Πώς θα δίνεται το μπόνους παραγωγικότητας στο Δημόσιο

Όλες οι αλλαγές στο Δημόσιο το 2023

Το νομοσχέδιο με το οποίο η κυβέρνηση προχωρά σε νέα ενίσχυση των εισοδημάτων των δημοσίων υπαλλήλων μετά τις αυξήσεις μισθών και επιδομάτων που ισχύουν από 1/1/2024, με έμφαση στο μπόνους παραγωγικότητας, που θα συνδέεται με συγκεκριμένη στοχοθεσία και αξιολόγηση των υπαλλήλων του κράτους και θα αγγίζει το 15%, βρίσκεται στην ατζέντα του Υπουργικού Συμβουλίου που θα συνεδριάσει το πρωί της Δευτέρας.

Στόχος της ρύθμισης που αναμένεται να ισχύσει από το 2025 είναι να λειτουργήσει ως ένα επιπρόσθετο κίνητρο για την αύξηση της παραγωγικότητας του Δημοσίου, αλλά και για να μην αισθάνονται “ριγμένοι” όσοι υπάλληλοι προσπαθούν και αποδίδουν.

Το μπόνους παραγωγικότητας θα είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το σύστημα στοχοθεσίας και αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων, όπως τονίζει σε ρεπορτάζ της η εφημερίδα Πρώτο Θέμα.

Στην αρχή κάθε έτους, θα καθορίζονται οι επιλέξιμοι προς ανταμοιβή στόχοι από το σύνολο των στόχων που θα έχουν τεθεί καθώς και οι αρμόδιες οργανικές μονάδες για την υλοποίησή τους και συγκεκριμένοι δείκτες μέτρησης απόδοσης (key performance indicators – KPIs) για κάθε στόχο. Η εν λόγω διαδικασία παραπέμπει ευθέως σε συστήματα ανταμοιβής εργαζόμενων που ισχύουν και εφαρμόζονται στον ιδιωτικό τομέα.

Αφού ολοκληρωθεί το έτος, θα υπολογίζεται το ποσό ανταμοιβής που αντιστοιχεί σε κάθε φορέα, ανάλογα με τον αριθμό των στόχων που επιτευχθήκαν.

Στη συνέχεια θα καθορίζονται οι δικαιούχοι υπάλληλοι που εργάστηκαν για την επίτευξη των στόχων από τους Προϊσταμένους τους. Το 40% του διαθέσιμου ποσού ανταμοιβής θα κατανέμεται ισομερώς στους υπαλλήλους αυτούς ενώ το 60% θα κατανέμεται με απόφαση του προϊσταμένου κατά τρόπο μη οριζόντιο, αλλά σε συνάρτηση με την προσφορά κάθε υπαλλήλου. Αυτό πρακτικά σημαίνει και την αναβάθμιση των ρόλων του προϊσταμένων, στους οποίους δίνονται ουσιαστικά εφόδια και πόροι, προκειμένου να μετεξελιχθούν σε κανονικούς managers των οργανικών τους μονάδων, σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες πρωτοβουλίες του Υπουργείου Εσωτερικών για τη στοχοθεσία και την αξιολόγηση.

Προβλέπεται κατώτατο όριο ανταμοιβής ανά υπάλληλο που λαμβάνει το μπόνους (άρα δεν θα γίνεται να επιμερίζεται το μπόνους σε όλους τους υπαλλήλους του τμήματος και έτσι να παίρνει επιδοματική μορφή) και ανώτατο όριο, το οποίο δεν μπορεί να υπερβαίνει το 15% του ετήσιου βασικού μισθού κάθε υπαλλήλου, ανά έτος. Ο βασικός μισθός αναφέρεται στις απολαβές βάσει του μισθολογίου, εξαιρουμένων τυχόν επιδομάτων και υπερωριών.

Για τους υπαλλήλους που δεν λαμβάνουν το  μπόνους, θα προβλέπεται η δυνατότητα μη χρηματικών ανταμοιβών (π.χ. κάποιες επιπλέον ημέρες άδειας με πλήρεις αποδοχές, δυνατότητα και προτεραιοποίηση συμμετοχής σε εκπαιδευτικά προγράμματα κ.ο.κ.).

Στο Υπουργείο Εσωτερικών εκτιμούν ότι η καθιέρωση του νέου συστήματος θα επιφέρει ουσιαστική διαφορά στο πώς λειτουργούν κρίσιμες διευθύνσεις, υπηρεσίες και οργανισμού του δημοσίου τομέα, καθώς για πολλά χρόνια οι δημόσιοι υπάλληλοι ήταν αντιμέτωποι με μειώσεις μισθών, αλλά και με απουσία ουσιαστικής ανταμοιβής για τη δουλειά που έκαναν. Με άλλα λόγια, όσο καλοί εργαζόμενοι και αν ήταν, αυτό δεν αναγνωριζόταν εμπράκτως, πέρα από την αυτόματη προαγωγή σε ανώτερο μισθολογικό κλιμάκιο βάσει της “ωρίμανσης”.

Όπως κάθε μεταρρύθμιση, βεβαίως, και το μπόνους παραγωγικότητας χρειάζεται παρακολούθηση και επιτήρηση. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του Πρώτου Θέματος, για την εφαρμογή και παρακολούθηση του συστήματος θα συσταθεί Τμήμα Κινήτρων και Ανταμοιβής στο Υπουργείο Εσωτερικών και διυπουργική επιτροπή Κινήτρων και Ανταμοιβής με τη συμμετοχή της Προεδρίας της Κυβέρνησης, του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Υπουργείου Εσωτερικών. Ετοιμάζεται επίσης Πληροφοριακό Σύστημα Ανταμοιβών που θα διαλειτουργεί με άλλα πληροφοριακά συστήματα του Δημοσίου. Κρίσιμοι πόροι για τον σχεδιασμό του συστήματος, αλλά και για την υλοποίηση του πληροφοριακού συστήματος ανταμοιβών χρηματοδοτούνται μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης.

Ήδη, μάλιστα, το bonus παραγωγικότητας έχει ξεκινήσει να εφαρμόζεται πιλοτικά για συγκεκριμένες κατηγορίες υπαλλήλων, όπως π.χ. οι υπάλληλοι που υλοποιούν συγκεκριμένους στόχους του Ενοποιημένου Σχεδίου Κυβερνητικής Πολιτικής (ΕΣΚυΠ) ή οι υπάλληλοι που εμπλέκονται σε έργα του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας “Ελλάδα 2.0. Μάλιστα, τα πρώτα συμπεράσματα από την εφαρμογή του συστήματος έχουν ήδη ληφθεί υπόψιν για τον σχεδιασμό σε “μεγάλη” κλίμακα και την επέκταση του bonus σε όλο το φάσμα του Δημοσίου.

Πηγή: capital.gr

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ