Το 2025 η παράδοση του “Πάτρα-Πύργος”

Το 2025 η παράδοση του "Πάτρα-Πύργος"

της Ελένης Μπότα

Με ταχείς ρυθμούς τρέχει η υλοποίηση του οδικού άξονα Πάτρα-Πύργος, του πιο επικίνδυνου και αιματοβαμμένου δρόμου στη χώρα. Αυτήν τη στιγμή η πρόοδος των εργασιών αγγίζει το 42% και μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να ξεπεράσει το 80%. Αυτό σημαίνει ότι μέχρι το τέλος της επόμενης χρονιάς θα παραδοθεί στην κυκλοφορία.

Ο άξονας μετρά 74,8 χλμ. συνολικά, εκ των οποίων μόνο τα 13 χλμ. αφορούν βελτιώσεις της υφιστάμενης Εθνικής Οδού, ενώ τα υπόλοιπα κατασκευάζονται σε νέα χάραξη. Πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο υψηλών προδιαγραφών, που θα βελτιστοποιεί την οδική ασφάλεια και θα μειώνει τον χρόνο μετακίνησης, διευκολύνοντας παράλληλα και τις τοπικές κοινότητες.

Ο οδικός άξονας θα έχει ταχύτητα μελέτης 120 χλμ./ώρα, 8 ανισόπεδους κόμβους, 15 γέφυρες και 64 διαβάσεις. Θα διαθέτει Κέντρο Λειτουργίας και Συντήρησης με Μονάδα Διαχείρισης Κυκλοφορίας και αστυνομικό σταθμό.

Στο νέο τμήμα θα λειτουργήσουν σταθμοί διοδίων, με το αντίτιμο ανά χιλιόμετρο να είναι όσο και στους υπόλοιπους σταθμούς, δηλαδή 0,063 λεπτά. Συνολικά θα λειτουργήσουν 2 μετωπικοί και 2 πλευρικοί σταθμοί.

Στο Πάτρα-Πύργος θα λειτουργήσει και το αναλογικό σύστημα πληρωμής διοδίων για όσους διαθέτουν πομποδέκτες της Ολυμπίας Οδού. Επίσης προβλέπονται σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, όπως και τουαλέτες ανά κάποια χιλιόμετρα.

Το έργο υλοποιείται από την Ολυμπία Οδό, ενώ η διάρκεια της παραχώρησης έχει οριστεί σε 23 χρόνια ή περίοδος λήξης στα τέλη του 2044. Το Δημόσιο, με βάση τη σύμβαση, θα καταβάλει στον παραχωρησιούχο χρηματοδοτική συμβολή ύψους 216,6 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, άμεσα θα καταβληθούν 31,23 εκατ. ευρώ και κατόπιν, σταδιακά, και με την επίτευξη του αντίστοιχου χρονικού οροσήμου, η Ολυμπία Οδός θα λάβει για τα πέντε πρώτα ορόσημα 27,56 εκατ. ευρώ, στη συνέχεια 23,79 εκατ. ευρώ, 15,86 εκατ. ευρώ και η εξόφληση θα γίνει με 7,93 εκατ. ευρώ. Από την πλευρά της, η Ολυμπία Οδός θα πρέπει να καταβάλει συνολικά 116 εκατ. ευρώ. 

Στο έργο συμμετέχουν, μετά και την αποχώρηση από το κατασκευαστικό αντικείμενο των δύο ξένων ομίλων (Vinci και Hochtief), η Άκτωρ με 36%, η Άβαξ με 36% και η ΓΕΚ Τέρνα με 28%.

Ο πιο αιματοβαμμένος δρόμος στη χώρα

Η Πατρών-Πύργου, μετά την ολοκλήρωση της Κορίνθου-Πατρών το 2017, είναι ο πιο αιματοβαμμένος δρόμος στη χώρα, ίσως και στην Ευρώπη. Μόνο την τριετία 2016-2018 καταγράφηκαν 37 θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα, στα οποία έχασαν τη ζωή τους 43 άνθρωποι, περίπου μία χαμένη ζωή κάθε μήνα. Στο ίδιο χρονικό διάστημα υπήρξαν 11 σοβαρά και 124 ελαφρά τραυματίες.

Συνολικά την τελευταία δεκαετία στον συγκεκριμένο οδικό άξονα έχουν σημειωθεί 106 θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα και έχουν χάσει τη ζωή τους 130 άνθρωποι. Επίσης έχουν σημειωθεί συνολικά 41 σοβαρά τροχαία, με 75 σοβαρά τραυματίες.

Βασικές αιτίες θεωρούνται το κακό οδόστρωμα (έλλειψη συντήρησης), οι ισόπεδοι κόμβοι, παράνομες ανασφαλείς είσοδοι και έξοδοι στον δρόμο, ο προβληματικός σχεδιασμός του έργου του 1980 και η έλλειψη προσωπικού λειτουργίας.

Τα οφέλη του έργου

H κατασκευή του τμήματος Πάτρα-Πύργος, όπως αναφέρουν οι τοπικοί φορείς, θα προσφέρει ευκολία στην οδική πρόσβαση περιοχών που σήμερα είναι αποκλεισμένες και θα δώσει στην Ηλεία τη δυνατότητα να αναδιατάξει το τουριστικό και γενικότερα το αναπτυξιακό περιβάλλον της. 

Κάτι τέτοιο θα έχει ως αποτέλεσμα την οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική σύγκλιση της Ηλείας με τους άλλους δύο νομούς της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, καθώς η ύπαρξη ενός νέου σύγχρονου οδικού δικτύου συχνά συμπαρασύρει άλλες δομές στην υγεία, την παιδεία και τον τουρισμό (π.χ. ημερήσια πρόσβαση στον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας από Αθήνα).

Όπως δήλωσε πρόσφατα και η εκτελεστική αντιπρόεδρος, Μαργκρέιτε Βέστεϊγιερ, αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού, “η κατασκευή του τμήματος Πάτρα-Πύργος της Ολυμπίας Οδού θα συμβάλει στην ανάπτυξη των σχετικών περιοχών και των οικονομικών δραστηριοτήτων στις περιοχές αυτές. Η εν λόγω απόφαση επιτρέπει στην Ελλάδα να στηρίξει την κατασκευή αυτής της σημαντικής υποδομής, η οποία αποτελεί μέρος του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου και η οποία αναμένεται επίσης να βελτιώσει σημαντικά τις συνθήκες οδικής ασφάλειας στην περιοχή”.

Τα έργα της οδικής ασφάλειας

Όσον αφορά τα έργα της οδικής ασφάλειας στην Εθνική Οδό Πατρών-Πύργου, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με Απόφαση Υπουργού, όρισε αρμοδιότητες Αναθέτουσας, Προϊσταμένης Αρχής και Διευθύνουσας Υπηρεσίας την Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων Κατασκευής και Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών, για σύνταξη μελετών, ωρίμανση, δημοπράτηση και υλοποίηση του έργου “Επείγουσες παρεμβάσεις αναβάθμισης οδικής ασφάλειας στη Εθνική Οδό Πατρών-Πύργου”.

Η σύμβαση για την εκτέλεση του έργου υπογράφηκε στις 30 Δεκεμβρίου 2021, πριν από μόλις δύο χρόνια. Η συγκεκριμένη διαχείριση του υπουργείου προέκυψε από το γεγονός καταγραφής πολλαπλών τροχαίων ατυχημάτων στο οδικό τμήμα Πατρών-Πύργου.

Συγκεκριμένα, λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία που ελήφθησαν από την Τροχαία Πατρών, Αμαλιάδας και Πύργου για την πενταετία 2016-2020, σχετικά με τα αίτια των ατυχημάτων και των 53 θανατηφόρων, προχώρησε στη σύνταξη μελετών και εκτέλεση έργων βελτίωσης και αναβάθμισης της Οδικής Ασφάλειας στην Εθνική Οδό, κυρίως έως ότου ολοκληρωθεί η κατασκευή του νέου αυτοκινητοδρόμου “Πάτρα-Πύργος”.

Στόχος ήταν η μείωση των ατυχημάτων και δυστυχημάτων, χωρίς τροποποίηση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών του δρόμου, καθόσον, μετά την ολοκλήρωση του νέου αυτοκινητοδρόμου Πατρών-Πύργου, που ήδη υλοποιείται, η οδός δεν θα λειτουργεί ως αυτοκινητόδρομος, αλλά θα μετατραπεί σε οδό με τοπικές μετακινήσεις, με κυκλικούς κόμβους και χαμηλή ταχύτητα, αναβαθμίζοντας συνολικά την περιοχή.

Το έργο βρίσκεται πλέον στη χρονική διάρκεια της υποχρεωτικής συντήρησης (15 μήνες) των εργασιών που εκτελέστηκαν από την υπόψη εργολαβία. Την αρμοδιότητα λειτουργίας και συντήρησης του υπόψη οδικού άξονα έχει η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.
 

Πηγή: capital.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ