Τη θεωρία ότι η πυρόσφαιρα στο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη προκλήθηκε από τα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών αποδομεί με συγκεκριμένα επιστημονικά δεδομένα ο καθηγητής του ΑΠΘ Αθανάσιος Κωνσταντόπουλος, στον οποίο απευθύνθηκε ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) στο πλαίσιο της έρευνάς του για τη σύνταξη του πορίσματός του, το οποίο αποτελεί μέρος της δικογραφίας που έχει στα χέρια του ο εφέτης – ειδικός ανακριτής Σωτήρης Μπακαΐμης.
«Η μεγάλη πυρόσφαιρα αναδύθηκε σε χρονική απόσταση 0,4 sec από τη σύγκρουση των τρένων»
Μέσα σε 15 σελίδες ο καθηγητής Χημικής Μηχανικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) με 40ετή επαγγελματική και ερευνητική εμπειρία σε διεργασίες καύσης και αερολυμάτων, αφού ρητά αναφέρει ότι οι επιστημονικές απόψεις που διατυπώνει είναι προσωπικές και δεν αντικατοπτρίζουν τις απόψεις του Πανεπιστημίου, περιγράφει, αναλύει και εξηγεί όλα τα δεδομένα, καταλήγοντας στο εξής συμπέρασμα:
«Η μεγάλη πυρόσφαιρα στο σιδηροδρομικό ατύχημα των Τεμπών που αναδύθηκε σε χρονική απόσταση 0,4 sec από τη σύγκρουση των τρένων, δεν μπορεί να αποδοθεί στο έλαιο μετασχηματιστών (PDMS), το οποίο, αν και εύφλεκτο σε αρκετά υψηλές θερμοκρασίες (όπως ορίζει το έγγραφο τεχνικών προδιαγραφών, > 400° C), δεν θα μπορούσε να αναφλεγεί στο επικρατούν περιβάλλον κατά τη διάρκεια των 0,4 sec που αναδύθηκε η πυρόσφαιρα λόγω ανεπαρκούς χρόνου για να λάβει χώρα η απαιτούμενη κινητική της αντίδρασης».
Η απουσία λευκής σκόνης
Επιπλέον, ο ίδιος προχωρά και ένα βήμα παραπέρα τη θέση του επισημαίνοντας και ένα ακόμα στοιχείο που ενισχύει το συμπέρασμά του. Συγκεκριμένα, αναφέρει επί λέξει: «Η απουσία λευκής σκόνης (διοξείδιο του πυριτίου, SiO2) στον τόπο του ατυχήματος, σε ποσότητες που θα δικαιολογούσαν την καύση μεγάλης ποσότητας ελαίου σιλικόνης, αποτελεί άλλη μια σαφή ένδειξη ότι τέτοιο περιστατικό δεν συνέβη».
Ως εκ τούτου, καταλήγει ο έμπειρος καθηγητής, «η προέλευση της πυρόσφαιρας που συνάδει με μερικούς τόνους εύφλεκτου πτητικού καυσίμου πρέπει να αναζητηθεί αλλού».
Αξίζει να σημειωθεί ότι, όπως αναφέρεται στο έγγραφό του, το οποίο επιγράφεται ως «Ειδική Γνωμάτευση για το σιδηροδρομικό ατύχημα των Τεμπών: Ελαιο μετασχηματιστή και πυρόσφαιρα», ο Αθανάσιος Κωνσταντόπουλος κλήθηκε να συνδράμει με την επιστημονική του ιδιότητα και με βάση την πολυετή εμπειρία του στην αναζήτηση των αιτιών της έκρηξης.
Σε αυτό το πλαίσιο, του τέθηκε το ερώτημα εάν τα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών, που υπάρχουν σε όλα τα τρένα που εμπλέκονται στη σύγκρουση, θα μπορούσαν να δημιουργήσουν την παρατηρούμενη πυρόσφαιρα, που καταγράφηκε από τρεις ανεξάρτητες βιντεοκάμερες, και έδωσε τη δική του απάντηση.
Τέλος, από την πλευρά του ο δικαστικός λειτουργός αναμένει και την πραγματογνωμοσύνη που έχει ανατεθεί στον καθηγητή του ΕΜΠ Δημήτρη Καρώνη για τα αίτια της έκρηξης. Από το περιεχόμενό της μάλιστα θα εξαρτηθεί το εάν γίνουν και άλλες ανακριτικές ενέργειες στο πλαίσιο της ουσιαστικής διερεύνησης της σοβαρής αυτής υπόθεσης.
Πυρά διαρκείας για την Προανακριτική
Εν αναμονή της κατάθεσης αιτήματος σύστασης Προανακριτικής Επιτροπής για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή από το ΠΑΣΟΚ, που όπως προανήγγειλε στο Mega ο Νίκος Ανδρουλάκης είναι θέμα ημερών (αναμένεται το αργότερο μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας), πυροδοτείται η κόντρα Μαξίμου – αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Ο Ανδρουλάκης περιέγραψε και το αδίκημα πάνω στο οποίο θα βασίζεται το αίτημα: κακουργηματικές πράξεις, αφού «δεν μπορεί οι υφιστάμενοι να παραπέμπονται για κακουργηματικές πράξεις και να μην παραπέμπεται για τον ίδιο χαρακτήρα ο προϊστάμενός τους» ανέφερε χαρακτηριστικά – επί της ουσίας προεξοφλώντας τη διαφωνία της κυβέρνησης και ενισχύοντας την πιθανότητα οι προτάσεις προς ψήφιση στην Ολομέλεια να γίνουν (τουλάχιστον) δύο.
Το Μαξίμου αναμένει να διαβάσει το κείμενο αλλά ήδη βλέπει προαποφασισμένη κίνηση που δεν έχει καμία βάση. «Το επιχείρημα Ανδρουλάκη ότι επειδή σε μια ιεραρχία ένας υπάλληλος κατηγορείται για κακούργημα και ο ανώτερός του πρέπει να κατηγορηθεί για κακούργημα είναι αντίθετη στην κοινή λογική και κυρίως σε όποια ανάλυση θεωρίας και νομολογίας στο ποινικό δίκαιο» είπε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.
Ο Παύλος Μαρινάκης σήκωσε τους τόνους με την αποστροφή ότι αξιωματική αντιπολίτευση και αξιοπιστία «είναι αντίθετες έννοιες», επιμένοντας ότι «δικαστικό συμβούλιο σημαίνει Δικαιοσύνη» και άρα δείχνοντας σε προσπάθεια fast track διαδικασίας. Η σύνταξη του αιτήματος του ΠΑΣΟΚ ολοκληρώνεται και αναμένεται να μοιραστεί σήμερα στους βουλευτές του κόμματος που έχει τις 30 απαιτούμενες υπογραφές και δεν χρειάζεται να συνεννοηθεί με κανέναν από τους υπολοίπους, παρά τις προσπάθειες που έγιναν από τη Ζωή Κωνσταντοπούλου και τον Αλέξη Χαρίτση.
Στο μεταξύ, το πρώτο διερευνητικό τετ α τετ με τη διοίκηση της Ferrovie dello Stato Italiane (FSI), μητρικής της Hellenic Train, είχε χθες στην ιταλική πρωτεύουσα ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης. Στο επίκεντρο της συνάντησης βρέθηκε η επαναδιαπραγμάτευση της «λεόντειας» σύμβασης των Ιταλών που συνάφθηκε με τον πρώην υπουργό Μεταφορών Κ. Καραμανλή, το καλοκαίρι του 2022.
Πηγή: in.gr