Όλα τα σενάρια, μεταξύ των οποίων το ύψος καταρτιών, τα ταραγμένα νερά από το γύρισμα της παλίρροιας και η απουσία ρυμουλκού, εξετάζονται στο πλαίσιο των ερευνών για τις αιτίες που οδήγησαν στην πρόσκρουση του εκπαιδευτικού ιστιοφόρου του Μεξικανικού Πολεμικού Ναυτικού στη Γέφυρα του Μπρούκλιν, στις ΗΠΑ.
Το μεγάλο σκάφος την ώρα της πρόσκρουσης έκανε ελιγμούς σε ταραγμένα νερά, η παλίρροια είχε μόλις γυρίσει και ένα γρήγορο ρεύμα ανέβαινε προς τον East River, καθώς έπνεε άνεμος ταχύτητας 10 μιλίων/ώρα, αναφέρει το δημοσίευμα του Associated Press.
Αν και τέτοιοι κίνδυνοι αντιμετωπίζονται εύκολα από έμπειρους καπετάνιους, ενδεχόμενα λάθη μπορεί να αποβούν μοιραία – όπως και έγινε – σε ένα λιμάνι με έντονη κίνηση όπως αυτό της Νέας Υόρκης, όπου τα στενά κανάλια, οι άνεμοι και οι δίνες καθιστούν δύσκολη τη διέλευση.
Μέχρι τώρα δεν έχει αποσαφηνιστεί τι προκάλεσε την πρόσκρουση του 90μετρου Cuauhtemoc στη γέφυρα, με τα τρία κατάρτια του σκάφους να πέφτουν σαν ντόμινο προκαλώντας δύο θανάτους και πολλούς τραυματισμούς. Η έρευνα από το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών πιθανόν να διαρκέσει μήνες.
Την ώρα της πρόσκρουσης στη γέφυρα, η παλίρροια είχε μόλις γυρίσει και ένα γρήγορο ρεύμα ανέβαινε προς τον East River
Ωστόσο, τα πλάνα από βίντεο όσων βρίσκονταν στην προκυμαία δείχνουν το πλοίο να πέφτει στη γέφυρα με την όπισθεν και με πλήρη ταχύτητα, γεγονός που υποδηλώνει ότι ο καπετάνιος έχασε τον έλεγχο της μηχανής. Υπάρχουν επίσης ερωτήματα σχετικά με το αν το ρυμουλκό συνοδείας απομακρύνθηκε πολύ νωρίς ενώ θα έπρεπε να είχε προσδεθεί στο πλοίο ή να παραμείνει μαζί του μέχρι αυτό να βγει στον ωκεανό.
Ο παράγοντας της παλίρροιας
Ο πρώην ναυτικός Σαλ Μερκογκλιάνο, ο οποίος έχει οδηγήσει πολλά πλοία στο λιμάνι της Νέας Υόρκης, δήλωσε ότι όλα αυτά τα «χειρότερα σενάρια» όπως το ύψος του πλοίου, το ισχυρό ρεύμα, ο δυνατός άνεμος και η απουσία μιας πιο ελεγχόμενης συνοδείας ρυμουλκού συνέβαλαν στην τραγωδία.
«Το συνετό θα ήταν να φύγουν δύο ώρες νωρίτερα, μόλις η παλίρροια ξεκινούσε. Αυτή θα ήταν η ιδανική στιγμή αλλά δεν νομίζω ότι φαντάστηκαν πως η μηχανή του σκάφους θα τους έριχνε στη γέφυρα», εκτίμησε ο ίδιος.
Παρ’ όλα αυτά, τόνισε, χάρη στα χαλύβδινα κατάρτια δεν είχαμε περισσότερους θανάτους. Οι άνδρες παρέμειναν δεμένοι στη θέση τους αντί να βρεθούν στο νερό από ύψος 12 ορόφων. «Θα μπορούσε να είναι πολύ χειρότερο, να βλέπουμε ανθρώπους να πνίγονται στο ποτάμι δεμένοι σε ιμάντες».
Mexican Navy sailing ship CUAUHTÉMOC was under tug escort before reversing into Brooklyn Bridge pic.twitter.com/6cFJhmV5uc
— NOVA Campaigns (@NoVA_Campaigns) May 18, 2025
Η 20χρονη Γιαμιλέ Σάντες που έχασε τη ζωή της στο ναυτικό ατύχημα σπούδαζε μηχανικός στη ναυτική ακαδημία του Μεξικού. Όταν μίλησε με τη μητέρα της λίγο πριν την τραγωδία, ακουγόταν ενθουσιασμένη που ο επόμενος σταθμός του πλοίου θα ήταν η Ισλανδία.
Το Cuauhtemoc βρέθηκε στη Νέα Υόρκη στο πλαίσιο μιας παγκόσμιας περιοδείας καλής θέλησης σε 15 χώρες και χτύπησε τη γέφυρα γύρω στις 20:20 κατά την αναχώρησή του. Η κυκλοφορία στην κορυφή της γέφυρας διεκόπη και αποκαταστάθηκε λίγες ώρες αργότερα.
Το πρόβλημα με το ρυμουλκό
Το Cuauhtemoc έφτασε στη Νέα Υόρκη στις 13 Μαΐου, έκανε όπισθεν από το τουριστικό South Street Seaport όπου είχε ελλιμενιστεί για αρκετές ημέρες υποδεχόμενο επισκέπτες.
Δεδομένα παρακολούθησης από την Marine Traffic και βίντεο από αυτόπτες μάρτυρες δείχνουν ότι ένα ρυμουλκό 1.800 ίππων, το Charles D. McAllister, να είναι δίπλα στο σκάφος καθώς αυτό έμπαινε με την όπισθεν στο κανάλι, αλλά έφυγε προτού το σκάφος στρίψει.
Δευτερόλεπτα αργότερα το πλοίο φαίνεται να παρασύρεται προς τη λάθος κατεύθυνση. Τότε το ρυμουλκό προσπάθησε να προσπεράσει το πλοίο αλλά έφτασε πολύ αργά.
Μετά το περσινό δυστύχημα στη Βαλτιμόρη, οι λιμενικές αρχές εκεί αυστηροποίησαν τους κανόνες για να απαιτούν συνοδεία ρυμουλκού και χαμηλότερες ταχύτητες για τα πλοία που διέρχονται από την είσοδο του λιμανιού.
Μεγάλα φορτηγά πλοία αποφεύγουν το λιμάνι της Νέας Υόρκης
Τα ατυχήματα στο λιμάνι της Νέας Υόρκης είναι σπάνια ακριβώς επειδή τα μεγάλα φορτηγά πλοία και τα σύγχρονα πολεμικά πλοία αποφεύγουν την περιοχή λόγω του χαμηλού ύψους των γεφυρών. Παρ’ όλα αυτά τον Ιούλιο του 2026, το λιμάνι αναμένεται να φιλοξενήσει τον μεγαλύτερο στολίσκο ψηλών πλοίων από όλο τον κόσμο για τον εορτασμό της 250ής επετείου από την ίδρυση των Ηνωμένων Πολιτειών.
Οι αμερικανικές Αρχές εξετάζουν κατά πόσο το πλήρωμα του Cuauhtémoc είχε πραγματοποιήσει τους συνιστώμενους ελέγχους ασφαλείας πριν από την αναχώρησή του από το λιμάνι. Συνήθως αυτοί περιλαμβάνουν τον έλεγχο των ελίκων, του πηδαλίου και της πρόωσης της μηχανής έξι έως 12 ώρες νωρίτερα, ώστε να διασφαλιστεί ότι όλα λειτουργούν σωστά και τίποτα δεν αφήνεται στην τύχη.
Το κατεστραμμένο πλοίο βρίσκεται αγκυροβολημένο στην προβλήτα 35 στο κάτω Μανχάταν, όσο οι έρευνες συνεχίζονται. Η ακτοφυλακή δήλωσε ότι οι ζημιές αξιολογούνται, ενώ όρισε μια ζώνη ασφαλείας 50 μέτρων γύρω από το πλοίο.
Ο Δημοκρατικός γερουσιαστής της Νέας Υόρκης, Τσακ Σούμερ, δήλωσε ότι οποιαδήποτε έρευνα θα πρέπει να εξετάσει κατά πόσον το πάγωμα των ομοσπονδιακών προσλήψεων της κυβέρνησης Τραμπ επηρέασε τα επίπεδα στελέχωσης της αμερικανικής ακτοφυλακής, τις διαδικασίες ασφαλείας και την ετοιμότητα αντιμετώπισης ατυχημάτων. «Υπάρχουν περισσότερα ερωτήματα από ό,τι απαντήσεις όσον αφορά το πώς ακριβώς συνέβη αυτό το ατύχημα» δήλωσε ο ίδιος.
Πηγή: in.gr