Μια απρόσμενη ανακάλυψη στον βυθό του Ατλαντικού αποκάλυψε δύο ιστορικά ναυάγια, που για πάνω από τρεις αιώνες κανείς δεν γνώριζε την ακριβή θέση τους.
Αρχαιολόγοι εντόπισαν έναν «κίτρινο δρόμο» από τούβλα στα ανοιχτά της Κόστα Ρίκα, ο οποίος τους οδήγησε στα χαμένα δανέζικα πλοία μεταφοράς σκλάβων Fridericus Quartus και Christianus Quintus.
Σύμφωνα με ιστορικά αρχεία, τα δύο πλοία ναυάγησαν το 1710. Το Fridericus Quartus πυρπολήθηκε και το Christianus Quintus καταστράφηκε από κύματα όταν έσπασε η άγκυρά του.
Παρότι οι ντόπιοι γνώριζαν την ύπαρξη δύο ναυαγίων στα ανοικτά των ακτών του Εθνικού Πάρκου Cahuita, τα θεωρούσαν πειρατικά πλοία.
Τούβλα, ξύλα και πήλινοι σωλήνες
Το 2015 Αμερικανοί θαλάσσιοι αρχαιολόγοι βρήκαν στον βυθό τα χαρακτηριστικά κίτρινα τούβλα, γεγονός που έθεσε νέα ερωτήματα σχετικά με την ιστορία τους. Το 2023, ερευνητές από τη Δανία και συγκεκριμένα από το Εθνικό Μουσείο της Δανίας και το Μουσείο Βίκινγκ Σκαφών πραγματοποίησαν υποβρύχια ανασκαφή, ανακτώντας δείγματα ξύλου, τούβλων και πήλινων σωλήνων.
Η ανάλυση των ευρημάτων επιβεβαίωσε ότι τα ναυάγια ανήκουν στα δύο δανέζικα δουλεμπορικά. «Τα τούβλα είναι δανέζικα, το ίδιο και τα ξύλα, τα οποία είναι επιπλέον καμένα και καπνισμένα από φωτιά. Αυτό ταιριάζει απόλυτα με τις ιστορικές αναφορές που αναφέρουν ότι ένα από τα πλοία κάηκε», εξήγησε ο ερευνητής David Gregory του Εθνικού Μουσείου της Δανίας.

Αρχαιολόγοι εντόπισαν έναν «κίτρινο δρόμο» από τούβλα στα ανοιχτά της Κόστα Ρίκα
Οι μετρήσεις των τούβλων αποκάλυψαν ότι είχαν το ίδιο μέγεθος με τα κίτρινα τούβλα «Flensburg» που χρησιμοποιούνταν στη Δανία και τις δανικές αποικίες κατά τη διάρκεια του 1700.
Το ξύλο βελανιδιάς προήλθε από την περιοχή της Βαλτικής και είχε κοπεί γύρω στο 1690–1695. Οι πήλινοι σωλήνες, ολλανδικής κατασκευής, ήταν σύνηθες φορτίο σε δανέζικα πλοία της εποχής. «Το μέγεθος, το σχήμα και τα σχέδια των σωλήνων υποδηλώνουν ότι κατασκευάστηκαν την περίοδο ακριβώς πριν από το ναυάγιο των πλοίων το 1710», σύμφωνα με τους ερευνητές.
«Δεν έχουμε πλέον καμία αμφιβολία για την ταυτότητα των πλοίων», δήλωσε ο David Gregory. Ο αρχαιολόγος Andreas Kallmeyer Bloch, που ηγήθηκε της πολυετούς έρευνας, χαρακτήρισε την ανασκαφή ως την πιο συγκλονιστική της καριέρας του.
«Δεν είναι μόνο μια σημαντική ανακάλυψη για την τοπική κοινότητα, αλλά συμπληρώνει δύο χαμένα κομμάτια από την ιστορία της Δανίας», δήλωσε συγκινημένος.
Η Δανία απαγόρευσε το διατλαντικό εμπόριο σκλάβων το 1792, αλλά η δουλεία καταργήθηκε επίσημα μόλις το 1847.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από το ερευνητικό κέντρο Njord του Εθνικού Μουσείου, το οποίο σχεδιάζει να εντοπίσει και άλλα ναυάγια με παρόμοια ιστορική σημασία σε όλον τον κόσμο.
Πηγή: tanea.gr