«Βιώσιμο ταξίδι»: Αρχίζουν οι τουρίστες να συνειδητοποιούν τον αντίκτυπό τους στις τοπικές κοινότητες;

«Βιώσιμο ταξίδι»: Αρχίζουν οι τουρίστες να συνειδητοποιούν τον αντίκτυπό τους στις τοπικές κοινότητες;

Οι τουρίστες έχουν όλο και μεγαλύτερη συνείδηση ότι ο τρόπος με τον οποίο ταξιδεύουν έχει σημασία – όχι μόνο για τον πλανήτη, αλλά και για τους ανθρώπους που ζουν στους δημοφιλείς προορισμούς.

Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα της Έκθεσης για το Βιώσιμο Ταξίδι 2025 της Booking.com.

Στην δέκατη έκδοσή της, η έκθεση διαπιστώνει ότι περισσότεροι από τους μισούς ταξιδιώτες έχουν πλέον συνειδητοποιήσει τον αντίκτυπο του τουρισμού στις τοπικές κοινότητες και στο περιβάλλον.

Με βάση τις απόψεις 32.000 ατόμων από 34 χώρες, η έκθεση αποκαλύπτει μια πιθανή αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο ορίζουμε το υπεύθυνο ταξίδι.

Αρκούν οι καλές προθέσεις;

Η πιο βιώσιμη προσέγγιση του κόσμου φαίνεται να είναι πιο δημοφιλής από ποτέ, σύμφωνα με το Euronews.

Το εντυπωσιακό 93% των ερωτηθέντων στην έρευνα, η οποία περιελάμβανε χιλιάδες άτομα από έξι ηπείρους, δήλωσαν ότι θέλουν να κάνουν πιο υπεύθυνες επιλογές και έχουν ήδη λάβει μέτρα για να το πετύχουν.

Αυτό είναι περισσότερο από το διπλάσιο του ποσοστού των ερωτηθέντων που δήλωσαν το ίδιο το 2016.

Απλές ενέργειες, από το κλείσιμο του κλιματισμού έως την αποφυγή των πολυσύχναστων τουριστικών προορισμών, έχουν αρχίσει να γίνονται mainstream.

Ωστόσο, η φετινή έρευνα δείχνει ότι τα πιο φιλικά προς το περιβάλλον ταξίδια είναι μόνο ένα μέρος της ιστορίας.

Οι οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις της εξερεύνησης νέων τόπων, από την πίεση που ασκείται στα συστήματα στέγασης έως τον σεβασμό των πολιτιστικών παραδόσεων, βρίσκονται πλέον στην κορυφή των προτεραιοτήτων πολλών τουριστών.

Σχεδόν το 40% των ερωτηθέντων αναζητούν συμβουλές για ταξίδια εκτός της περιόδου αιχμής ή για εναλλακτικούς προορισμούς, προκειμένου να αποφύγουν τον συνωστισμό.

Περιορισμός τουρισμού ή μέτρα

Ωστόσο, η έκθεση αποκαλύπτει επίσης ένα χάσμα μεταξύ ιδεών και πράξεων.

Σχεδόν το ένα τρίτο των ερωτηθέντων ανέφερε αύξηση του κόστους διαβίωσης στον τόπο κατοικίας τους λόγω του τουρισμού.

Ωστόσο, μόνο το 16% πιστεύει ότι η λύση είναι ο περιορισμός του αριθμού των επισκεπτών.

Αντίθετα, πολλοί ζητούν καλύτερες επενδύσεις στη διαχείριση των αποβλήτων, τις δημόσιες συγκοινωνίες και τη διατήρηση του περιβάλλοντος, προκειμένου να περιοριστεί ο αντίκτυπος του υπερτουρισμού.

Πολλοί προορισμοί υιοθετούν αυτή την αλλαγή

Ορισμένοι προορισμοί προσαρμόζονται στις εξελισσόμενες προσδοκίες των ταξιδιωτών.

Η Χιλή, για παράδειγμα, προσελκύει ενεργά «υπεύθυνους τουρίστες με υψηλή καταναλωτική δύναμη», οι οποίοι, σύμφωνα με τον οργανισμό τουρισμού της χώρας, αναζητούν βιωματικές εμπειρίες με πολιτιστική ευαισθησία. Είναι επίσης πρόθυμοι να ξοδέψουν περισσότερα για να υποστηρίξουν τις τοπικές επιχειρήσεις και τις προσπάθειες διατήρησης του περιβάλλοντος.

Για να προσελκύσει αυτούς τους ταξιδιώτες, η χώρα επεκτείνει τις προστατευόμενες περιοχές, υποστηρίζει προγράμματα επαναφύτρωσης και επενδύει σε φιλικές προς το περιβάλλον επιλογές ταξιδιού.

Στα Γκαλαπάγκος, όπου τα ευαίσθητα οικοσυστήματα αντιμετωπίζουν τεράστια πίεση από τον τουρισμό, ορισμένοι κρουαζιεροπλοιοί επανεξετάζουν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα. Τα δρομολόγια δίνουν πλέον προτεραιότητα σε βιώσιμες δραστηριότητες, με τους ξεναγούς να υπενθυμίζουν στους επισκέπτες τον αντίκτυπο που μπορεί να έχει ακόμη και ένα μόνο αποτύπωμα στο περιβάλλον.

Τα νησιά έχουν επίσης αντιδράσει στον υπερτουρισμό διπλασιάζοντας τα εισιτήρια εισόδου.

Κάποιοι αισθάνονται την πίεση

Η κατάσταση είναι πιο τεταμένη αλλού, καθώς ο αυξανόμενος αριθμός επισκεπτών κατακλύζει ορισμένους προορισμούς.

Μετά από μια δοκιμή πέρυσι, η Βενετία επανέφερε τον φόρο για τους ημερήσιους επισκέπτες το 2025, προκειμένου να διαχειριστεί την πληθώρα τουριστών που κατακλύζει το ιστορικό κέντρο της πόλης.

Οι επισκέπτες που δεν πληρώνουν τον φόρο αντιμετωπίζουν υψηλά πρόστιμα. Ωστόσο, το τέλος των 10 ευρώ δεν έχει αποτρέψει τους ταξιδιώτες από το να κατακλύζουν μαζικά την πόλη.

Το περασμένο καλοκαίρι, ο αριθμός των κλινών για τουρίστες στη Βενετία ξεπέρασε τον αριθμό των κατοίκων.

Η Ισπανία έχει δει μια αύξηση του αντιτουριστικού αισθήματος. Σε προορισμούς όπως η Βαρκελώνη, η Μαγιόρκα και η Τενερίφη, οι ντόπιοι έχουν διαμαρτυρηθεί για τον αντίκτυπο των βραχυπρόθεσμων ενοικιάσεων, του θορύβου και της κυκλοφοριακής συμφόρησης.

Οι τοπικές αρχές αρχίζουν να αναλαμβάνουν δράση, αλλά οι αλλαγές είναι αργές και αποσπασματικές.

Έξω από τη Σαγράδα Φαμίλια, ένα από τα πιο φωτογραφημένα μέρη της Βαρκελώνης, οι αρχές δημιουργούν έναν χώρο για selfies προκειμένου να μειώσουν τον συνωστισμό. Ωστόσο, το σχέδιο αυτό δεν φαίνεται να μπορεί να ανακόψει το κύμα των τουριστών που κάνουν ουρά για να δουν τον περίφημο ημιτελή καθεδρικό ναό του Γκαουντί.

Ο τουρισμός χρειάζεται σαφέστερη κατεύθυνση

Τα ευρήματα της Έκθεσης για τον Βιώσιμο Τουρισμό 2025 υπογραμμίζουν μια βασική πρόκληση για τον κλάδο: την ευθυγράμμιση της αυξανόμενης ευαισθητοποίησης των ταξιδιωτών με ουσιαστικές και προσβάσιμες δράσεις.

«Για να διασφαλιστεί ότι οι προορισμοί θα συνεχίσουν να απολαμβάνονται τόσο από τους ντόπιους όσο και από τους επισκέπτες, ο τουρισμός, οι υποδομές και η καινοτομία πρέπει να συμβαδίζουν με τις καλές προθέσεις των ταξιδιωτών», λέει η Danielle D’Silva, διευθύντρια βιωσιμότητας της Booking.com.

Η ίδια η εφαρμογή είναι πιθανό να συμβάλει σε αυτούς τους στόχους. Η D’Silva αναφέρει ότι η εταιρεία σχεδιάζει να προβάλλει ξενοδοχεία, καταλύματα σε σπίτια και ξενώνες που διαθέτουν αναγνωρισμένες πιστοποιήσεις βιωσιμότητας ή παρέχουν εκπαίδευση και καθοδήγηση στους συνεργάτες της στον τομέα της διαμονής.

Με τόσους πολλούς ταξιδιώτες να επιθυμούν να κάνουν πιο βιώσιμες επιλογές, το ερώτημα τώρα είναι αν τα στοιχεία του επόμενου έτους θα δείξουν ότι οι προθέσεις μετατρέπονται σε αποτελέσματα.

Πηγή: in.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

48 ώρες στο Βερολίνο | in.gr

48 ώρες στο Βερολίνο | in.gr

Είτε το αγαπάς, είτε το μισείς, το Βερολίνο διέπεται από μια αίσθηση ελευθερίας προερχόμενης από τα…