F1 in Schools: Από τη Θεσσαλία στο Silverstone!

Μαθητές από τον Βόλο πηγαίνουν στην Αγγλία με μονοθέσιο-μινιατούρα - Στο παγκόσμιο πρωτάθλημα θα λάβει μέρος η ομάδα Lupus, με τα μέλη της να ετοιμάζονται πυρετωδώς ενόψει Σίλβερστοουν

Γράφει ο Γιώργος Φακής

Η Formula 1 αποτελεί τον βασιλιά του μηχανοκίνητου αθλητισμού, έχοντας εκατομμύρια φιλάθλους σε κάθε… γωνιά της γης, οι οποίοι ανυπομονούν να παρακολουθήσουν αγώνες, είτε διά ζώσης, είτε από την τηλεόραση και το ίντερνετ. Ασφαλώς, φανατικό είναι το κοινό των ομάδων που λαμβάνουν μέρος στο πρωτάθλημα, με τους πιλότους να χαρίζουν μοναδικές στιγμές οδηγικής ικανότητας, πιάνοντας μεγάλες ταχύτητες για να πραγματοποιήσουν εντυπωσιακές προσπεράσεις.

Μάλιστα, πολύ συχνά η Formula 1 αποτελεί πηγή έμπνευσης για πολλούς λόγους, τόσο από μηχανικής-μηχανολογικής άποψης, όσο και από θέμα μάρκετινγκ, με το πανελλήνιο μαθητικό πρωτάθλημα να προσελκύει το ενδιαφέρον σημαντικού αριθμού σχολείων από όλη την επικράτεια.

Άλλωστε, πέραν της προσπάθειας και της συμμετοχής, μεγάλο στόχο κάθε χρόνο αποτελεί το παγκόσμιο πρωτάθλημα, στο πλαίσιο του F1 in Schools, το οποίο είναι ένα διεθνές εκπαιδευτικό πρόγραμμα και έχει σκοπό την ενίσχυση της διδασκαλίας των θετικών επιστημών, της τεχνολογίας, της μηχανικής, των τεχνών και των μαθηματικών.

Στον Βόλο το 9ο Γυμνάσιο συμμετείχε στο πανελλήνιο μαθητικό πρωτάθλημα Φόρμουλα 1 – που έγινε τον Ιούνιο- με την ομάδα Argon να κατακτά την πέμπτη θέση, ενώ τον Οκτώβριο έλαβαν χώρα οι τελικοί για τον παγκόσμιο διαγωνισμό. Από εκεί προέκυψε ότι η ομάδα του Βόλου θα συνεργαστεί με την Αμερικανική Γεωργική Σχολή (ομάδα VeloCT) – σχηματίζοντας τη Lupus – και πλέον έχει ξεκινήσει η προετοιμασία για τους παγκόσμιους αγώνες που θα γίνουν στην Αγγλία.

Εξάλλου, για τη διάκριση του 9ου Γυμνασίου Βόλου, σημαντική ήταν η συνεισφορά του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με την ομάδα Talos και τον υπεύθυνο Γιώργο Πρώια να έχουν σημαντικό μερίδιο στην επιτυχία, αφού συνέβαλαν με τις γνώσεις τους στο τελικό αποτέλεσμα. Επιπλέον, είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι μόλις δύο δημόσια σχολεία (το έτερο είναι το 3 Λύκειο Σερρών) κατόρθωσαν να πλασαριστούν στις πρώτες θέσεις, κερδίζοντας το εισιτήριο για την Αγγλία.

Η προσπάθεια των μαθητών και των μαθητριών από τον Βόλο είναι άξια συγχαρητηρίων, με τις προετοιμασίες ενόψει Σίλβερστοουν να είναι πυρετώδεις. Μεγάλο «αγκάθι» στην όλη προσπάθεια αποτελεί το οικονομικό σκέλος, καθώς τα έξοδα για το πρότζεκτ καλύπτονται -σε πολύ μεγάλο βαθμό- από τους γονείς των παιδιών. Μέσα από τις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και με πρωτοβουλίες που γίνονται στον Βόλο, το 9ο Γυμνάσιου αναζητεί πόρους, ώστε να στηριχθεί τόσο το πρότζεκτ, όσο και το ταξίδι σε συνδυασμό με τη διαμονή στην Αγγλία. Η Lupus θα σχεδιάσει και θα εκτυπώσει σε τρισδιάστατο εκτυπωτή το μονοθέσιο, με τα μέλη της ομάδας να έχουν στραμμένο το βλέμμα τους στο Σίλβερστοουν, όπου εδρεύει μία από τις πιο ιστορικές πίστες της Φόρμουλα 1.

Η Lupus αποτελείται από τα εξής μέλη: Κωνσταντίνος Μαρκόπουλος (αρχηγός ομάδας και υπεύθυνος μηχανικός), Μαρία Ιωάννου (marketing και social media), Θάνος Συντριβάνης (υπεύθυνος ανεύρεσης πόρων), Γιάννης Κρικελάς (ομάδα σχεδίασης), Δημήτρης Παπαδόπουλος (υποστηρικτικό μέλος), Βασίλης Διακόσιας (marketing), Νίκος Σταμέλος (social media), Γιάννης Γιαννούλας (ομάδα σχεδίασης), Νίκος Πεγιόπουλος (καθηγητής φυσικής Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής), Νίκη Χατζηκυριάκου (Διευθύντρια 9ου Γυμνασίου Βόλου και καθηγήτρια φυσικής), Γιάννης Τσαρτσάλης (καθηγητής φυσικής), Γιώργος Πρώιας (υπεύθυνος Talos Πανεπιστημίου Θεσσαλίας).

Στην αρχή της συνέντευξης μίλησε η διευθύντρια του 9ου Γυμνασίου Βόλου, Νίκη Χατζηκυριάκου.

Πώς έγινε η αρχή για εσάς και αποφασίσατε να μπείτε στον κόσμο της Formula 1;

«Το μικρόβιο μας το έβαλε ο κ. Πρώιας τον Ιούνιο του 2019, όταν μας ενημέρωσε για έναν διαγωνισμό Formula 1. Εγώ ήμουν θετική και μάζεψα τους μαθητές και τις μαθήτριες. Στην αρχή ξεκινήσαμε διά ζώσης και στη συνέχεια το κάναμε διαδικτυακά λόγω καραντίνας. Συζητήσουμε διαδικτυακά για τη εγχείρημα, διότι έπρεπε να ετοιμαστούν εργασίες. Σίγουρα υπήρχαν δυσκολίες λόγω καραντίνας. Είναι διαφορετικό να βλέπεις τα παιδιά και διαφορετικό να επικοινωνείς μέσα από μια οθόνη, ωστόσο καταφέραμε να φέρουμε εις πέρας κάτι πολύ σημαντικό».

Οι μαθητές πώς ενημερώθηκαν για το πρότζεκτ και ποια ήταν η συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας;

«Είπαμε στα παιδιά να διαβάζουν και δώσαμε πληροφορίες για το “F1 in schools”. Ενημερώσαμε ότι είναι ένα παγκόσμιο πρόγραμμα και ενισχύει τις επιστήμες. Τα δικά μας παιδιά είναι μικρά, κάποιες έννοιες δεν τις ήξεραν. Με το συγκεκριμένο πρόγραμμα ενισχύεται το ενδιαφέρον των μαθητών για τις επιστήμες, ενώ υποστηρίζεται από τους διοργανωτές του παγκόσμιου πρωταθλήματος Formula 1 και την Παγκόσμια Ομοσπονδία Μηχανοκίνητου Αθλητισμού. Σημαντική ήταν η βοήθεια του Γιώργου Πρώια από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας με το πρόγραμμα ρομποτικής Talos».

Τι περιλαμβάνει το πρότζεκτ σας, πέραν της κατασκευής του μονοθεσίου;

«Στο πρότζεκτ περιλαμβάνονται τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, όπως το Facebook, όπου πρέπει να
δείξουμε αν μπορούμε να προσεγγίσουμε τον κόσμο, αλλά και να αναδείξουμε τις δράσεις που κάνουμε, όπως ο καθαρισμός πάρκων. Τα παιδιά μοίραζαν φυλλάδια στον κόσμο, αλλά και μάσκες με το λογότυπό μας. Επίσης έχουμε κατασκευάσει και ένα περίπτερο. Αποτελείται από ανακυκλώσιμο υλικό και το έχουμε κάνει με τέτοιον τρόπο, ώστε να διπλώνει, να μπαίνει στο αυτοκίνητο και να μεταφέρεται. Το έχουμε για κάθε χρήση. Για το πρωτάθλημα στείλαμε και ένα βίντεο και εν τέλει πήραμε την 5η θέση, ανάμεσα σε μεγαθήρια, καθώς έλαβαν μέρος πολλά ιδιωτικά σχολεία».

Πώς προέκυψε η συνεργασία με την Αμερικανική Γεωργική Σχολή;

«Μετά τη διάκριση που πετύχαμε με την Argon, αποφασίστηκε ότι θα πάμε στην Αγγλία, δημιουργώντας μια νέα ομάδα σε συνεργασία με την Αμερικανική Γεωργική Σχολή. Το όνομα αυτής της ομάδας είναι Lupus Racing. Είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με το ιδιωτικό σχολείο από τη Θεσσαλονίκη, με κάθε μέλος να έχει αναλάβει τα καθήκοντά του, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος μας».

Υπάρχουν ανοιχτές εκκρεμότητες ενόψει της συμμετοχής σας στο παγκόσμιο πρωτάθλημα;

«Έχουμε ανάγκες σε πολλά θέματα. Καταρχάς χρειαζόμαστε στολές για τα παιδιά που θα πάνε στην
Αγγλία, όπως μπλουζάκια, παντελόνια, κοστούμια, παπούτσια, καπέλα. Θα πρέπει να είναι ντυμένοι όλοι ομοιόμορφα. Επίσης είναι πολλά τα έξοδα για να πάμε στην Αγγλία, αλλά και για να μείνουμε εκεί. Προς το παρόν θα τα βάλουμε όλα από την τσέπη μας, καθώς δεν έχουμε καμία βοήθεια. Χρειαζόμαστε χορηγούς. Έχουμε το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, που είναι ο μεγάλος δωρητής για εμάς.

Βοηθάει τις τέσσερις ομάδες που θα πάνε στην Αγγλία και δίνει 2.000 λίρες σε καθεμιά για την είσοδο στον χώρο που θα γίνουν οι αγώνες, ενώ καλύπτει και τις 300 λίρες που χρειάζονται για να εισέλθει ο καθένας στον χώρο των αγώνων. Ευελπιστούμε και ευχόμαστε να βρεθούν χορηγοί που θα ενισχύσουν και θα διαφημίσουν την Ελλάδα στην Αγγλία, σε μία διοργάνωση που θα λάβουν μέρος 40 χώρες από όλο τον πλανήτη. Χρειαζόμαστε την ηθική, αλλά και την οικονομική στήριξη του κόσμου. Στο πλευρό μας έχουμε τον Δήμο Βόλου, αλλά και την Περιφέρεια Θεσσαλίας».

Πληροφορίες για ό,τι αφορά το μονοθέσιο έδωσε ο Βολιώτης μαθητής, Βασίλης Διακόσιας:

«Αρχίζουμε να μελετάμε πολλούς όρους της φυσικής, που πολλές φορές μας φαίνονται δυσνόητοι, όπως η αεροδυναμική και η πρόσφυση. Η αεροδυναμική είναι ένας τεράστιος τομέας, τον μελετήσαμε πάρα πολύ για να σχεδιάσουμε ένα αεροδυναμικό αυτοκίνητο που να κινείται γρήγορα. Με την αεροδυναμική μειώνουμε την αντίσταση του αέρα, για να τρέχει το αυτοκίνητο. Πρόσφυση είναι η επαφή των τροχών με το έδαφος και προσπαθούμε να το κάνουμε πολύ αποδοτικό αυτό το κομμάτι, για να ελαττώσουμε την τριβή και να κινείται πιο ομαλά το μονοθέσιο. Στη LUPUS προσπαθούμε να το σχεδιάσουμε σαν αεροπλάνο, όπου ξεκινάει ως κύλινδρος και καταλήγει μπροστά σε μύτη. Πρότυπό μας είναι τα αεροπλάνα και οι πύραυλοι που έχουν εξαιρετική αεροδυναμική. Προσπαθούμε να οδηγούμε εμείς την πορεία του αέρα, για να μην μας εμποδίζει, αλλά και για να την εκμεταλλευτούμε, ώστε να κερδίσουμε ταχύτητα».

Πώς κινείται το μονοθέσιο;

«Το μονοθέσιο κινείται με αμπούλα πεπιεσμένου αέρα. Δεν έχουμε καύσιμο. Δίνουμε ώθηση από το πίσω μέρος του αμαξιού και γι’ αυτό προσπαθούμε να εκμεταλλευτούμε τον αέρα. Η ταχύτητά του είναι περίπου 20 μέτρα ανά δευτερόλεπτο, επειδή η πίστα είναι 24 μέτρα και τη διανύει κατά μέσο όρο σε ένα δευτερόλεπτο και μερικά κλάσματα. Η πίστα έχει πλάτος 50 εκατοστά. Σε κάθε αγώνα λαμβάνουν μέρος δύο αυτοκίνητα. Επίσης υπάρχουν δύο άτομα (ένα από κάθε ομάδα) και μετριέται ο χρόνος αντίδρασής τους, καθώς πρέπει να πατήσουν το κουμπί για να εκτοξευτεί το αυτοκίνητο, όταν δοθεί η εκκίνηση».

Ακολούθως, ο μαθητής από τον Βόλο Γιάννης Κρικελάς τοποθετήθηκε για τη συνεργασία των δύο σχολείων, παρότι βρίσκονται σε διαφορετικές πόλεις:

«Για το πρόγραμμα δουλεύαμε μέσω skype. Συναντήσεις κάναμε συνήθως ιντερνετικά και όχι διά ζώσης. Το skype εν μέρει μας έλυσε τα χέρια, γιατί μπορούσαμε να δουλεύουμε με τα υπόλοιπα μέλη, αλλά τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη διά ζώσης συνεργασία και σίγουρα θα μπορούσαμε να επιτύχουμε περισσότερα πράγματα αν βρισκόμασταν από κοντά. Με τη συνεργασία μας με την Αμερικανική Γεωργική Σχολή, υπάρχει η δυσκολία της απόστασης και με τα παιδιά μιλάμε μόνο μέσω ίντερνετ και όχι διά ζώσης, οπότε αυτό κάνει ακόμα πιο δύσκολη την αποστολή μας. Ο παγκόσμιος διαγωνισμός είναι ένα χρυσό διαβατήριο για όσους θέλουν να ασχοληθούν με τις θετικές επιστήμες, οπότε θα δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό στο Σίλβερστοουν».

Για λογαριασμό της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής μίλησε η μαθήτρια Μαρία Ιωάννου, αναφερόμενη στη συνεργασία με το 9ο Γυμνάσιο Βόλου:

«Η συνεργασία είναι πολύ δύσκολη γιατί υπάρχει απόσταση τόσο με τα παιδιά στον Βόλο όσο και με την Αμερική, όπου βρίσκονται δύο παιδιά. Κάνουμε συχνές συναντήσεις ιντερνετικά. Οι διαφορές ώρας με την Αμερική καθιστούν το έργο μας ακόμα πιο δύσκολο. Είναι η δεύτερη χρονιά που συμμετέχουμε και πήραμε τη δεύτερη θέση ως Αμερικανική Γεωργική Σχολή, ενώ πήραμε την πρώτη θέση στο μάρκετινγκ και το βραβείο καλύτερης προφορικής παρουσίασης. Βασικός μας στόχος είναι να παρουσιάσουμε κάτι καλό. Για εμάς προέχει η εμπειρία, καθώς είναι κάτι μοναδικό αυτό που θα ζήσουμε. Θεωρούμε τους εαυτούς μας πολύ τυχερούς, ενώ δείξαμε και τις ικανότητές μας, αφού τα καταφέραμε μέσα στην καραντίνα. Έχουμε πολλή όρεξη για δουλειά και αυτό φάνηκε πέρυσι με τα βραβεία, αλλά και την πρόκρισή μας. Προσπαθούμε για το καλύτερο όλοι μαζί».

Ο καθηγητής φυσικής, Γιάννης Τσαρτσάλης, μίλησε για το πρότζεκτ F1 in Schools, δίνοντας τη δικιά του οπτική γωνία:

«Ξεκινήσαμε πέρυσι, ενημερώσαμε τα παιδιά για το πρόγραμμα και μαζέψαμε συμμετοχές. Υπήρχε
ενδιαφέρον εξ αρχής και στην πορεία κάποια παιδιά μπορούν μόνα τους να προχωρήσουν την εργασία.

Τα παιδιά που πέρυσι ήταν βοηθητικά, φέτος έγιναν η κύρια ομάδα. Φέτος θα ξεκινήσουμε νέο
πρόγραμμα, με την ομάδα Pegasus. Αυτός είναι ο στόχος μας και για τη νέα χρονιά. Θεωρούμε ότι όλο
αυτό το πρότζεκτ φέρνει τα παιδιά στις θετικές επιστήμες, αλλά διδάσκει και το επιχειρείν. Φόρμουλα
δεν είναι μόνο το προϊόν, αλλά χρειάζονται οι χορηγοί. Δίνει την ευκαιρία στα παιδιά να δράσουν μόνα τους, με τη δική μας βοήθεια να είναι πολύ μικρή. Δεν είναι σκοπός μας να στείλουμε την αφρόκρεμα των μαθητών, υπάρχουν παιδιά από όλες τις βαθμολογικές κλίμακες. Κάποιος μπορεί να είναι καλός στα μαθηματικά, αλλά όχι στο marketing. Δεν είναι ανδρικό μονοπώλιο το αυτοκίνητο. Θέλουν πολλά κορίτσια να ασχοληθούν».

– Κυρία Χατζηκυριάκου, ως διευθύντρια του 9ου Γυμνασίου, εσείς πώς βλέπετε την ενασχόληση των μαθητών σε ένα τέτοιου βεληνεκούς διεθνές πρότζεκτ;

«Τα παιδιά γίνονται μέλη μιας ομάδας, αναπτύσσουν ικανότητες επικοινωνίας μεταξύ τους, μαθαίνουν να είναι μέλη μιας ομάδας, μαθαίνουν να έχουν πίστη στη δυναμική αυτής της ομάδας, έρχονται σε επαφή με το μάρκετινγκ. Αντιλαμβάνονται τι σημαίνει χορηγία, εξωστρέφεια και τι σημαίνει η επικοινωνία του σχολείου με τον έξω κόσμο.

Όλο το πρότζεκτ έχει την έννοια του επιχειρείν, καθώς ενισχύουμε τη νεανική επιχειρηματικότητα. Πολύ βασικό κομμάτι είναι η συνεργασία, όπως σε όλα τα επαγγέλματα, αλλά και η συνεχής εξέλιξη των παιδιών, καθώς χτίζουν την εξέλιξή τους σε ομαδικό, αλλά και σε ατομικό επίπεδο. Σε μια ομάδα ο ένας συμπληρώνει τον άλλον και αυτό είναι το πιο σημαντικό.  Έχουν μάθει να ακούν τη γνώμη του άλλου, έστω και αν δεν συμφωνούν μεταξύ τους».

Η Argon πέτυχε μια σπουδαία διάκριση εντός των συνόρων και η Lupus ετοιμάζεται για το ταξίδι στο Σίλβερστοουν. Στα σκαριά όμως υπάρχει και η ομάδα Pegasus, με τις μαθήτριες από τον Βόλο να έχουν σημαίνοντα ρόλο στο νέο πρότζεκτ.

Τα μέλη της νέας ομάδας είναι τα εξής: Γιάννης Κρικελάς (συντονιστής), Μερόπη Αραμπατζή (μηχανικός σχεδίασης και σχεδιάστρια γραφικών), Αφροδίτη Σπανομήτρου (μηχανικός σχεδίασης), Θεοδόσης Βουτσελάς (μηχανικός σχεδίασης), Βασίλης Διακόσιας (μηχανικός σχεδίασης και υπεύθυνος κατασκευής), Κωνσταντίνα Ακριβούση (μηχανικός κατασκευής), Αλέξανδρος Ντόγος (μηχανικός κατασκευής και υπεύθυνος marketing/επικοινωνίας), Δημήτρης Πρώιας (μηχανικός κατασκευής), Δημήτρης Παπαδόπουλος (μηχανικός κατασκευής), Παντελής Μπακιρτζής (μηχανικός κατασκευής), Ευαγγελία Θάνου (σχεδιάστρια γραφικών/τμήμα marketing), Νίκος Σταμέλος (σχεδιαστής γραφικών/τμήμα marketing), Χρήστος Βαΐτσης (σχεδιαστής γραφικών), Ταξιάρχης Τσούνης (σχεδιαστής γραφικών), Κωνσταντίνα Ραφτοπούλου (σχεδιάστρια γραφικών), Εβελίνα Αναγνωστοπούλου (υπεύθυνη social media και γραφικών), Απόστολος Βλαχόπουλος (τμήμα marketing) και Ιωνάς Αγραφιώτης (τμήμα marketing).

Η Εβελίνα Αναγνωστοπούλου και η Αφροδίτη Σπανομήτρου τοποθετήθηκαν επ’ αυτού:

Ε.Α: «Είμαι υπεύθυνη διαχείρισης των social media και των γραφικών. Αποφάσισα να πάρω μέρος στον διαγωνισμό γιατί είμαι φανατική οπαδός της Formula 1 και επειδή πιστεύω πως θα με βοηθήσει πολύ στο μέλλον, καθώς στόχος μου είναι να ακολουθήσω μια καριέρα στον χώρο των επιστημών.

Μέσα από τη συμμετοχή μου στον διαγωνισμό, μου έχει δοθεί η ευκαιρία να προάγω τις γνώσεις μου στις νέες τεχνολογίες και να αναπτύξω την εργατικότητα και τη συνεργατικότητά μου. Είναι ένα καινοτόμο πρόγραμμα, είναι μια μοναδική εμπειρία και δύσκολα σου δίνεται μια τέτοια ευκαιρία.

Μαθαίνεις πολλά πράγματα, διάφορες έννοιες της φυσικής, της τεχνολογίας και της μηχανικής. Φέτος έχουμε κάνει πολύ καλή δουλειά. Είμαστε πολύ αισιόδοξοι στο να προκριθούμε και τη νέα χρονιά στους παγκόσμιος αγώνες».

Α.Σ: «Αυτό που θέλω να προσθέσω είναι ότι έχουμε εξελιχθεί. Βλέπουμε τα λάθη που έχουν γίνει και βελτιωνόμαστε προς το καλύτερο. Θέλουμε να αποδείξουμε ότι και οι γυναίκες μπορούν να τα καταφέρουν σε αυτόν τον χώρο. Είμαστε ισότιμες με τους άνδρες και τίποτα δεν μας ξεχωρίζει, μπορούμε να κάνουμε τα ίδια, ίσως και περισσότερα. Έχουμε μια πολύ καλή συνεργασία με τα αγόρια και πιστεύουμε ότι θα πάρουμε ακόμα καλύτερη θέση στον τελικό. Μακάρι να φτάσουμε και στους παγκόσμιους».

Από την «Πολιτεία των ΣΠΟΡ» της Δευτέρας 2/5

Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
Email

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ