Στο τραπέζι ξανά η αγορά και 4ης Belharra

Στο τραπέζι ξανά η αγορά και 4ης Belharra

Για την ενεργοποίηση της option για την τέταρτη φρεγάτα κλάσης «Κίμων» – την πρώτη φρεγάτα τύπου FDI Belharra, δηλαδή, που ναυπηγείται ήδη στη Γαλλία – υπάρχουν σκέψεις και εισηγήσεις προς την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού και το ΓΕΕΘΑ, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες. Σίγουρα δεν είναι άσχετο πως από τις 21 έως τις 23 Απριλίου ο αρχηγός ΓΕΝ, αντιναύαρχος Δημήτριος-Ελευθέριος Κατάρας, πραγματοποίησε επίσκεψη στο ναυπηγείο στη Λοριάν της Γαλλίας όπου ενημερώθηκε για την εξέλιξη των εργασιών και την πρόοδο υλοποίησης του προγράμματος ναυπήγησης των νέων φρεγατών FDI του Πολεμικού Ναυτικού.

Με την Τουρκία να προχωρά ακάθεκτη στο ναυπηγικό της πρόγραμμα που θα της αποδώσει μέσα στα επόμενα χρόνια τουλάχιστον οκτώ νεότευκτες φρεγάτες κλάσης «Ιστανμπουλ» και πιθανότατα 4-6 μεγάλα πυραυλοφόρα αντιτορπιλικά κλάσης μέσα από το πρόγραμμα «TF-2000», ενώ έχει ήδη ξεκινήσει ο σχεδιασμός ενός αεροπλανοφόρου σχεδόν διπλάσιου από το «Anadolu», η Ελλάδα αναζητεί ακόμα τις επιλογές που έχει, με τα περιθώρια να είναι πλέον ιδιαίτερα στενά.

Οι εναλλακτικές λύσεις

Η Ελλάδα πρέπει μέσα στα επόμενα χρόνια να αποσύρει τις περισσότερες, αν όχι όλες, τις φρεγάτες κλάσης «S» και να τις αντικασταστήσει. Η Αθήνα αναζήτησε ενδιάμεσες λύσεις όπως οι φρεγάτες ANZAC από την Αυστραλία. Φρεγάτες που επί της ουσίας είναι αναβαθμισμένες ΜΕΚΟ. Σαν την «Υδρα» δηλαδή που έχουμε στον Κόλπο του Αντεν. Σύμφωνα όμως με τις υπάρχουσες πληροφορίες, λόγω των ανοικτών θαλασσών στις οποίες κλήθηκαν να επιχειρήσουν, η κατάστασή τους είναι πολύ μακριά από αυτό που θα ήθελαν στο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού.

Η υπόθεση επίσης των «φρεγατοκορβετών» LCS που θα παραχωρούνταν από τις ΗΠΑ κρίθηκε σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες ως μη αποδοτική για το Πολεμικό Ναυτικό, καθώς πέρα από τις αρνητικές εισηγήσεις που υπήρχαν, το κόστος που θα χρειαζόταν να καταβληθεί από ελληνικής πλευράς προκειμένου να μπορούν αυτά τα πλοία να «επιβιώσουν» στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο απέναντι στις προδιαγραφόμενες απειλές ήταν τέτοιο που κρίθηκε ως ασύμφορο.

Οταν, δε, έγινε στις αρχές Απριλίου γνωστό πέρα από τον Ατλαντικό πως το πρόγραμμα των φρεγατών Constellation, για τις οποίες έχει μιλήσει και ο ίδιος ο υπουργός Εθνικής Αμυνας, θα πάει πίσω περίπου τρία χρόνια, τότε στην Αθήνα χτύπησαν όχι απλά «καμπανάκια», αλλά «καμπάνες», καθώς ο χρόνος αυτός είναι υπερπολύτιμος.

Οι φρεγάτες ΜΕΚΟ

και οι κορβέτες

Δεδομένο είναι επίσης πως αν υπάρξει τέτοιο αίτημα προς τη γαλλική πλευρά, το κόστος του 4ου πλοίου δεν θα είναι στην «ευνοϊκή» τιμή που το Πολεμικό Ναυτικό «έκλεισε» τα τρία πρώτα. Εάν και εφόσον υπάρξει συμφωνία, η κατασκευή του θα ξεκινήσει, καλώς εχόντων των πραγμάτων, από το φθινόπωρο του 2025 και μετά και η παράδοσή του θα γίνει προς το 2028. Πάντως, μέχρι τη στιγμή αυτή δεν υπάρχει επίσημο αίτημα προς την κατασκευάστρια εταιρεία από ελληνικής πλευράς. Επισημαίνεται ότι μεταξύ άλλων οι γαλλικές φρεγάτες κλάσης «Κίμων» φέρουν στον κύριο οπλισμό τους 32 αντιαεροπορικούς πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς, καθώς και ηλεκτρονικά αντίμετρα απέναντι σε πυραυλικές επιθέσεις ή επιθέσεις με drones.

Σύμφωνα με στρατιωτικές πηγές, πολύ σύντομα αναμένεται νέα «παρέλαση» κατασκευαστριών εταιρειών στο ΥΠΕΘΑ που θα προσφέρουν πακέτο που θα περιέχει πέρα από κορβέτες και τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ, κάτι που ενδέχεται να σημαίνει πως οι Γάλλοι, προκειμένου να «κλειδώσουν» την 4η FDI, θα προσφέρουν σε σχετικά καλή τιμή αυτή και αριθμό κορβετών GOWIND μαζί με εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ.

Πηγή: tanea.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ