Η κυβέρνηση της Βρετανίας έχει αναβάλει την ημερομηνία που αναμένει για την έγκριση πλήρως αυτόνομων οχημάτων, αν και η Uber έχει δηλώσει ότι είναι «έτοιμη να ξεκινήσει» τώρα την παροχή υπηρεσιών ταξί χωρίς οδηγό στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε δηλώσει ότι πλήρως αυτόνομα αυτοκίνητα «θα κυκλοφορήσουν στους δρόμους έως το 2026», αλλά η νέα κυβέρνηση λέει ότι είναι πλέον πιο πιθανό να συμβεί το δεύτερο εξάμηνο του 2027.
Ενώ η περιορισμένη τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης επιτρέπεται ήδη στους δρόμους του Ηνωμένου Βασιλείου, ένας άνθρωπος-οδηγός πρέπει να βρίσκεται στο τιμόνι και να είναι υπεύθυνος για το όχημα, ακόμη και αν χρησιμοποιείται αυτοματοποιημένη τεχνολογία.
Έτοιμη δηλώνει η Uber
«Είμαστε έτοιμοι να λανσάρουμε τα ρομποτικά ταξί στο Ηνωμένο Βασίλειο μόλις το κανονιστικό περιβάλλον είναι έτοιμο για εμάς», δήλωσε στο BBC ο Άντριου ΜακΝτόναλντ, ανώτερος αντιπρόεδρος κινητικότητας στην Uber.
Η εταιρεία μεταφοράς συνεργάζεται με 18 εταιρείες τεχνολογίας αυτοματοποιημένων αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένης της Wayve.
Είναι μία από τις πολλές εταιρείες που προσφέρουν ήδη υπηρεσίες ρομποταξί στις ΗΠΑ. Βρίσκονται επίσης στους δρόμους της Κίνας, των ΗΑΕ και της Σιγκαπούρης.
Ωστόσο, ο ΜακΝτόναλντ διαφώνησε ότι το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν πίσω από τον υπόλοιπο κόσμο, υποστηρίζοντας ότι οι ΗΠΑ και η Κίνα ήταν μπροστά σε μεγάλο βαθμό επειδή εκεί κυρίως είχε αναπτυχθεί η τεχνολογία.
«Εργαζόμαστε γρήγορα και θα εφαρμόσουμε νομοθεσία για τα αυτόνομα οχήματα το δεύτερο εξάμηνο του 2027», ανέφερε σε ανακοίνωσή του το Υπουργείο Μεταφορών.
Εμπειρία στην αυτόνομη οδήγηση
Στις ΗΠΑ, ο ΜακΝτόλαντ είπε ότι τα ρομποταξί λειτουργούν συνήθως για 20 ώρες την ημέρα, επτά ημέρες την εβδομάδα.
Παρόλο που δεν υπάρχει οδηγός να πληρώσει, η Uber λέει ότι το κόμιστρο είναι επί του παρόντος το ίδιο με μια διαδρομή με οδηγό πίσω από το τιμόνι.
Η επιλογή να επιλέξετε αυτόνομο όχημα εμφανίζεται στην εφαρμογή, εφόσον είναι διαθέσιμη, και οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν να συμμετάσχουν ή όχι.
Μια δημοσκόπηση της YouGov το 2024 έδειξε ότι το 37% των Βρετανών θα ένιωθαν «πολύ ανασφαλείς» ταξιδεύοντας με αυτοκίνητο χωρίς οδηγό.
Ωστόσο, ο ΜακΝτόναλντ επέμεινε ότι η αρχική νευρικότητα των νέων πελατών ήταν βραχύβια και η εμπειρία σύντομα «γίνεται η νέα κανονικότητα».
Το αν τα αυτόνομα οχήματα είναι περισσότερο ή λιγότερο ασφαλή από τα ανθρώπινα οδηγούμενα εξακολουθεί να διερευνάται.
Ατυχήματα
Ωστόσο, πολλές μελέτες υποδηλώνουν ότι τα αυτοματοποιημένα οχήματα είναι λιγότερο επιρρεπή σε ατυχήματα από τους ανθρώπους – οδηγούς, με βάση δεδομένα από τις ΗΠΑ.
Παρόλα αυτά, έχουν σημειωθεί αρκετά περιστατικά που αφορούν ρομποτικά ταξί στις χώρες όπου λειτουργούν, από τροχαία ατυχήματα έως εγκλωβισμοί επιβατών.
Τον Ιανουάριο, ένας άνδρας στην Αριζόνα, στις ΗΠΑ, κατέγραψε πώς το ρομποτικό ταξί του έκανε κύκλους σε ένα πάρκινγκ αεροδρομίου, ενώ ήταν παγιδευμένος στο όχημα, ανίκανο ςνα σταματήσει το αυτοκίνητο ή να ζητήσει βοήθεια.
Η General Motors σταμάτησε την υπηρεσία ταξί χωρίς οδηγό Cruise στο Σαν Φρανσίσκο το 2023 λόγω ανησυχιών για την ασφάλεια.
«Η πραγματικότητα είναι ότι ένα ατύχημα είναι πάρα πολλά», δήλωσε ο ΜακΝτόναλντ.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο υπάρχουν επίσης πρακτικά ερωτήματα σχετικά με την ασφάλιση, την ιδιοκτησία και την ευθύνη όταν ένα αυτόνομο όχημα εμπλέκεται σε ατύχημα. Ο ΜακΝτόναλντ είπε ότι όλα αυτά βρίσκονται ακόμη υπό επεξεργασία.
Πηγές ανησυχίας
Ο Τομ Λέγκετ, διευθυντής τεχνολογίας οχημάτων στην Thatcham Research – ένα ανεξάρτητο κέντρο ασφάλειας αυτοκινήτων – δήλωσε στο BBC ότι το ρομποτικό ταξί θα πρέπει να είναι «καθοδηγούνται πρώτιστα από την ασφάλεια» στο Ηνωμένο Βασίλειο.
«Δεύτερον, θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι η είναι διαθέσιμο σε όσους το χρειάζονται – ασφαλιστές και όσους διερευνούν περιστατικά όταν συμβαίνουν»2.
Η κυβέρνηση λέει ότι τα αυτόνομα οχήματα έχουν τη δυνατότητα «να δημιουργήσουν μια βιομηχανία αξίας 42 δισεκατομμυρίων λιρών και να παρέχουν 38.000 θέσεις εργασίας έως το 2035».
Αλλά φυσικά αποτελούν πηγή ανησυχίας για τους ανθρώπους που βγάζουν τα προς το ζην οδηγώντας.
Ο Άντι Πρέντεργκαστ, εθνικός γραμματέας του συνδικάτου GMB, δήλωσε ότι οι «σημαντικές κοινωνικές επιπτώσεις» που θα μπορούσαν να έχουν τα αυτοκίνητα και τα ταξί χωρίς οδηγό – όπως η πιθανά λιγότερες θέσεις εργασίας ή ανεργία – για τους εργαζόμενους και το κοινό πρέπει να ληφθούν πλήρως υπόψη.
Ο κ. ΜακΝτόναλντ της Uber πιστεύει εν τω μεταξύ ότι τα αυτόνομα οχήματα θα μεταμορφώσουν τον τρόπο που πολλοί άνθρωποι ταξιδεύουν στο εγγύς μέλλον.
Πηγή: ot.gr