε να μπορούν να ανακαλέσουν προηγούμενες αλληλεπιδράσεις.
Το διαδίκτυο χρειάζεται επίσης νέα πρωτόκολλα για να βοηθήσει τους πράκτορες τεχνητής νοημοσύνης να αποκτήσουν πρόσβαση σε διάφορες ροές δεδομένων. Η Microsoft έχει πλέον υπογράψει και αυτή ένα ανοιχτού κώδικα πρωτόκολλο που ονομάζεται Model Context Protocol, το οποίο ξεκίνησε τον Νοέμβριο από την Anthropic, ένα άλλο εργαστήριο τεχνητής νοημοσύνης, ενώνοντας την Amazon, την Google και το OpenAI.
Πολλές εταιρείες λένε ότι αυτό που χρειάζονται περισσότερο δεν είναι πιο έξυπνα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης, αλλά περισσότερους τρόπους για να κάνουν την τεχνολογία χρήσιμη. Ο Σκοτ της Microsoft το αποκαλεί «πλεόνασμα δυνατοτήτων». Ο ίδιος και ο συνιδρυτής της Anthropic, Ντάριο Αμοντέι, χρησιμοποίησαν το συνέδριο της Microsoft για να παροτρύνουν τους χρήστες να σκεφτούν σε μεγάλο βαθμό και να διατηρήσουν την πίστη τους. «Μην κοιτάτε αλλού», είπε χαρακτηριστικά ο Αμοντέι. «Μην ανοιγοκλείνετε τα μάτια».
Πηγή: ot.gr